Veronique.B*elaerts
13th October 2014, 19:33
Het aantal trajectcontroles op onze wegen zal tegen volgend jaar verdrievoudigen. Van 7 locaties nu, naar meer dan 20 in 2015. ‘Het is een erg goede zaak dat die nieuwe trajectcontroles vooral op secundaire wegen komen, waar bij ongevallen vaak ook voetgangers en fietsers gewond geraken’, reageert automobilistenclub VAB.
De eerste trajectcontrole dateert van de zomer van 2012, toen op het viaduct van de E17-autosnelweg in Gentbrugge een dergelijk controlesysteem in dienst werd genomen. Het meet de gemiddelde snelheid van een auto over een langere afstand. Wie het traject sneller aflegt dan de maximumsnelheid toelaat, wordt op het einde van dat traject geflitst en krijgt nadien een boete in de bus.
Automobilistenvereniging VAB, die een enquête uitvoerde rond dergelijke snelheidscontroles, is absoluut voor en dat is ook de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), niet ontgaan. Hij onderschrijft de oproep van VAB en kondigde gisteren aan dat er in de toekomst in Vlaanderen veel meer zal worden ingezet op trajectcontrole. Er komen elf nieuwe trajecten in de regio Antwerpen, twee in Vlaams-Brabant en één in Limburg (zie kaart). Niet alle betrokken politiezones wilden echter nu al de locatie meedelen.
VAB vraagt de overheid wél de trajectcontroles voldoende aan te kondigen. ‘De bedoeling van de overheid moet zijn dat ze een gedragsverandering bereikt bij bestuurders. Niet in het geheim trachten zo veel mogelijk automobilisten op de bon te slingeren.’
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141013_01318613
13/10/2014
Eigen mening: Ik vind de uitbreiding van de trajectcontroles zeker een goede zaak. Volgens mij is dit een zeer efficiënt systeem dat er echt wel toe bijdraagt dat automobilisten beter op hun snelheid zullen letten. Bij de klassieke flitspalen ziet men namelijk vaak dat mensen vlak voor de flitspaal afremmen om daarna opnieuw te versnellen. Op deze manier hebben de flitspalen dus weinig nut. Met de trajectcontrole heeft men een slimme manier gevonden om dit probleem aan te pakken: nu zullen de automobilisten hun snelheid wel over een langere afstand moeten aanpassen.
De eerste trajectcontrole dateert van de zomer van 2012, toen op het viaduct van de E17-autosnelweg in Gentbrugge een dergelijk controlesysteem in dienst werd genomen. Het meet de gemiddelde snelheid van een auto over een langere afstand. Wie het traject sneller aflegt dan de maximumsnelheid toelaat, wordt op het einde van dat traject geflitst en krijgt nadien een boete in de bus.
Automobilistenvereniging VAB, die een enquête uitvoerde rond dergelijke snelheidscontroles, is absoluut voor en dat is ook de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), niet ontgaan. Hij onderschrijft de oproep van VAB en kondigde gisteren aan dat er in de toekomst in Vlaanderen veel meer zal worden ingezet op trajectcontrole. Er komen elf nieuwe trajecten in de regio Antwerpen, twee in Vlaams-Brabant en één in Limburg (zie kaart). Niet alle betrokken politiezones wilden echter nu al de locatie meedelen.
VAB vraagt de overheid wél de trajectcontroles voldoende aan te kondigen. ‘De bedoeling van de overheid moet zijn dat ze een gedragsverandering bereikt bij bestuurders. Niet in het geheim trachten zo veel mogelijk automobilisten op de bon te slingeren.’
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141013_01318613
13/10/2014
Eigen mening: Ik vind de uitbreiding van de trajectcontroles zeker een goede zaak. Volgens mij is dit een zeer efficiënt systeem dat er echt wel toe bijdraagt dat automobilisten beter op hun snelheid zullen letten. Bij de klassieke flitspalen ziet men namelijk vaak dat mensen vlak voor de flitspaal afremmen om daarna opnieuw te versnellen. Op deze manier hebben de flitspalen dus weinig nut. Met de trajectcontrole heeft men een slimme manier gevonden om dit probleem aan te pakken: nu zullen de automobilisten hun snelheid wel over een langere afstand moeten aanpassen.