actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd July 2013, 17:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow Stop met die dieselbraderie

Stop met die dieselbraderie


Europa verwijt Amerika de ‘onverrekende prijs’ van fracking: grondwater dat vervuild wordt bij de inwinning van ‘goedkoop schaliegas’ in desolate regio’s. Maar dat Europese kinderen in grootsteden massaal worden bestookt met vervuilde diesellucht, is ongetwijfeld erger.



Diesel, dat eigenlijk duurder is dan benzine op de internationale markt, wordt door het fiscale beleid immers goedkoper aan de pomp. En dan zwijgen we nog over het feit dat Europa ook moderne gascentrales uit de markt prijst met ‘steenkoolsubsidies’.

Diesel kost Vlaanderen jaarlijks 5,22 miljard in de gezondheidszorg. Brussel kent de hoogste babysterfte en stijging van het aantal prematuren van Europa, en in de risicotabel van hart- en vaatziektes kleurt België veel roder dan het Europese gemiddelde. Talloze kleuters zitten aan de astmapuffer. Maar niemand legt het verband.

‘Een van de grootste uitdagingen van de 21ste eeuw zal zijn om de negatieve effecten van het vervoer – broeikasgassen, luchtverontreiniging en geluidshinder – te beperken en tegelijkertijd de positieve aspecten van mobiliteit te behouden’, zegt Jacqueline McGlade, de directeur van het Europees Milieu-agentschap EEA. ‘De overstap naar elektrische mobiliteit zou een grote omslag betekenen voor het leven in de binnensteden.’ Ook volgens de Oeso moeten we af van diesel, wegens te duur en te vervuilend. Hybride of elektrisch rijden is niet de oplossing, want nog veel te duur. Kleine benzinewagens promoten is de goedkoopste en properste oplossing voor België, vindt de Oeso.

Vlaanderen moet zijn productieoverschot aan benzine aanwenden in de strijd tegen de alarmerende luchtpollutie, waarvoor Europa overigens met boetes dreigt. Benzine goedkoper maken dan diesel betekent een investering in onze gezondheid! Dump dus de perverse CO2-gebonden aftrek die een dieselwagen fiscaal zo aantrekkelijk maakt als bedrijfswagen, maar maak eerst en vooral werk van die accijnzen op benzine aan de pomp.

Benzine, dat per liter 20 procent minder klimaatvervuilend is door zijn lager koolstofgehalte, dient aan de pomp niet nogmaals 30 procent hoger belast. Bedrijfsleiders verbieden ‘fiscaal duurdere benzine’ te gebruiken en enkel op benzine rijdende particulieren laten opdraaien voor brandstofaccijnzen, doet België volgens de Oeso tot massa’s accijnzen mislopen. Bovendien betaalt Vlaanderen volgens het Vito 2,91 procent van zijn bbp aan luchtvervuiling. Tijd voor goedkope benzine!


DS, 03-07-2013 (Christophe Depamelaere, huisarts)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.