Barst
3rd July 2013, 17:54
Stop met die dieselbraderie
Europa verwijt Amerika de ‘onverrekende prijs’ van fracking: grondwater dat vervuild wordt bij de inwinning van ‘goedkoop schaliegas’ in desolate regio’s. Maar dat Europese kinderen in grootsteden massaal worden bestookt met vervuilde diesellucht, is ongetwijfeld erger.
Diesel, dat eigenlijk duurder is dan benzine op de internationale markt, wordt door het fiscale beleid immers goedkoper aan de pomp. En dan zwijgen we nog over het feit dat Europa ook moderne gascentrales uit de markt prijst met ‘steenkoolsubsidies’.
Diesel kost Vlaanderen jaarlijks 5,22 miljard in de gezondheidszorg. Brussel kent de hoogste babysterfte en stijging van het aantal prematuren van Europa, en in de risicotabel van hart- en vaatziektes kleurt België veel roder dan het Europese gemiddelde. Talloze kleuters zitten aan de astmapuffer. Maar niemand legt het verband.
‘Een van de grootste uitdagingen van de 21ste eeuw zal zijn om de negatieve effecten van het vervoer – broeikasgassen, luchtverontreiniging en geluidshinder – te beperken en tegelijkertijd de positieve aspecten van mobiliteit te behouden’, zegt Jacqueline McGlade, de directeur van het Europees Milieu-agentschap EEA. ‘De overstap naar elektrische mobiliteit zou een grote omslag betekenen voor het leven in de binnensteden.’ Ook volgens de Oeso moeten we af van diesel, wegens te duur en te vervuilend. Hybride of elektrisch rijden is niet de oplossing, want nog veel te duur. Kleine benzinewagens promoten is de goedkoopste en properste oplossing voor België, vindt de Oeso.
Vlaanderen moet zijn productieoverschot aan benzine aanwenden in de strijd tegen de alarmerende luchtpollutie, waarvoor Europa overigens met boetes dreigt. Benzine goedkoper maken dan diesel betekent een investering in onze gezondheid! Dump dus de perverse CO2-gebonden aftrek die een dieselwagen fiscaal zo aantrekkelijk maakt als bedrijfswagen, maar maak eerst en vooral werk van die accijnzen op benzine aan de pomp.
Benzine, dat per liter 20 procent minder klimaatvervuilend is door zijn lager koolstofgehalte, dient aan de pomp niet nogmaals 30 procent hoger belast. Bedrijfsleiders verbieden ‘fiscaal duurdere benzine’ te gebruiken en enkel op benzine rijdende particulieren laten opdraaien voor brandstofaccijnzen, doet België volgens de Oeso tot massa’s accijnzen mislopen. Bovendien betaalt Vlaanderen volgens het Vito 2,91 procent van zijn bbp aan luchtvervuiling. Tijd voor goedkope benzine!
DS, 03-07-2013 (Christophe Depamelaere, huisarts)
Europa verwijt Amerika de ‘onverrekende prijs’ van fracking: grondwater dat vervuild wordt bij de inwinning van ‘goedkoop schaliegas’ in desolate regio’s. Maar dat Europese kinderen in grootsteden massaal worden bestookt met vervuilde diesellucht, is ongetwijfeld erger.
Diesel, dat eigenlijk duurder is dan benzine op de internationale markt, wordt door het fiscale beleid immers goedkoper aan de pomp. En dan zwijgen we nog over het feit dat Europa ook moderne gascentrales uit de markt prijst met ‘steenkoolsubsidies’.
Diesel kost Vlaanderen jaarlijks 5,22 miljard in de gezondheidszorg. Brussel kent de hoogste babysterfte en stijging van het aantal prematuren van Europa, en in de risicotabel van hart- en vaatziektes kleurt België veel roder dan het Europese gemiddelde. Talloze kleuters zitten aan de astmapuffer. Maar niemand legt het verband.
‘Een van de grootste uitdagingen van de 21ste eeuw zal zijn om de negatieve effecten van het vervoer – broeikasgassen, luchtverontreiniging en geluidshinder – te beperken en tegelijkertijd de positieve aspecten van mobiliteit te behouden’, zegt Jacqueline McGlade, de directeur van het Europees Milieu-agentschap EEA. ‘De overstap naar elektrische mobiliteit zou een grote omslag betekenen voor het leven in de binnensteden.’ Ook volgens de Oeso moeten we af van diesel, wegens te duur en te vervuilend. Hybride of elektrisch rijden is niet de oplossing, want nog veel te duur. Kleine benzinewagens promoten is de goedkoopste en properste oplossing voor België, vindt de Oeso.
Vlaanderen moet zijn productieoverschot aan benzine aanwenden in de strijd tegen de alarmerende luchtpollutie, waarvoor Europa overigens met boetes dreigt. Benzine goedkoper maken dan diesel betekent een investering in onze gezondheid! Dump dus de perverse CO2-gebonden aftrek die een dieselwagen fiscaal zo aantrekkelijk maakt als bedrijfswagen, maar maak eerst en vooral werk van die accijnzen op benzine aan de pomp.
Benzine, dat per liter 20 procent minder klimaatvervuilend is door zijn lager koolstofgehalte, dient aan de pomp niet nogmaals 30 procent hoger belast. Bedrijfsleiders verbieden ‘fiscaal duurdere benzine’ te gebruiken en enkel op benzine rijdende particulieren laten opdraaien voor brandstofaccijnzen, doet België volgens de Oeso tot massa’s accijnzen mislopen. Bovendien betaalt Vlaanderen volgens het Vito 2,91 procent van zijn bbp aan luchtvervuiling. Tijd voor goedkope benzine!
DS, 03-07-2013 (Christophe Depamelaere, huisarts)