PDA

Bekijk de volledige versie : Gemeenschapsonderwijs wil godsdienstles vervangen door 'levensbeschouwelijk vak'


Lieselotte.Busch
22nd November 2010, 10:36
Steeds meer leerlingen in het gemeenschapsonderwijs (GO) kiezen ervoor om geen enkel levensbeschouwelijk vak te volgen. Geen godsdienst, maar ook geen zedenleer dus. Dat blijkt uit cijfers van het net. Het GO stelt nu voor om in de derde graad van het secundair onderwijs godsdienst te vervangen door één allesomvattend levensbeschouwelijk vak.

Vorig schooljaar vroegen, verdeeld over alle niveaus van het GO, 4.509 leerlingen een vrijstelling aan om een levensbeschouwelijk vak te volgen. In het schooljaar 2005-2006 bedroeg dat aantal nog maar 3.615 en dat betekent dat er op vier jaar tijd een toename van bijna een kwart vast te stellen is. Tegelijkertijd daalt het aantal leerlingen dat kiest voor katholieke godsdienst en zedenleer. Wie een vrijstelling aanvraagt, geeft aan noch zedenleer noch een van de religieuze vakken die aangeboden wordt in het GO te willen volgen.

"Oorspronkelijk is het systeem van de vrijstellingen er gekomen omwille van de getuigen van Jehova", legt Ann Van Driessche van het GO uit. "Wij geven niet-confessionele zedenleer en zij konden zich niet vinden in het feit dat dat 'niet-confessioneel' is. Maar mettertijd zijn er ook andere groepen gekomen die regelmatig vrijstellingen aanvragen. Ik denk bijvoorbeeld aan leerlingen in methodescholen. Veel ouders en scholen vinden dat een godsdienstig vak de methode doorbreekt. Heel wat van die scholen werken immers sterk geïntegreerd en zo'n op zichzelf staand vak van twee uur past dan soms niet in het plaatje." Anderen menen dan weer dat de stijging van het aantal vrijstellingen wijst op een steeds grotere levensbeschouwelijke onverschilligheid in de samenleving.

Wat de leerlingen dan wel doen terwijl hun klasgenoten katholieke islamitische of nog een andere godsdienst volgen, hangt van school tot school af. "In methodescholen waar heel veel of zo goed als alle leerlingen een vrijstelling hebben, kan ik mij voorstellen dat er niks gebeurt en dat er in die twee uur gewoon les gegeven wordt zoals anders. Elders krijgen de leerlingen twee uur studie per week."

Verankerd in de wet

Het GO ziet de stijging van het aantal vrijstellingen ook en wil er lessen uit trekken. "Wij denken dat een vak dat leerlingen laat kennismaken met allerlei godsdiensten veel beter aansluit bij de vraag van leerlingen", meent Van Driessche. "Daarom zouden we graag in de derde graad van het secundair - niet eerder - overschakelen op één allesomvattend levensbeschouwelijk vak dat leerlingen laat kennismaken met aspecten uit meerdere godsdiensten."
Het GO ijvert momenteel om dat mogelijk te maken. "Het is niet iets wat je met één pennentrek verwezenlijkt", aldus Van Driessche. "Dat wij verschillende godsdiensten moeten aanbieden is nu eenmaal verankerd in de wet."

Bron: http://www.demorgen.be

Mening:

Ik heb het bij cultureel-maatschappelijk geplaatst omdat onderwijs toch wel belangrijk is in onze maatschappij en godsdienst een vorm van cultuur is.

Ik heb dit artikel gekozen omdat ik aan het studeren ben voor leerkracht godsdienst. Ik snap wel dat iedere persoon iets meer wil leren over zijn eigen godsdienst. Maar dit maakt het er voor de leerkracht godsdienst niet makkelijker op, welk standpunt moeten wij dan innemen als we dit vak geven? We moeten opletten dat we niet meer aandacht geven aan de ene godsdienst dan aan de andere, anders voelen de kinderen zich misschien gediscrimineerd.

NicoGuitard
22nd November 2010, 11:35
Levensbeschouwing is volgens mij meer dan enkel leren welke visies er zijn en hoe deze handelen over bepaalde sociale thema’s. Het is een begeleiding. Een manier voor leerlingen die het moeilijk vinden ( of er zich gewoonweg niet in interesseren) om een mening te vormen over bepaalde thema’s. In het huidige systeem kunnen leerlingen en hun ouders een visie kiezen die het dichtst bij hen ligt en dat meestal ook verder bouwt op hun opvoeding. Leerlingen uit een katholiek of Vrijzinnig nest leren tijdens NCZ en Godsdienst hoe zij kunnen omgaan met thema’s zoals Euthanasie, immigratie, racisme, homosexualiteit enz. Door even veel tijd aan al die verschillende visies te spenderen schep je volgens mij enkel verwarring bij de leerling.
De onverschilligheid die je nu merkt werk je niet weg door de vakken op te laten lossen in een alles/niets omvattend geheel, maar door de lessen interessanter, leerrijker en duidelijker te maken.

p4u12767
22nd November 2010, 19:32
Misschien worden lln zo wat verdraagzamer tegenover elkaar? Ik denk dat het toch possitief kan zijn als de ooglappen eens afgezet worden en eens gaan kijken waarom sommige gebruiken anders zijn in andere culturen. Daardoor kunnen misverstanden vermeden worden die vaak zorgen tot ruzie, ergernissen, ...
Het in goede banen leiden zal heel moeilijk zijn voor de leerkracht.

Barst
22nd November 2010, 20:15
[QUOTE=Lieselotte.Busch]Ik heb het bij cultureel-maatschappelijk geplaatst omdat onderwijs toch wel belangrijk is in onze maatschappij en godsdienst een vorm van cultuur is.[/QUOTE]
Vandaar dat 'Onderwijs' op actualiteit.org een aparte map is waarheen ik dit bericht terstond heb verplaatst... :rolleyes:

Believing Bart
23rd November 2010, 15:52
Wat krijgen we als dit wordt uitgevoerd?
--> Alle leerlingen krijgen een zicht op verschillende levensbeschouwingen + sociaal belangrijke thema's.
--> De leerlingen/ouders die wensen dat hun kinderen onderwijs krijgen in een levensbeschouwing kunnen dit eventueel op zaterdag of zondag aanbieden.

... Ontdek ik bij dit laatste iets joods? ... Ontdek ik bij dit laatste iets protestants? ... Ontdek ik bij dit laatste iets islamitisch? ...


Ontdek ik nu dat het katholicisme één van de weinige godsdiensten is waar men tijdens de erediensten de kinderen en jongeren geen eigen aangepast programma aanbiedt?

Ik onlangs zelf te peinzen over deze stelling en vond het op zich nog geen fout idee. Want, sorry godsdienstleerkrachten, maar de godsdienst van tegenwoordig is alles behalve katholieke godsdienst! Ik hoor leerlingen die hun bijbel voor het eerste gebruiken in het 4de middelbaar!!! HOE KAN DAT? Als je liever lesgeeft over alle religies en over sociale thema's zoals homoseksualiteit, euthanasie... dan moet je godsdienst niet langer godsdienst laten zijn maar gewoon ''levenbeschouwing''. We moeten daar niet belachelijk over doen, dat is godsdienst op dit moment toch een beetje in mijn ogen.

Dus waarom dan niet de naam aanpassen aan de werkelijkheid? En mensen die godsdienst belangrijk vinden, die kunnen dat thuis geven of in de eredienst die zij volgen. Want misschien in mijn ogen hoort godsdienstles daar thuis en niet zozeer in een school.

evelien.kolsteeg
23rd November 2010, 22:36
Ik vraag mij af of het veel verschil zou maken. Is de godsdienst die op heden in scholen gegeven wordt nog wel echt 'gods'dienst?

Er zijn al zo veel levensbeschouwelijke onderwerpen opgenomen in het vak. Zo weet ik bijvoorbeeld uit ervaring dat wij in het middelbaar onderwijs verder keken dan de godsdiensten, door ook maatschappelijk actuele onderwerpen te belichten zoals Abortus, Euthanasie en Autisme.
What's in a name zou ik zeggen.

Daarnaast opteer ik er toch voor dat leerlingen enigszins onderwezen worden in de verschillende godsdiensten, of dat nu katholiek onderwijs is of gemeenschapsonderwijs.
Godsdienst is namelijk nog altijd zeer actueel, meer dan ooit zou ik zeggen. In deze multiculturele samenleving is het enorm belangrijk dat men min of meer weet waar zijn/haar buurman zich mee bezig houdt.
Op die manier neemt men ook verschillende angsten weg naar mijn mening. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn grootmoeder wonende te Antwerpen een enorme angst koestert jegens islam. Maar dit komt door het feit dat ze er niets over weet. Het onbekende is beangstigend.
Dit geldt echter niet alleen tegenover islam, maar ook tegenover Christendom. Hoewel wij allemaal tot Christen gedoopt zijn, zijn wij bang van onze eigen godsdienst. Jongeren keren zich af van alles wat nog maar de benaming 'God' oproept. We willen er liefst zo weinig mogelijk mee te maken hebben. Waarom? Omdat we naast de klassieke deugden en zonden er vrijwel niets over weten.