actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsgemeenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2017, 09:36
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Katholiek net verwelkomt ongedoopte leraars

Meer kansen voor ongedoopte leerkrachten. Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, ondersteunde die oproep in het voorjaar. Vandaag spreken ook de Vlaamse bisschoppen zich positief uit over een grotere rol voor anders- of ongelovige leerkrachten in het katholiek basisonderwijs.
Vandaag presenteren de bisschoppen een nieuwe tekst over het vak rooms-katholieke godsdienst. De nadruk zal hierbij, naar alle waarschijnlijkheid, ook liggen op de grotere rol die ongedoopte leerkrachten in de toekomst kunnen spelen in het katholiek basisonderwijs, bevestigen verschillende stemmen binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zo kunnen basisscholen vaker ongedoopte leerkrachten aannemen door het vak godsdienst te laten geven door gelovige collega’s. Ook schuiven de bisschoppen co- of team-teaching naar voren, waarbij een anders- of ongelovige juf of meester samenwerkt met een wel gedoopte en gemandateerde collega.
Op dit moment mogen niet-gedoopte leerkrachten lesgeven in de katholieke basisscholen. Maar in werkelijkheid gebeurt dit eerder zelden, omdat zij geen godsdienst mogen of kunnen geven. In veel scholen verzorgt de juf of meester, ondanks alternatieven, doorgaans alle vakken. Een atheïstische of andersgelovige leerkracht, denk aan een moslim of een boeddhist, zou dus louter voor het vak godsdienst vervangen moeten worden, iets wat vandaag niet vaak gebeurt.

Identiteit

De Antwerpse Karel de Grote Hogeschool, die net als veel andere katholieke hogescholen binnen de lerarenopleiding een specifiek traject heeft opgestart voor niet- of andersgelovigen, kaartte dit voorjaar in deze krant aan dat te weinig studenten met een migratieachtergrond voor de lerarenopleiding kozen (DM 08/03). Directeur Veerle Hendrickx stelde daarom dat katholieke basisscholen zouden moeten afstappen van de doopvoorwaarde en vaker niet-gedoopten zouden moeten aannemen.

Een boodschap die steun kreeg van Lieven Boeve. Hij stelde dat de oproep paste binnen het project van de katholieke dialoogschool, waarin de christelijke identiteit centraal staat, maar christenen, vrijzinnigen en andersgelovigen door gesprek de eigen identiteit vormgeven. “In de Gentse basisschool Klimrek zag ik hoe twee leerkrachten, onder wie een moslima en een voor rooms-katholieke godsdienst gemandateerde leerkracht, aan een bijzonder gemengde klas lesgaven over Maria Lichtmis. Dat is een prachtig voorbeeld van de katholieke dialoogschool.”

Gegeerd

Team-teaching, waarbij twee leerkrachten samenwerken voor een klas, is een optie die nu ook door de bisschoppen zal worden erkend. Concreet kan dit betekenen dat een atheïst of een moslim, zoals in het voorbeeld van Boeve, samen met een gelovige leerkracht het vak godsdienst geeft. Verder zullen scholen de boodschap krijgen dat zij het vak godsdienst kunnen laten geven door een groep gemandateerde leerkrachten, zodat ongedoopten toch kunnen worden aangenomen. Wel wordt geopperd dat een meerderheid van de leraren katholiek moet blijven, zodat de katholieke identiteit niet in het gedrang kan komen.

Boeve, die nu niet op de brief wil vooruitlopen, benadrukte eerder al dat scholen niet-gedoopten meer kunnen inzetten op voorwaarde dat zij zich actief engageren voor de dialoogschool. “Bijvoorbeeld door bij het vak godsdienst werk te maken van co-teaching of door een andere leerkracht die uren te laten geven. Er zit immers een grote wissel van de wacht aan te komen. Goede leerkrachten, gedoopt of niet, zullen door het dreigend tekort gegeerd zijn.”

Bron: De morgen
Datum: 21/9/2017
https://www.demorgen.be/binnenland/...raars-ba1b839a/

Eigen mening:
Ik vind het een positieve vooruitgang dat ook ongedoopte leerkrachten nu de kans krijgen om les te gaan geven in het Katholieke onderwijs. Ik denk dat dit een belangrijke stap vooruit is, aangezien het Katholieke geloof zijn populariteit de voorbije jaren deels verloren is. Door deze daling aan populariteit zijn er ook ongetwijfeld minder kinderen gedoopt. Als je dat samenlegt met de berichtgevingen over een tekort aan leerkrachten in de nabije toekomst, kan je deze beslissing alleen maar toejuichen. Ik vind het ook positief dat er al kant-en-klare oplossingen op tafel liggen, die scholen kunnen gebruiken, voor het vak godsdienst. Zelf ben ik meer fan van het voorstel om collega's het vak te laten geven. Co-teaching kost handenvol geld en ik ben van mening dat het beter kan gebruikt worden voor vakken waar leerlingen gebaat zijn bij extra ondersteuning. Bijvoorbeeld bij vakken zoals wiskunde.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st September 2017, 10:57
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Zoals Jolien zegt, vind ik het ook een hele vooruitgang binnen het basisonderwijs om ongedoopte leerkrachten ook in het katholiek onderwijs te verwelkomen. Desalniettemin denk ik dat we dit niet kunnen doortrekken naar het secundair onderwijs. Leerkrachten in het basisonderwijs geven meerdere vakken en hier kan godsdienst voor sommige ongelovige leerkrachten een struikelblok zijn. In het secundair onderwijs is dit echter anders. Hier kies je voor het vak godsdienst, het is een bewuste keuze en dus vind ik dat men mag verwachten dat je gedoopt bent.
Van co-teaching ben ik, net zoals Jolien, ook geen voorstander binnen het vak godsdienst. Binnen het basisonderwijs worden de klassen godsdienst al kleiner en kleiner, dus vind ik het persoonlijk vrij zinloos om hier twee leerkrachten voor in te zetten. Een betere oplossing is dan om één godsdienstleerkracht aan te nemen die aan alle leerjaren godsdienst geeft. Maar bij deze godsdienstleerkracht een ongedoopte leerkracht zetten, is volgens mij geen meerwaarde.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.