actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 13:35
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
'Aantal flitspalen moet worden verdubbeld'

‘Het aantal verkeersdoden kan door snelheidshandhaving - in ideale omstandigheden - worden gehalveerd.’ Dat zegt Stijn Daniels, docent verkeersveiligheid aan de Universiteit Hasselt, na onderzoek over de verkeersveiligheid. Hij pleit voor een verdubbeling van het aantal flitspalen op Vlaamse wegen.
Op het jaarlijks Vlaams Congres Verkeersveiligheid in Antwerpen werd een stand van zaken opgemaakt van de verkeersveiligheid in Vlaanderen. Daarbij werden enkele veiligheidsverbeterende voorbeelden aangehaald, zoals een tijdelijk afgesloten straat bij het begin en einde van de schooldag.

Momenteel staan er op gewestwegen een 700-tal camera’s, maar docent verkeersveiligheid Stijn Daniels (UHasselt) die onderzoek doet naar de effecten van roodlicht- en snelheidscamera’s, pleitte voor een significante toename ervan. ‘Op dit moment staan er op 10 procent van de gewestwegen onbemande camera’s, alsook op een kwart van de kruispunten met verkeerslichten. Dat is eigenlijk niet zo veel, hoewel ze ongevallen significant doen afnemen.’

‘Bevolking wil meer controle’

Hij stelt dan ook voor om dat aantal te verdubbelen. ‘Als we een serieus effect willen bereiken, dan moeten we ook serieuze maatregelen nemen. We mogen niet vergeten dat - in een ideale situatie - het aantal verkeersdoden door snelheidshandhaving gehalveerd kan worden.’

De bevolking moet dat volgens Daniels wel willen. ‘Als we even niet kijken naar Facebook of Twitter, dan blijkt uit onderzoek dat twee op de drie Vlamingen meer snelheidshandhaving wil, al moet er zorgvuldig naar locaties gekeken worden.’ Ook een stijging van het aantal kop-staartaanrijdingen, een opvallend neveneffect van flitscamera’s, verdienen volgens Daniels de nodige aandacht.

Datum: 16 mei 2013
Bron: De Standaard

Ik denk dat dit zeker een goed idee is. Als mensen te snel rijden verliezen ze vaak de controle over het stuur, zien ze fietsers/voetgangers niet en verwaarlozen ze de verkeersregels. Ik vind het meer dan terecht dat ze het aantal flitspalen willen verdubbelen. Als mensen beboet kunnen worden en een grote geldsom moeten betalen zullen ze sowieso trager rijden. Dit zal voor veiligere verkeerssituaties zorgen met minder doden en gewonden als gevolg.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 13:52
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Er moet inderdaad iets gedaan worden aan het aantal verkeersdoden in België. En als snelheidsbperkingen hier de oplossing voor zijn ben ik alleen maar voor deze regel.
Toch heb ik er mijn bedenkingen bij, omdat er Europeese landen (bv. Duitsland) zijn waar harder gereden mag worden, en toch is het verkeer van deze landen veiliger dan het onze.
Ik denk dat ze dus ook wel moeten nadenken over andere maatregelen om het Belgische verkeer veiliger te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 15:21
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Er is inderdaad nog verbetering mogelijk op gebied van verkeersveiligheid in België. Al weet ik niet of de verdubbeling van flitspalen hierbij wel noodzakelijk is. Er zijn namelijk al heel wat flitspalen in ons land maar slechts de heflt daarvan werkt, of heeft al dan niet een echte camera. Misschien kunnen we eerst al eens beginnen met het plaatsen van camera's in de flitspalen. Daarnaast moet er ook strategisch nagedacht worden over de plaatsen waar men een flitspaal wil plaatsen. Aan scholen bijvoorbeeld waar er een zone 30 is, lijkt het me wel nuttig. Maar het lijkt mij nog effectiever om anonieme flitswagens te plaatsen. Bestuurders letten namelijk al sowieso meer op hun snelheid in de buurt van flitspalen om een boete te vermijden, dit is wel is waar een postief effect maar daarbuiten zouden bestuurders er zich ook bewust van moeten worden dat dat niet de enige reden zou mogen zijn om hun snelheid aan te passen. Het gaat immers om de veiligheid van de kinderen en niet zo zeer over het vermijden van een boete.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 09:13
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Bij dit artikel heb ik een dubbel gevoel. We kunnen inderdaad de veiligheid meer garanderen als de mensen gaan letten op hun snelheid door bijvoorbeeld flitspalen. Langs de andere kant denk ik dat dit niet veel gaat uithalen omdat diegene die snel rijden, altijd snel zullen rijden. Dat zit gewoon in je. Ik heb bij dit voorstel ( meer flitspalen) ook het gevoel dat de overheid gewoon nog meer geld wil innen. Bovendien staan er bijna overal flitspalen, waarvan de helft zelfs niet werkt. De mensen die in de regio wonen en daar elke dag voorbij rijden die gaan daarom niet minder snel rijden want die weten dat deze flitspalen niet werken. Een betere oplossing die de snelheid zeker doet afremmen zijn bijvoorbeeld drempels en bloembakken plaatsen. Daar kan je niet zomaar over of langs vliegen. Je moet daar echt wel voor afremmen. Natuurlijk kan men op een grote baan geen drempels of bloembakken plaatsen. Aan scholen en binnen de bebouwde kom kan men dit natuurlijk wel doen, nog veel meer dan nu. Flitspalen en flitscontroles door de politie op verschillende plaatsen ( dus niet de vaste plaats waar ze altijd staan), zou misschien ook helpen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 22:46
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Citaat:
Orgineel gepost door D*de.Ooms
Er moet inderdaad iets gedaan worden aan het aantal verkeersdoden in België. En als snelheidsbperkingen hier de oplossing voor zijn ben ik alleen maar voor deze regel.
Toch heb ik er mijn bedenkingen bij, omdat er Europeese landen (bv. Duitsland) zijn waar harder gereden mag worden, en toch is het verkeer van deze landen veiliger dan het onze.
Ik denk dat ze dus ook wel moeten nadenken over andere maatregelen om het Belgische verkeer veiliger te maken.


Een belangrijke zin bij Dide: "In bijvoorbeeld Duitsland waar harder mag gereden worden is het verkeer toch veiliger dan bij ons. Ik denk dat wij hier in België vooral niet mogen vergeten wat het doel is van een flitspaal:Is het om voor verkeersveiligheid te garanderen of om de kas te spijzen?

Ik ben totaal een voorstander voor flitspalen op drukke invalswegen maar flitspalen op een recht stuk van een ring of autostrade doet mij soms toch serieus twijfelen aan de intenties van de bevoegde personen. Vaak kom je dan in gevaarlijkere situaties doordat de voorligger plots op zijn rem duwt of het omgekeerde effect, dat hij eens hij de flitspaal voorbij is dit compenseert met een stevige acceleratie.

Ze zouden beter eens naar de totale infrastructuur kijken, staat van het wegdek, logische afstelling van de verkeerslichten en fietspaden scheiden van de rijbaan.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.