Kristof.VanDyck
24th October 2012, 14:38
[SIZE=3]"Wie geen reclame wil, moet betalen"
[/SIZE]
VRT
wo 24/10/2012 - 09:47
"Wie geen reclame wil in tv-programma's, zou moeten betalen". Dat heeft De Persgroep-topman Christian Van Thillo (VTM) dinsdagmiddag gezegd in een debat met Wouter Vandenhoute, baas van De Vijver (Vier).
In een lunchdebat van de Belgian Management and Marketing Association kwamen Christian Van Thillo (foto boven) en Wouter Vandenhaute (foto in tekst) hun visie toelichten op het veranderende medialandschap. Beiden leken op het debat een gemeenschappelijke vijand te hebben: Telenet. Dat schrijft De Morgen.
Telenet biedt via digitale televisiekijkers de kans om programma's uitgesteld te bekijken en de reclame op die manier door te spoelen. En net daar knelt het schoentje bij de mediabazen, want op die manier zien de zenders heel wat reclame-inkomsten aan hun neus voorbijgaan.
Christian Van Thillo stelt in het debat met Vandenhaute een alternatief voor, dat doet denken aan het principe van Spotify. Hij suggereert een een model waarbij uitgesteld kijken alleen gratis blijft als de reclame niet meer kan worden doorgespoeld, schrijft ook De Standaard.
Naast het gratis model met reclame stelt Van Thillo ook een betalend model voor, maar dan zonder reclame. "Op die manier zou de kijker de reclame zelfs niet meer moeten doorspoelen", klinkt het.
Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/121024_Vandehaute_VanThillo
Mening:
In onze maatschappij wordt de burger eigenlijk constant gevoed met reclame.
Door middel van deze reclame slagen bedrijven erin om mensen te overtuigen om te consumeren. Vaak zijn dit dan zelfs nog producten die we niet eens nodig hebben.
Aangezien de 'reclameblokken' op televisie de media heel wat geldt opbrengt, helpen zij maar al te graag mee om dit te verspreiden in elke woonkamer.
De media houdt er echter geen rekening mee dat wij niet in feite niet vragen om reclame.
Vele mensen spoelen deze reclame veel liever door. Dankzij Telenet is dit is nu ook mogelijk, zoals het artikel ook aanhaalt.
Doordat we nu de mogelijkheid hebben om deze (vervelende) reclame door te spoelen, wil men ons hiervoor laten betalen?!
De media ziet heel wat centen verloren gaan, maar het is toch niet de bedoeling om dit aan te rekenen bij burgers.
[/SIZE]
VRT
wo 24/10/2012 - 09:47
"Wie geen reclame wil in tv-programma's, zou moeten betalen". Dat heeft De Persgroep-topman Christian Van Thillo (VTM) dinsdagmiddag gezegd in een debat met Wouter Vandenhoute, baas van De Vijver (Vier).
In een lunchdebat van de Belgian Management and Marketing Association kwamen Christian Van Thillo (foto boven) en Wouter Vandenhaute (foto in tekst) hun visie toelichten op het veranderende medialandschap. Beiden leken op het debat een gemeenschappelijke vijand te hebben: Telenet. Dat schrijft De Morgen.
Telenet biedt via digitale televisiekijkers de kans om programma's uitgesteld te bekijken en de reclame op die manier door te spoelen. En net daar knelt het schoentje bij de mediabazen, want op die manier zien de zenders heel wat reclame-inkomsten aan hun neus voorbijgaan.
Christian Van Thillo stelt in het debat met Vandenhaute een alternatief voor, dat doet denken aan het principe van Spotify. Hij suggereert een een model waarbij uitgesteld kijken alleen gratis blijft als de reclame niet meer kan worden doorgespoeld, schrijft ook De Standaard.
Naast het gratis model met reclame stelt Van Thillo ook een betalend model voor, maar dan zonder reclame. "Op die manier zou de kijker de reclame zelfs niet meer moeten doorspoelen", klinkt het.
Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/121024_Vandehaute_VanThillo
Mening:
In onze maatschappij wordt de burger eigenlijk constant gevoed met reclame.
Door middel van deze reclame slagen bedrijven erin om mensen te overtuigen om te consumeren. Vaak zijn dit dan zelfs nog producten die we niet eens nodig hebben.
Aangezien de 'reclameblokken' op televisie de media heel wat geldt opbrengt, helpen zij maar al te graag mee om dit te verspreiden in elke woonkamer.
De media houdt er echter geen rekening mee dat wij niet in feite niet vragen om reclame.
Vele mensen spoelen deze reclame veel liever door. Dankzij Telenet is dit is nu ook mogelijk, zoals het artikel ook aanhaalt.
Doordat we nu de mogelijkheid hebben om deze (vervelende) reclame door te spoelen, wil men ons hiervoor laten betalen?!
De media ziet heel wat centen verloren gaan, maar het is toch niet de bedoeling om dit aan te rekenen bij burgers.