D*nnis Geentjens
24th March 2015, 20:02
De Europese Unie lijkt het moeilijk te zullen krijgen om haar doelstelling het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren, te realiseren. In 2014 lieten ongeveer 25.700 mensen het leven op de Europese wegen, amper 1 procent minder dan het jaar voordien. België scoort slechter dan gemiddeld.
‘Deze cijfers zijn een wake-upcall’, zegt commissaris voor Transport Violeta Bulc. De EU heeft het zich tot doel gesteld de 31.500 verkeersdoden van 2010 met de helft terug te dringen tegen 2020. De voorlopige cijfers van 2014 geven echter weinig reden tot optimisme. Er stierven 25.700 mensen in het verkeer, 300 minder dan in 2013. Sinds 2010 daalde het sterftecijfer met 18 procent, maar de dalende trend lijkt te zijn stilgevallen.
België
Per miljoen inwoners vielen er in 2014 50,5 verkeersdoden (tegenover 51 in 2013). België zit met een sterftecijfer van 64 flink boven dat Europese gemiddelde. Slechts acht Europese landen doen het nog slechter, met Letland (105) als de eenzame uitschieter.
Ook wat betreft het aantal om het leven gekomen fietsers en motorrijders zit België in de onderste helft van de Europese ranglijst. Wat betreft de veiligheid van voetgangers, doet België het wel goed. Slechts veertien procent van het aantal verkeersdoden waren voetgangers, enkel in Nederland en Finland is dat nog minder.
Vorige week raakte al bekend dat het totale aantal verkeersdoden in België in 2014 lichtjes is gedaald: van 724 naar 715. In Vlaanderen vielen vorig jaar opnieuw meer doden: naar schatting 400, tegenover de 384 van 2013.
Lokale inspanningen
Volgens de Europese Commissie bewijzen de cijfers dat er extra inspanningen nodig zijn om de Europese doelstelling te halen. “De meeste verkeersveiligheidsmaatregelen worden op lokaal of nationaal niveau genomen, bijvoorbeeld via het doen naleven van de verkeersregels, bewustmakingscampagnes en het aanleggen en onderhouden van infrastructuur.”
Bron: De standaard
Datum: 24/03/2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150324_01595578
Mening:
Ik vind dit toch wel een zeer teleurstellend bericht. Onze regering en politie doen er zoveel mogelijk aan om mensen bewust te maken van de gevaren in het verkeer.Toch laten we ons nog zo vaak vangen. Volgens mij speelt alcohol nog altijd een grote rol in het aantal verkeersdoden. Daarom vind ik het ook nodig om te blijven controleren. Onze wegen zijn ook niet de beste ter wereld dus misschien moeten we ook eens naar onze wegeninfrastructuur kijken. In tegenstelling met onze buurlanden is deze echt verouderd en in zeer slechte staat. Hopelijk gaat het tol rijden in ons land dit toch helpen te financieren.
‘Deze cijfers zijn een wake-upcall’, zegt commissaris voor Transport Violeta Bulc. De EU heeft het zich tot doel gesteld de 31.500 verkeersdoden van 2010 met de helft terug te dringen tegen 2020. De voorlopige cijfers van 2014 geven echter weinig reden tot optimisme. Er stierven 25.700 mensen in het verkeer, 300 minder dan in 2013. Sinds 2010 daalde het sterftecijfer met 18 procent, maar de dalende trend lijkt te zijn stilgevallen.
België
Per miljoen inwoners vielen er in 2014 50,5 verkeersdoden (tegenover 51 in 2013). België zit met een sterftecijfer van 64 flink boven dat Europese gemiddelde. Slechts acht Europese landen doen het nog slechter, met Letland (105) als de eenzame uitschieter.
Ook wat betreft het aantal om het leven gekomen fietsers en motorrijders zit België in de onderste helft van de Europese ranglijst. Wat betreft de veiligheid van voetgangers, doet België het wel goed. Slechts veertien procent van het aantal verkeersdoden waren voetgangers, enkel in Nederland en Finland is dat nog minder.
Vorige week raakte al bekend dat het totale aantal verkeersdoden in België in 2014 lichtjes is gedaald: van 724 naar 715. In Vlaanderen vielen vorig jaar opnieuw meer doden: naar schatting 400, tegenover de 384 van 2013.
Lokale inspanningen
Volgens de Europese Commissie bewijzen de cijfers dat er extra inspanningen nodig zijn om de Europese doelstelling te halen. “De meeste verkeersveiligheidsmaatregelen worden op lokaal of nationaal niveau genomen, bijvoorbeeld via het doen naleven van de verkeersregels, bewustmakingscampagnes en het aanleggen en onderhouden van infrastructuur.”
Bron: De standaard
Datum: 24/03/2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150324_01595578
Mening:
Ik vind dit toch wel een zeer teleurstellend bericht. Onze regering en politie doen er zoveel mogelijk aan om mensen bewust te maken van de gevaren in het verkeer.Toch laten we ons nog zo vaak vangen. Volgens mij speelt alcohol nog altijd een grote rol in het aantal verkeersdoden. Daarom vind ik het ook nodig om te blijven controleren. Onze wegen zijn ook niet de beste ter wereld dus misschien moeten we ook eens naar onze wegeninfrastructuur kijken. In tegenstelling met onze buurlanden is deze echt verouderd en in zeer slechte staat. Hopelijk gaat het tol rijden in ons land dit toch helpen te financieren.