B*eke Janssens
16th May 2013, 13:35
‘Het aantal verkeersdoden kan door snelheidshandhaving - in ideale omstandigheden - worden gehalveerd.’ Dat zegt Stijn Daniels, docent verkeersveiligheid aan de Universiteit Hasselt, na onderzoek over de verkeersveiligheid. Hij pleit voor een verdubbeling van het aantal flitspalen op Vlaamse wegen.
Op het jaarlijks Vlaams Congres Verkeersveiligheid in Antwerpen werd een stand van zaken opgemaakt van de verkeersveiligheid in Vlaanderen. Daarbij werden enkele veiligheidsverbeterende voorbeelden aangehaald, zoals een tijdelijk afgesloten straat bij het begin en einde van de schooldag.
Momenteel staan er op gewestwegen een 700-tal camera’s, maar docent verkeersveiligheid Stijn Daniels (UHasselt) die onderzoek doet naar de effecten van roodlicht- en snelheidscamera’s, pleitte voor een significante toename ervan. ‘Op dit moment staan er op 10 procent van de gewestwegen onbemande camera’s, alsook op een kwart van de kruispunten met verkeerslichten. Dat is eigenlijk niet zo veel, hoewel ze ongevallen significant doen afnemen.’
‘Bevolking wil meer controle’
Hij stelt dan ook voor om dat aantal te verdubbelen. ‘Als we een serieus effect willen bereiken, dan moeten we ook serieuze maatregelen nemen. We mogen niet vergeten dat - in een ideale situatie - het aantal verkeersdoden door snelheidshandhaving gehalveerd kan worden.’
De bevolking moet dat volgens Daniels wel willen. ‘Als we even niet kijken naar Facebook of Twitter, dan blijkt uit onderzoek dat twee op de drie Vlamingen meer snelheidshandhaving wil, al moet er zorgvuldig naar locaties gekeken worden.’ Ook een stijging van het aantal kop-staartaanrijdingen, een opvallend neveneffect van flitscamera’s, verdienen volgens Daniels de nodige aandacht.
Datum: 16 mei 2013
Bron: De Standaard
Ik denk dat dit zeker een goed idee is. Als mensen te snel rijden verliezen ze vaak de controle over het stuur, zien ze fietsers/voetgangers niet en verwaarlozen ze de verkeersregels. Ik vind het meer dan terecht dat ze het aantal flitspalen willen verdubbelen. Als mensen beboet kunnen worden en een grote geldsom moeten betalen zullen ze sowieso trager rijden. Dit zal voor veiligere verkeerssituaties zorgen met minder doden en gewonden als gevolg.
Op het jaarlijks Vlaams Congres Verkeersveiligheid in Antwerpen werd een stand van zaken opgemaakt van de verkeersveiligheid in Vlaanderen. Daarbij werden enkele veiligheidsverbeterende voorbeelden aangehaald, zoals een tijdelijk afgesloten straat bij het begin en einde van de schooldag.
Momenteel staan er op gewestwegen een 700-tal camera’s, maar docent verkeersveiligheid Stijn Daniels (UHasselt) die onderzoek doet naar de effecten van roodlicht- en snelheidscamera’s, pleitte voor een significante toename ervan. ‘Op dit moment staan er op 10 procent van de gewestwegen onbemande camera’s, alsook op een kwart van de kruispunten met verkeerslichten. Dat is eigenlijk niet zo veel, hoewel ze ongevallen significant doen afnemen.’
‘Bevolking wil meer controle’
Hij stelt dan ook voor om dat aantal te verdubbelen. ‘Als we een serieus effect willen bereiken, dan moeten we ook serieuze maatregelen nemen. We mogen niet vergeten dat - in een ideale situatie - het aantal verkeersdoden door snelheidshandhaving gehalveerd kan worden.’
De bevolking moet dat volgens Daniels wel willen. ‘Als we even niet kijken naar Facebook of Twitter, dan blijkt uit onderzoek dat twee op de drie Vlamingen meer snelheidshandhaving wil, al moet er zorgvuldig naar locaties gekeken worden.’ Ook een stijging van het aantal kop-staartaanrijdingen, een opvallend neveneffect van flitscamera’s, verdienen volgens Daniels de nodige aandacht.
Datum: 16 mei 2013
Bron: De Standaard
Ik denk dat dit zeker een goed idee is. Als mensen te snel rijden verliezen ze vaak de controle over het stuur, zien ze fietsers/voetgangers niet en verwaarlozen ze de verkeersregels. Ik vind het meer dan terecht dat ze het aantal flitspalen willen verdubbelen. Als mensen beboet kunnen worden en een grote geldsom moeten betalen zullen ze sowieso trager rijden. Dit zal voor veiligere verkeerssituaties zorgen met minder doden en gewonden als gevolg.