Niels Olieslagers
18th April 2011, 22:28
[SIZE=5]Veel kritiek op verkeerschaos Antwerp Ten Miles[/SIZE]
De loopwedstrijd Ten Miles zorgde zondag voor een bezoekersrecord in Antwerpen, maar de kritiek op de bijbehorende verkeerschaos is daags nadien groot. De lopers moesten zowel door de Waasland- als de Kennedytunnel, waardoor het een erg tijdrovende bezigheid werd om de stad binnen te raken of te verlaten.
"Het wordt hoog tijd dat de organisatoren creatiever worden, want dit werkt mensen op de zenuwen", zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring maandag. "Het evenement zorgt enerzijds voor een aanzienlijke hoeveelheid extra verkeer en anderzijds voor grote hinder. Waarom moeten beide tunnels worden afgesloten?"
Liefkenshoek tolvrij?
Ook Maarten Matienko van VAB is kritisch. "Als de stad ervoor kiest om voor een sportevenement beide tunnels te sluiten, moet ze zorgen voor betere alternatieven. Ze zou er om te beginnen voor kunnen kiezen om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken."
Danny Smagghe gaat nog verder. "Dergelijke initiatieven vormen stilaan een inbreuk op het grondwettelijk gewaarborgd recht op verplaatsing. Het gaat om een sportevenement, maar de meeste mensen nemen de auto om ter plaatse te raken. Dat zien we ook bij de autoloze zondag in Brussel, die voor meer verkeer zorgt dan een doorsnee zondag."
Doordachte verkeersregeling
De mobiliteitsorganisaties eisen dus een beter doordachte verkeersregeling, met minstens één vrij toegankelijke tunnel, maar Antwerps schepen van Sport en Mobiliteit Ludo Van Campenhout is voorlopig niet van plan iets te veranderen.
"Er was verkeershinder, maar de uitstraling van een dergelijk evenement is belangrijker", vindt Van Campenhout. "Ik heb zelf tol betaald in de Liefkenshoektunnel. Eén keer per jaar betalen kan geen kwaad."
Bron:
De Gazet Van Antwerpen
Link naar artikel (http://www.gva.be/dossiers/fit/veel-kritiek-op-verkeerschaos-antwerp-ten-miles-2.aspx)
Mening:
Ik ga akkoord met zowel de voor- als tegenstanders van deze situatie. Enerzijds vind ik dat de organisatie op zijn minst moet zorgen voor een waardig alternatief voor de automobilisten die Antwerpen in of uit willen rijden. Antwerpen is en blijft een populaire en belangrijke stad. Deze moet dan ook altijd vlot bereikbaar zijn + de auto thuislaten is niet altijd een optie. In het artikel haalt men al een alternatief aan voor de verkeershinder: De Liefkenshoektunnel voor één dag tolvrij maken. Dit is volgens mij een goede oplossing die zeker haalbaar is. De uitspraak van meneer Van Campenhout waarin hij verteld dat één keer per jaar tol betalen volgens hem geen kwaad kan, vind ik niet gepast. Hoewel het gaat om een voor de meeste mensen relatief klein bedrag, is dit niet voor iedereen het geval. Waarom zou men trouwens geld moeten neertellen voor iets dat de rest van het jaar ook gratis kan?
Anderzijds vind ik ook dat meneer Van Campenhout weldegelijk een punt heeft. Dit evenement gebeurd slechts één keer per jaar en is, de verkeershinder even buiten beschouwing gelaten, een positieve zaak voor de stad Antwerpen. Men heeft deze dag dan ook een bezoekersrecord gevestigd. Persoonlijk zou ik geen probleem maken van de verkeershinder. Maar ik begrijp wel heel goed waarom vele mensen zich hier wel aan storen.
De loopwedstrijd Ten Miles zorgde zondag voor een bezoekersrecord in Antwerpen, maar de kritiek op de bijbehorende verkeerschaos is daags nadien groot. De lopers moesten zowel door de Waasland- als de Kennedytunnel, waardoor het een erg tijdrovende bezigheid werd om de stad binnen te raken of te verlaten.
"Het wordt hoog tijd dat de organisatoren creatiever worden, want dit werkt mensen op de zenuwen", zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring maandag. "Het evenement zorgt enerzijds voor een aanzienlijke hoeveelheid extra verkeer en anderzijds voor grote hinder. Waarom moeten beide tunnels worden afgesloten?"
Liefkenshoek tolvrij?
Ook Maarten Matienko van VAB is kritisch. "Als de stad ervoor kiest om voor een sportevenement beide tunnels te sluiten, moet ze zorgen voor betere alternatieven. Ze zou er om te beginnen voor kunnen kiezen om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken."
Danny Smagghe gaat nog verder. "Dergelijke initiatieven vormen stilaan een inbreuk op het grondwettelijk gewaarborgd recht op verplaatsing. Het gaat om een sportevenement, maar de meeste mensen nemen de auto om ter plaatse te raken. Dat zien we ook bij de autoloze zondag in Brussel, die voor meer verkeer zorgt dan een doorsnee zondag."
Doordachte verkeersregeling
De mobiliteitsorganisaties eisen dus een beter doordachte verkeersregeling, met minstens één vrij toegankelijke tunnel, maar Antwerps schepen van Sport en Mobiliteit Ludo Van Campenhout is voorlopig niet van plan iets te veranderen.
"Er was verkeershinder, maar de uitstraling van een dergelijk evenement is belangrijker", vindt Van Campenhout. "Ik heb zelf tol betaald in de Liefkenshoektunnel. Eén keer per jaar betalen kan geen kwaad."
Bron:
De Gazet Van Antwerpen
Link naar artikel (http://www.gva.be/dossiers/fit/veel-kritiek-op-verkeerschaos-antwerp-ten-miles-2.aspx)
Mening:
Ik ga akkoord met zowel de voor- als tegenstanders van deze situatie. Enerzijds vind ik dat de organisatie op zijn minst moet zorgen voor een waardig alternatief voor de automobilisten die Antwerpen in of uit willen rijden. Antwerpen is en blijft een populaire en belangrijke stad. Deze moet dan ook altijd vlot bereikbaar zijn + de auto thuislaten is niet altijd een optie. In het artikel haalt men al een alternatief aan voor de verkeershinder: De Liefkenshoektunnel voor één dag tolvrij maken. Dit is volgens mij een goede oplossing die zeker haalbaar is. De uitspraak van meneer Van Campenhout waarin hij verteld dat één keer per jaar tol betalen volgens hem geen kwaad kan, vind ik niet gepast. Hoewel het gaat om een voor de meeste mensen relatief klein bedrag, is dit niet voor iedereen het geval. Waarom zou men trouwens geld moeten neertellen voor iets dat de rest van het jaar ook gratis kan?
Anderzijds vind ik ook dat meneer Van Campenhout weldegelijk een punt heeft. Dit evenement gebeurd slechts één keer per jaar en is, de verkeershinder even buiten beschouwing gelaten, een positieve zaak voor de stad Antwerpen. Men heeft deze dag dan ook een bezoekersrecord gevestigd. Persoonlijk zou ik geen probleem maken van de verkeershinder. Maar ik begrijp wel heel goed waarom vele mensen zich hier wel aan storen.