PDA

Bekijk de volledige versie : Kennedy wilde Cuba aanvallen


michiel.bouwen
17th October 2012, 07:53
BRUSSEL - De Amerikaanse president John F. Kennedy had zijn speech voor de invasie van Cuba in oktober 1962 klaar. Volgens Britse nieuwssites is in de archieven van Robert Kennedy, de broer van de president, een conceptspeech gevonden waarin de president de vernietiging van de raketinstallaties aankondigt. ‘Met een bezwaard hart, en in navolging van de eed die ik heb afgelegd, heb ik de Amerikaanse luchtmacht opdracht gegeven om de kernwapens op Cuba te verwijderen.’ Zo ver kwam het niet. In zijn uiteindelijke speech riep hij de Russische partijleider Chroesjtsjov op te stoppen met de bouw van kerninstallaties op Cuba en kondigde hij een verbod aan tegen de leveringen van nieuw Sovjet-materiaal. Vier dagen later antwoordde Chroesjtsjov dat Sovjet-Unie bereid was zijn handen van Cuba af te trekken zolang de VS het eiland niet zouden binnenvallen.

Uit: De Standaard

Mijn mening:
Een verrassende vondst, denk nu maar eens na over wat er zou gebeurd zijn indien Amerika wel Cuba had aangevallen. De Sovjet-Unie zou gereageerd hebben en dit zou mogelijk geëscaleerd hebben toch een derde wereldoorlog. Dit geeft maar weer hoedanig de kleinste gebeurtenissen toch het verloop van heel de geschiedenis kunnen bepalen.