Inloggen

Bekijk de volledige versie : "Wie geen reclame wil, moet betalen"


Kristof.VanDyck
24th October 2012, 14:38
[SIZE=3]"Wie geen reclame wil, moet betalen"
[/SIZE]

VRT
wo 24/10/2012 - 09:47

"Wie geen reclame wil in tv-programma's, zou moeten betalen". Dat heeft De Persgroep-topman Christian Van Thillo (VTM) dinsdagmiddag gezegd in een debat met Wouter Vandenhoute, baas van De Vijver (Vier).
In een lunchdebat van de Belgian Management and Marketing Association kwamen Christian Van Thillo (foto boven) en Wouter Vandenhaute (foto in tekst) hun visie toelichten op het veranderende medialandschap. Beiden leken op het debat een gemeenschappelijke vijand te hebben: Telenet. Dat schrijft De Morgen.

Telenet biedt via digitale televisiekijkers de kans om programma's uitgesteld te bekijken en de reclame op die manier door te spoelen. En net daar knelt het schoentje bij de mediabazen, want op die manier zien de zenders heel wat reclame-inkomsten aan hun neus voorbijgaan.

Christian Van Thillo stelt in het debat met Vandenhaute een alternatief voor, dat doet denken aan het principe van Spotify. Hij suggereert een een model waarbij uitgesteld kijken alleen gratis blijft als de reclame niet meer kan worden doorgespoeld, schrijft ook De Standaard.

Naast het gratis model met reclame stelt Van Thillo ook een betalend model voor, maar dan zonder reclame. "Op die manier zou de kijker de reclame zelfs niet meer moeten doorspoelen", klinkt het.

Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/121024_Vandehaute_VanThillo

Mening:
In onze maatschappij wordt de burger eigenlijk constant gevoed met reclame.
Door middel van deze reclame slagen bedrijven erin om mensen te overtuigen om te consumeren. Vaak zijn dit dan zelfs nog producten die we niet eens nodig hebben.
Aangezien de 'reclameblokken' op televisie de media heel wat geldt opbrengt, helpen zij maar al te graag mee om dit te verspreiden in elke woonkamer.
De media houdt er echter geen rekening mee dat wij niet in feite niet vragen om reclame.
Vele mensen spoelen deze reclame veel liever door. Dankzij Telenet is dit is nu ook mogelijk, zoals het artikel ook aanhaalt.
Doordat we nu de mogelijkheid hebben om deze (vervelende) reclame door te spoelen, wil men ons hiervoor laten betalen?!
De media ziet heel wat centen verloren gaan, maar het is toch niet de bedoeling om dit aan te rekenen bij burgers.

anneleen.van.saet
24th October 2012, 17:25
We kunnen in het algemeen stellen dat de laatste jaren de media sterk aan het commercialiseren zijn. Deze stijgende commercialisering zie je voornamelijk op zenders zoals VTM en dan vooral op het gebied van reclame. De reclame wordt steeds uitgebreider en begint steeds meer mensen te ergeren. Het is dan ook een logisch gevolg dat mensen die zich doodergeren aan de reclame bij een opgenomen programma de reclame liever doorspoelen dan er onnodig naar te kijken. Natuurlijk houdt je hierbij de bedrijven niet tevreden. Zij betalen immers voor publiciteit door middel van reclame en krijgen deze in vele gevallen niet. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat de bedrijven, die veel geld neertellen voor de reclame, vragen om iets te kunnen veranderen aan het systeem.
Ik vind het dan niet onterecht om de klanten te laten betalen voor het kunnen doorspoelen van reclame. Als Telenet of Belgacom dit bij het invoeren van de digibox al had gedaan dan had er geen haan om gekraaid maar omdat het hier gaat over een aanpassing en beperking van het bestaande programma komt hier heel wat tegenkanting op.

Elise_v
24th October 2012, 18:03
Als Telenet of Belgacom dit bij het invoeren van de digibox al had gedaan dan had er geen haan om gekraaid maar omdat het hier gaat over een aanpassing en beperking van het bestaande programma komt hier heel wat tegenkanting op.
Met deze uitspraak van Anneleen ben ik het volledig eens. Toen ik het artikel voor de eerste keer las, was ik ook lichtjes verontwaardigd, net als Kristof. Voor mij werd 'het opnemen van een programma' net gedaan met de bedoeling om de reclame verder te kunnen spoelen. Maar Anneleens genuanceerde mening heeft mij doen inzien dat het inderdaad niet 'eerlijk' is ten opzichte van de bedrijven die tonnen geld investeren in reclame.

Ik denk dat vele mensen ook effectief bereid zullen zijn te betalen voor 'geen reclame'. Misschien is dit wel een gat in de markt?

Caroline Verbraeken
25th October 2012, 09:53
Ik ben het helemaal eens met Kristof! Moeten we nu echt gaan betalen om iets weg te laten? Ik begrijp ook wel wat Anneleen wilt zeggen maar bedrijven moeten geen geld neerleggen voor reclame, dit is een keuze die ze zelf maken, ze kunnen heus wel reclame maken op andere manieren!!

Daarbij denk ik dat ik het artikel anders versta. Anneleen zegt dat de bedrijven veel neerleggen voor publiciteit en dat is zo. Maar zijn het niet enkel de mediazenders die hier baat bij hebben? Ik denk niet dat het geld dat wij zouden neertellen, terecht zou komen bij bedrijven, maar enkel bij de mediazenders zelf. Zij ontvangen de inkomsten van de reclame minder of niet meer en wij moeten hiervoor boeten.

Ik vind dan persoonlijk het gratis model waarbij je reclame niet meer kan doorspoelen interessanter, al vind ik dit nog vreemd. Ik ben van het principe dat als ik geen reclame wil zien, hier ook niet voor zal openstaan en nog liever even wegloop of naar een andere post overschakel dan te moeten blijven kijken. Dit heb ik altijd zo gedaan in het verleden en nu ineens moet ik daarvoor betalen?