actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Mag het huis zomaar verkocht worden?
Ja 9 29.03%
Neen 22 70.97%
Stemmers: 31. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 6th October 2008, 11:58
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User

Gruwelhuis Dutroux te koop

Het huis van Marc Dutroux in Sars-la-Buissière staat te koop. Het huis waar in de zomer van 1996 de lichamen van Julie en Melissa werden gevonden, wordt op 6 november openbaar verkocht. Het huis is totaal vernield en overwoekerd door onkruid. Kandidaat-kopers kunnen het terrein vanaf vandaag bezichtigen. De voormalige burgemeester van Sars-la-Buissière, André Bondroit, is alvast niet opgezet met de verkoop. Hij vreest dat iemand plannen heeft om in het huis een museum te maken.

Wat vind jij? Mag het zomaar verkocht worden? Of wat moet er met het huis of de grond gebeuren?

bron: http://reporter.be.msn.com/

Eigen mening: Het is echt schandalig dat men het nog maar overweegt om dat huis te verkopen. Wie kan er nu in zo'n huis leven? Dus de kans dat er inderdaad een ''museum'' van het huis gemaakt wordt is groot en gruwelijk!
Want welke ramptoeristen willen nu zo'n huis bezoeken?!
Daarbovenop vind ik het ontzettend erg voor de ouders van de meisjes. Het is voor hen, volgens mij, ondraaglijk om met dat idee te leven.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2008, 19:45
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User

Je zou denken dat het een huis is als een ander maar nee toch niet! de gruwel die zich daar heeft afgespeeld heeft is al een eerste reden om het ZEKER NIET te kopen en het ziet er nog eens uit als een stort. Nee Bedankt.

Stel dat het iemand het huis toch koopt. Is dat geld dan voor Dutroux of de voor staat?
Met citaat antwoorden
Oud 7th October 2008, 00:26
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User

Huis van Dutroux is niet langer te koop

Het schepencollege van de gemeente Lobbes in de provincie Henegouwen heeft vrijdag beslist om alles in het werk te stellen om de openbare verkoop van het huis van Marc Dutroux in Sars-la-Buissière tegen te houden. Dat heeft burgemeester Marc Basile van Lobbes gemeld. De gemeente gaat het gebouw kopen, om de site nadien om te vormen tot een openbare groene zone.

Het huis van Marc Dutroux was openbaar te koop gesteld en kon sinds woensdag bezichtigd worden. Maar burgemeester Marc Basile vreesde dat het huis zou opgekocht worden door mensen met slechte bedoelingen. Het schepencollege van Lobbes heeft tijdens een vergadering vrijdagochtend daarom besloten om de openbare verkoop van het huis van Marc Dutroux tegen te houden. Basile preciseerde dat de notaris die belast is met de verkoop op de hoogte zal gebracht worden van een inbeslagname omwille van de openbare veiligheid. De gemeente Lobbes zal zo eigenaar worden van de site in Sars-la-Buissière. "We hopen om het daarna te veranderen in een openbare groene zone", aldus de burgemeester, die niet uitsluit dat de tragische gebeurtenissen op de site op een of andere wijze herdacht zullen worden. (TIP)

Bron : http://www.skynet.be/nieuws-sport/n...-koop?id=411281

Mening: Ik denk dat 'met de grond gelijk maken' de beste oplossing is. De gruwel die daar afspeelde zal nog lang in ons geheugen blijven en zullen we dus nooit vergeten. Afbreken is het beste, ik denk dat niemand in dat huis een voet wilt binnenzetten...
Met citaat antwoorden
Oud 7th October 2008, 18:35
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User

Dat vind ik ook een goed idee, we hadden het er daarstraks nog over; "Maak daar een wei van, en zet er wat koeien op"!
Met citaat antwoorden
Oud 8th October 2008, 12:50
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User

Toen ik in de krant las dat Dutroux' huis te koop stond, dacht ik meteen:
"Welke pschychisch gestoorde persoon wil nu zoiets kopen?" Een normaal iemand kan in dat gruwelhuis toch niet willen wonen.
Ik ben blij dat de burgemeester van de gemeente heeft ingezien dat de kans bestaat dat mensen met slechte bedoelingen het huis opkopen. Daarom ben ik ook opgelucht dat de gemeente Lobbes beslist heeft om het niet te verkopen. Het huis afbreken lijkt voor mij ook de beste beslissing.
Met citaat antwoorden
Oud 8th October 2008, 13:45
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User

Ik zag dit bericht enkele dagen geleden op het nieuws. De eerste gedachte die in mij opkwam was: Wie wil dit huis in godsnaam kopen?Laat staan er een museum van maken? De meest gruwelijke dingen zijn in dit huis gebeurd. Maak hier dan in godsnaam toch geen museum van?
Ik zou er in alle geval nooit in willen wonen, of nooit op bezoek gaan in het museum!
De beste beslissing is volgens mij om het huis af te breken.
Met citaat antwoorden
Oud 8th October 2008, 14:06
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User

Ik vind dat ze het huis gewoon moeten afbreken en van die grond er een bos ofzo van maken zodat nooit meer iemand naar het huis een museum ofzo van kan maken want als dat gebeurd dan krijgen de ouders van Julie en Melissa weer een zware emotionele klap zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 14th October 2008, 22:57
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User

Ik vind persoonlijk dat dit huis gewoon vernietigd moet worden. De herinneringen voor de ouders van de overledne meisjes zullen steeds bij blijven telkens ze het huis zien. Maar ik denk wel niet dat er veel mensen zijn die het huis willen kopen, gewoon de gedachte alleen al dat er zo'n gruwelijk verhaal is afgespeeld schrikt vele mensen af. Geen haar aan mijn hoofd dat daar aan zou denken dat ik het zou kopen.
Met citaat antwoorden
Oud 15th October 2008, 15:30
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User

Ik zou het huis ook afbreken. De gemeente zou de grond kunnen gebruiken voor een weeshuis of iets in die aard. Zodat de gruwel die er is gebeurd een beetje gerelativeerd zal worden en er toch iets nuttig/positief met deze grond zal gebeuren.
Met citaat antwoorden
Oud 27th October 2008, 14:11
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User

Ik vind het ook beter als het huis met de grond gelijk wordt gemaakt. Maar wat ik niet snap, als dat huis nu niet werd afgebroken, wie zou er dan in willen wonen? Ik kan in ieder geval niet leven in een huis waar zich vroeger zulke gruwelijke zaken hebben afgespeeld. Het was echt wel de beste oplossing om het huis af te breken.
Met citaat antwoorden
Oud 27th October 2008, 16:23
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User

De kans is dat als het huis verkocht wordt zoals het was tijdens de gebeurtenissen met Dutroux het inderdaad een museum zou kunnen worden. Maar wie zou dit willen openhouden? Wie zou de haat van miljoenen mensen over zijn nek willen halen voor het kleine beetje geld dat hij/zij eraan kan verdienen. Niemand is volgens mij dom genoeg om zoiets zelfs maar te proberen.

De beste oplossing zou zijn dat de gemeente gewoon het huis sloopt waar de bezwarende feiten gebeurd zijn. Op deze manier is de herinnering voor de ouders niet meer aanwezig en kan de grond toch verkocht worden. Aan wie is dan wel de vraag.
Met citaat antwoorden
Oud 27th October 2008, 17:46
Bertienvanpeer Bertienvanpeer is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Jiri.Claes
De kans is dat als het huis verkocht wordt zoals het was tijdens de gebeurtenissen met Dutroux het inderdaad een museum zou kunnen worden. Maar wie zou dit willen openhouden? Wie zou de haat van miljoenen mensen over zijn nek willen halen voor het kleine beetje geld dat hij/zij eraan kan verdienen. Niemand is volgens mij dom genoeg om zoiets zelfs maar te proberen.

De beste oplossing zou zijn dat de gemeente gewoon het huis sloopt waar de bezwarende feiten gebeurd zijn. Op deze manier is de herinnering voor de ouders niet meer aanwezig en kan de grond toch verkocht worden. Aan wie is dan wel de vraag.

Ik ben het er mee eens dat het huis geslopen zou moeten worden maar ik denk niet dat er mensen gaan zijn die zelfs ook maar de grond willen kopen waar het huis heeft opgestaan.
Wat ze natuurlijk wel zouden kunnen doen is er een gedenkplaats van maken of iets anders nuttig. Dat is nog altijd beter dan de grond te verkopen, want ik ben er zeker van dat niemand zo gek is om de grond te kopen als men de geschiedenis er van kent. Het is niet enkel het huis dat de herinnering oproept aan Dutroux maar gewoon heel die plek.
Met citaat antwoorden
Oud 6th November 2008, 18:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Tweede zitting voor verkoop huis Dutroux

Tweede zitting voor verkoop huis Dutroux

Tijdens de openbare verkoop van het huis van Marc Dutroux in Sars-la Buissière heeft de Belgische staat om een tweede zitting gevraagd. De overheid meent dat bedrag van 11.100 euro, zoals voorgesteld door de gemeente Lobbes, niet gelijkwaardig is aan het gehoopte bedrag, rekening houdend met de oppervlakte van het terrein.

De tweede zitting voor de openbare verkoop vindt plaats op 27 november in het Huis der Notarissen in Charleroi.

'Het geld van deze publieke verkoop is bedoeld om een deel van de proceskosten terug te betalen. Ook de gerechtskosten van de twee slachtoffers van Marc Dutroux worden er mee terugbetaald', legde Jean-François Dizier, advocaat van de Belgische staat, uit.

In het huis van Dutroux in Sars-la-Buissière werden op 17 augustus 1996 de lichamen van Julie en Mélissa teruggevonden.

Ook het lichaam van Bernard Weinstein werd toen teruggevonden.

Blog DS, 06-11-2008 (vdy)
Oud 8th November 2008, 11:58
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User

Natuurlijk is dit geen normale openbare verkoop. Ik kan me moeilijk voorstellen dat velen zich geroepen voelen om een huis te kopen waarin zich een 12-tal jaar geleden gruwelijke tafferelen hebben voorgedaan. Vandaar ook dat de vraagprijs voor de woning zo laag ligt. Waarschijnlijk redeneert de gemeente Lobbes 'dat er beter een kleiner bedrag wordt ontvangen dan dat de gemeente (overheid) simpelweg de woning niet verkocht krijgt'.
Met deze houding van de gemeente is absoluut niks mis. Maar het mag als de taak van de overheid beschouwd worden dat zij allereerst probeert het onderste uit de kan te halen, waardoor zij de gerechtskosten die de families van de slachtoffers hebben mogen ophoesten volledig kan terugbetalen.
Lukt dat niet, kan men nog altijd proberen de woning aan een lagere prijs te verkopen. Op die manier hebben de families toch nog 'iets' wat ze kunnen recupereren. Maar de tijd dringt: de woning dreigt steeds meer in de greep van de tand des tijds terecht te komen (verkrotting).
Met citaat antwoorden
Oud 8th November 2008, 21:28
Ellen Brosens Ellen Brosens is offline
Ellen Brosens

Ik vind het gewoon schandalig dat ze dat huis verkopen. Het is al erg wat er zich in dat huis in dat huis heeft afgespeeld en omdat dan te verkopen vind ik nog al wat ver gaan. Ik vind dat huis onbewoond moet blijven en dat het moet blijven staan zoals het er nu bij staat, of dat de staat het gewoon laat afbreken. Maar dat hij dan verplicht om de grond braak te laten liggen. Maar als iemand het koopt om daar een museum van te maken vind ik dat ronduit schandalig. Als je van zo'n drama geld wilt verdienen dan vind ik dat je geen hart hebt. Je moet respect hebben voor de nabestaande en de overledene en als je van dat huis een museum wilt maken vindt ik niet dat je daar respect voor hebt. Je moet is denken wat voor gevoelens dat bij die ouders terug teweeg moet brengen. Mijn mening is niet verkopen.
Met citaat antwoorden
Oud 10th November 2008, 00:26
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Jiri.Claes
De kans is dat als het huis verkocht wordt zoals het was tijdens de gebeurtenissen met Dutroux het inderdaad een museum zou kunnen worden. Maar wie zou dit willen openhouden?

Vergeet niet dat er genoeg zieke mensen op de wereld rondlopen. En die "ramptoeristen" mag je ook niet vergeten.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er helemaal tegen! Van mij mag men het huis ook met de grond gelijk maken.
Maar de wens om veel geld op korte termijn te verdienen ligt nu eenmaal in de aard van de mens. Er moet maar één iemand zijn die de combinatie van een (licht) gestoorde geest en zakelijk inzicht heeft, die het huis tot een museum wil maken. De bezoekers zullen snel volgen.
Waarom kopen mensen boeken die geschreven zijn door slachtoffers van verkrachting en misbruik? Voor de sensatie toch? Je bent als lezer toch benieuwd naar de dingen die de slachtoffers hebben meegemaakt? Dit is toch ook wel een typisch trekje van de mens. Of ben ik nu bekrompen?
Met citaat antwoorden
Oud 29th November 2008, 12:53
Ellen Brosens Ellen Brosens is offline
Ellen Brosens

Bod van 46.000 euro voor horrorhuis Marc Dutroux
Donderdag vond in Charleroi de openbare verkoop van het huis van Marc Dutroux plaats. Het pand ligt in Sars-La-Buissière.
De eerste openbare verkoop van het huis was een maat voor niets gebleken. Het hoogste bod was toen te laag. De gemeente Lobbes bracht donderdag op de tweede openbare verkoop een bod van 46.000 euro uit op het pand. De gemeente zegt tevreden te zijn met die prijs
Tenzij er binnen de 15 dagen iemand een hoger bod doet, wordt Lobbes de nieuwe eigenaar van het horrorhuis. Het is niet duidelijk wat de bestemming van het huis wordt.
In de tuin werden in 1996 de lichamen van de ontvoerde kinderen Julie en Mélissa gevonden én dat van Bernard Weinstein, een handlanger van Dutroux.

bron: www.gva.be

Eigen mening

Ik snap al niet waarom ze een huis als dat verkopen en wie zo iets koopt begrijp ik ook al niet. Ik weet nu natuurlijk niet wat de gemeente van plan is met de eigendom te doen. Maar ik hoop dat ze het dan desnoods afbreken. De persoon die het ooit in zijn hoofd haalt om van zo'n huizen een museum of iets dergelijke te maken is goed ziek in zijn hoofd.
Met citaat antwoorden
Oud 10th January 2009, 22:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Dutroux-huis in Marcinelle afgebroken

Dutroux-huis in Marcinelle afgebroken

BRUSSEL (BELGA) - De stad Charleroi heeft van het Waalse Gewest de toestemming gekregen om het huis van Dutroux te onteigenen.

In het huis in Marcinelle werden de ontvoerde meisjes Julie, Melissa, An en Eefje opgesloten. 'Het huis wordt afgebroken en zal vervangen worden door een herdenkingsperk', zegt de schepen van Ruimtelijke Ordening, Eric Massin.

De procedure kan nog maanden aanslepen. Marc Dutroux kan bij een vrederechter beroep aantekenen tegen de beslissing. Als de plannen van Charleroi doorgaan, wordt het huis afgebroken. 'Het fresco aan de voorgevel van het pand blijft behouden', aldus Massin.

Jean-Denis Lejeune, de vader van Julie, is gekant tegen het project. 'Ik zou willen dat het huis bewaard blijft om te tonen tot op welk punt Dutroux duivels was, hoe de meisjes werden opgesloten, hoe onvoorstelbaar het was dat de politieagenten die de verbergplaatsen zochten, de kinderen konden passeren. Zo kan men ook onze verbetenheid begrijpen om de waarheid te ontdekken', zegt Lejeune.

Dutroux is in 2004 door het hof van assisen in Aarlen veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf wegens de ontvoering van en moord op de meisjes. Er loopt nog altijd een tweede Dutroux-onderzoek.

In dit onderzoek vraagt de procureur-generaal van Luik dat de DNA-analyse wordt voortgezet van 885 haren die in 1996 werden verzameld in de kelder van Marc Dutroux in Marcinelle. Experts aangesteld door de kamer van inbeschuldigingstelling van Luik zijn van mening dat er geen argumenten zijn om dergelijke analyse als 'nutteloos' te beschouwen.

De kamer van inbeschuldigingstelling had in januari 2008 de experts van het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie twee opdrachten gegeven. Ze moesten vooreerst de al geanalyseerde haren vergelijken met andere analyses in databanken en andere dossiers. Die operatie loopt nog.

De tweede opdracht is uitgevoerd. 'De experts moesten nagaan of een nieuwe analyse van de haren nutteloos is. Ze zeggen dat dit niet het geval is', zegt de Luikse procureur-generaal Cédric Visart de Bocarmé.

Niet alle 6.000 verzamelde haren worden onderzocht, enkel de meest 'pertinente'. Dat zijn er 885.

DS, 10-01-2009
Oud 31st October 2009, 18:29
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User

ik vind dat er een herdenkingsplaats moet worden opgericht op de plaats van dat huis. die meisjes zijn daar door een hel gegaan, die verdienen respect.

ze moeten het niet openbaar verkopen , en zeker niet Dutroux nog het recht geven om een vrederechter aan te spreken tegen de verkoop van zijn huis. Ze moeten hem als zijn rechten ontnemen en laten creperen in de gevangenis, zodat hij een idee krijgt van wat die meisjes in zijn gruwelkelder hebben doorstaan!

ik vind het idee om het huis af te breken en er een herdenkingsperk op te richten dus zeker een heel goed idee.

Kato
Met citaat antwoorden
Oud 2nd November 2009, 15:27
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User

Ik kan niet kiezen

ik kan niet kiezen

Langst de ene kant denk ik ; waarom zou het huis niet verkocht kunnen worden ? Het is toch net een huis als alle andere, slaapkamers , keuken , living, kelder ..

Maar dan denk ik aan wat er is gebeurd, wil iemand daar wel wonen? Wil iemand weten wat in zijn huis heeft afgespeeld?

Ik ga met mijn voorganger mee. Ik vind dat er iets anders in de plaats moet komen, het is eender of het een herdenking is of een nieuw huis. Zolang de sporen van vroeger niet meer getoond kunnen worden en dat mensen er niet dagelijks aan herinnerd kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.