actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2015, 20:02
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Aantal Belgische verkeersdoden boven Europees gemiddelde

De Europese Unie lijkt het moeilijk te zullen krijgen om haar doelstelling het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren, te realiseren. In 2014 lieten ongeveer 25.700 mensen het leven op de Europese wegen, amper 1 procent minder dan het jaar voordien. België scoort slechter dan gemiddeld.

‘Deze cijfers zijn een wake-upcall’, zegt commissaris voor Transport Violeta Bulc. De EU heeft het zich tot doel gesteld de 31.500 verkeersdoden van 2010 met de helft terug te dringen tegen 2020. De voorlopige cijfers van 2014 geven echter weinig reden tot optimisme. Er stierven 25.700 mensen in het verkeer, 300 minder dan in 2013. Sinds 2010 daalde het sterftecijfer met 18 procent, maar de dalende trend lijkt te zijn stilgevallen.

België

Per miljoen inwoners vielen er in 2014 50,5 verkeersdoden (tegenover 51 in 2013). België zit met een sterftecijfer van 64 flink boven dat Europese gemiddelde. Slechts acht Europese landen doen het nog slechter, met Letland (105) als de eenzame uitschieter.

Ook wat betreft het aantal om het leven gekomen fietsers en motorrijders zit België in de onderste helft van de Europese ranglijst. Wat betreft de veiligheid van voetgangers, doet België het wel goed. Slechts veertien procent van het aantal verkeersdoden waren voetgangers, enkel in Nederland en Finland is dat nog minder.

Vorige week raakte al bekend dat het totale aantal verkeersdoden in België in 2014 lichtjes is gedaald: van 724 naar 715. In Vlaanderen vielen vorig jaar opnieuw meer doden: naar schatting 400, tegenover de 384 van 2013.

Lokale inspanningen

Volgens de Europese Commissie bewijzen de cijfers dat er extra inspanningen nodig zijn om de Europese doelstelling te halen. “De meeste verkeersveiligheidsmaatregelen worden op lokaal of nationaal niveau genomen, bijvoorbeeld via het doen naleven van de verkeersregels, bewustmakingscampagnes en het aanleggen en onderhouden van infrastructuur.”

Bron: De standaard
Datum: 24/03/2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150324_01595578

Mening:
Ik vind dit toch wel een zeer teleurstellend bericht. Onze regering en politie doen er zoveel mogelijk aan om mensen bewust te maken van de gevaren in het verkeer.Toch laten we ons nog zo vaak vangen. Volgens mij speelt alcohol nog altijd een grote rol in het aantal verkeersdoden. Daarom vind ik het ook nodig om te blijven controleren. Onze wegen zijn ook niet de beste ter wereld dus misschien moeten we ook eens naar onze wegeninfrastructuur kijken. In tegenstelling met onze buurlanden is deze echt verouderd en in zeer slechte staat. Hopelijk gaat het tol rijden in ons land dit toch helpen te financieren.

Laatst aangepast door D*nnis Geentjens : 24th March 2015 om 20:09.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2015, 20:14
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik vind het positief dat er al een daling is van 18%. Dit is toch een redelijk groot verschil ten opzichte van 2010. Als we het gegeven in zijn bredere context bekijken zien we dat de 'normale' 25% niet meteen gehaald zal worden, zeker niet als de daling lijkt te stokken. Dit is ergens wel te verwachten. Ik merk dat de laatste tijd veel geïnvesteerd werd in ecologische auto's en dat de interactieve auto's nu ook door aan het breken zijn. Toch denk ik dat we zullen moeten wachten tot na 2020 voor deze auto's die met elkaar in contact staan voor het grote publiek beschikbaar zijn.

Dat de cijfers in België slecht zijn, vind ik teleurstellend. Zoals Dennis zegt zal alcohol een grote invloed hebben op dit cijfer. Hier ben ik het mee eens, maar ik denk dat België nog meer moet doen om het cijfer naar beneden te halen. Zelf rijd ik bijna twee jaar dagelijks met de auto. Buiten de enkele borden langs over te snel rijden, in slaap vallen, ... zie ik weinig tot geen verdere acties.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.