Jolien v*n Beylen
21st September 2017, 09:36
Meer kansen voor ongedoopte leerkrachten. Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, ondersteunde die oproep in het voorjaar. Vandaag spreken ook de Vlaamse bisschoppen zich positief uit over een grotere rol voor anders- of ongelovige leerkrachten in het katholiek basisonderwijs.
Vandaag presenteren de bisschoppen een nieuwe tekst over het vak rooms-katholieke godsdienst. De nadruk zal hierbij, naar alle waarschijnlijkheid, ook liggen op de grotere rol die ongedoopte leerkrachten in de toekomst kunnen spelen in het katholiek basisonderwijs, bevestigen verschillende stemmen binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zo kunnen basisscholen vaker ongedoopte leerkrachten aannemen door het vak godsdienst te laten geven door gelovige collega’s. Ook schuiven de bisschoppen co- of team-teaching naar voren, waarbij een anders- of ongelovige juf of meester samenwerkt met een wel gedoopte en gemandateerde collega.
Op dit moment mogen niet-gedoopte leerkrachten lesgeven in de katholieke basisscholen. Maar in werkelijkheid gebeurt dit eerder zelden, omdat zij geen godsdienst mogen of kunnen geven. In veel scholen verzorgt de juf of meester, ondanks alternatieven, doorgaans alle vakken. Een atheďstische of andersgelovige leerkracht, denk aan een moslim of een boeddhist, zou dus louter voor het vak godsdienst vervangen moeten worden, iets wat vandaag niet vaak gebeurt.
Identiteit
De Antwerpse Karel de Grote Hogeschool, die net als veel andere katholieke hogescholen binnen de lerarenopleiding een specifiek traject heeft opgestart voor niet- of andersgelovigen, kaartte dit voorjaar in deze krant aan dat te weinig studenten met een migratieachtergrond voor de lerarenopleiding kozen (DM 08/03). Directeur Veerle Hendrickx stelde daarom dat katholieke basisscholen zouden moeten afstappen van de doopvoorwaarde en vaker niet-gedoopten zouden moeten aannemen.
Een boodschap die steun kreeg van Lieven Boeve. Hij stelde dat de oproep paste binnen het project van de katholieke dialoogschool, waarin de christelijke identiteit centraal staat, maar christenen, vrijzinnigen en andersgelovigen door gesprek de eigen identiteit vormgeven. “In de Gentse basisschool Klimrek zag ik hoe twee leerkrachten, onder wie een moslima en een voor rooms-katholieke godsdienst gemandateerde leerkracht, aan een bijzonder gemengde klas lesgaven over Maria Lichtmis. Dat is een prachtig voorbeeld van de katholieke dialoogschool.”
Gegeerd
Team-teaching, waarbij twee leerkrachten samenwerken voor een klas, is een optie die nu ook door de bisschoppen zal worden erkend. Concreet kan dit betekenen dat een atheďst of een moslim, zoals in het voorbeeld van Boeve, samen met een gelovige leerkracht het vak godsdienst geeft. Verder zullen scholen de boodschap krijgen dat zij het vak godsdienst kunnen laten geven door een groep gemandateerde leerkrachten, zodat ongedoopten toch kunnen worden aangenomen. Wel wordt geopperd dat een meerderheid van de leraren katholiek moet blijven, zodat de katholieke identiteit niet in het gedrang kan komen.
Boeve, die nu niet op de brief wil vooruitlopen, benadrukte eerder al dat scholen niet-gedoopten meer kunnen inzetten op voorwaarde dat zij zich actief engageren voor de dialoogschool. “Bijvoorbeeld door bij het vak godsdienst werk te maken van co-teaching of door een andere leerkracht die uren te laten geven. Er zit immers een grote wissel van de wacht aan te komen. Goede leerkrachten, gedoopt of niet, zullen door het dreigend tekort gegeerd zijn.”
Bron: De morgen
Datum: 21/9/2017
https://www.demorgen.be/binnenland/katholiek-net-verwelkomt-ongedoopte-leraars-ba1b839a/
Eigen mening:
Ik vind het een positieve vooruitgang dat ook ongedoopte leerkrachten nu de kans krijgen om les te gaan geven in het Katholieke onderwijs. Ik denk dat dit een belangrijke stap vooruit is, aangezien het Katholieke geloof zijn populariteit de voorbije jaren deels verloren is. Door deze daling aan populariteit zijn er ook ongetwijfeld minder kinderen gedoopt. Als je dat samenlegt met de berichtgevingen over een tekort aan leerkrachten in de nabije toekomst, kan je deze beslissing alleen maar toejuichen. Ik vind het ook positief dat er al kant-en-klare oplossingen op tafel liggen, die scholen kunnen gebruiken, voor het vak godsdienst. Zelf ben ik meer fan van het voorstel om collega's het vak te laten geven. Co-teaching kost handenvol geld en ik ben van mening dat het beter kan gebruikt worden voor vakken waar leerlingen gebaat zijn bij extra ondersteuning. Bijvoorbeeld bij vakken zoals wiskunde.
Vandaag presenteren de bisschoppen een nieuwe tekst over het vak rooms-katholieke godsdienst. De nadruk zal hierbij, naar alle waarschijnlijkheid, ook liggen op de grotere rol die ongedoopte leerkrachten in de toekomst kunnen spelen in het katholiek basisonderwijs, bevestigen verschillende stemmen binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zo kunnen basisscholen vaker ongedoopte leerkrachten aannemen door het vak godsdienst te laten geven door gelovige collega’s. Ook schuiven de bisschoppen co- of team-teaching naar voren, waarbij een anders- of ongelovige juf of meester samenwerkt met een wel gedoopte en gemandateerde collega.
Op dit moment mogen niet-gedoopte leerkrachten lesgeven in de katholieke basisscholen. Maar in werkelijkheid gebeurt dit eerder zelden, omdat zij geen godsdienst mogen of kunnen geven. In veel scholen verzorgt de juf of meester, ondanks alternatieven, doorgaans alle vakken. Een atheďstische of andersgelovige leerkracht, denk aan een moslim of een boeddhist, zou dus louter voor het vak godsdienst vervangen moeten worden, iets wat vandaag niet vaak gebeurt.
Identiteit
De Antwerpse Karel de Grote Hogeschool, die net als veel andere katholieke hogescholen binnen de lerarenopleiding een specifiek traject heeft opgestart voor niet- of andersgelovigen, kaartte dit voorjaar in deze krant aan dat te weinig studenten met een migratieachtergrond voor de lerarenopleiding kozen (DM 08/03). Directeur Veerle Hendrickx stelde daarom dat katholieke basisscholen zouden moeten afstappen van de doopvoorwaarde en vaker niet-gedoopten zouden moeten aannemen.
Een boodschap die steun kreeg van Lieven Boeve. Hij stelde dat de oproep paste binnen het project van de katholieke dialoogschool, waarin de christelijke identiteit centraal staat, maar christenen, vrijzinnigen en andersgelovigen door gesprek de eigen identiteit vormgeven. “In de Gentse basisschool Klimrek zag ik hoe twee leerkrachten, onder wie een moslima en een voor rooms-katholieke godsdienst gemandateerde leerkracht, aan een bijzonder gemengde klas lesgaven over Maria Lichtmis. Dat is een prachtig voorbeeld van de katholieke dialoogschool.”
Gegeerd
Team-teaching, waarbij twee leerkrachten samenwerken voor een klas, is een optie die nu ook door de bisschoppen zal worden erkend. Concreet kan dit betekenen dat een atheďst of een moslim, zoals in het voorbeeld van Boeve, samen met een gelovige leerkracht het vak godsdienst geeft. Verder zullen scholen de boodschap krijgen dat zij het vak godsdienst kunnen laten geven door een groep gemandateerde leerkrachten, zodat ongedoopten toch kunnen worden aangenomen. Wel wordt geopperd dat een meerderheid van de leraren katholiek moet blijven, zodat de katholieke identiteit niet in het gedrang kan komen.
Boeve, die nu niet op de brief wil vooruitlopen, benadrukte eerder al dat scholen niet-gedoopten meer kunnen inzetten op voorwaarde dat zij zich actief engageren voor de dialoogschool. “Bijvoorbeeld door bij het vak godsdienst werk te maken van co-teaching of door een andere leerkracht die uren te laten geven. Er zit immers een grote wissel van de wacht aan te komen. Goede leerkrachten, gedoopt of niet, zullen door het dreigend tekort gegeerd zijn.”
Bron: De morgen
Datum: 21/9/2017
https://www.demorgen.be/binnenland/katholiek-net-verwelkomt-ongedoopte-leraars-ba1b839a/
Eigen mening:
Ik vind het een positieve vooruitgang dat ook ongedoopte leerkrachten nu de kans krijgen om les te gaan geven in het Katholieke onderwijs. Ik denk dat dit een belangrijke stap vooruit is, aangezien het Katholieke geloof zijn populariteit de voorbije jaren deels verloren is. Door deze daling aan populariteit zijn er ook ongetwijfeld minder kinderen gedoopt. Als je dat samenlegt met de berichtgevingen over een tekort aan leerkrachten in de nabije toekomst, kan je deze beslissing alleen maar toejuichen. Ik vind het ook positief dat er al kant-en-klare oplossingen op tafel liggen, die scholen kunnen gebruiken, voor het vak godsdienst. Zelf ben ik meer fan van het voorstel om collega's het vak te laten geven. Co-teaching kost handenvol geld en ik ben van mening dat het beter kan gebruikt worden voor vakken waar leerlingen gebaat zijn bij extra ondersteuning. Bijvoorbeeld bij vakken zoals wiskunde.