PDA

Bekijk de volledige versie : Frans in de kleuterklas?


Barst
25th September 2004, 21:40
Frans in de kleuterklas?


http://www.knack.be/procontra/archief_result.asp?week=37&year=2004&publidate=9/8/2004

glennjansen
28th September 2004, 19:58
Ik heb eerst het artikel van "Knack" gelezen, dat hierboven was aangeduid met een link.

Nu zelf ben ik geen voorstander om Frans al vanaf de kleuterklas te geven.

OK, ik ben dan wel aan het studeren voor leerkracht in de lagere school, maar het heeft toch wel invloed op ons, ik vind dus ook dat wij (toekomstige leerkracht) er ook ons zegje in mogen doen!

Wanneer men Frans al aan kinderen gaat geven in de kleuterklas is men bijna verplicht om ook vanaf het eerste leerjaar al Frans te geven,anders gaat het Frans dat gegeven is in de kleuterklas verloren, d.w.z. dat leerlingen meer tijd en energie zullen moeten steken in het leren en verwerken van Frans. Dit komt dan bovenop al hun andere taken en dergelijke.

Dit wil ook zeggen dat andere vakken een deel van hun tijd zullen moeten inleveren, dit zullen dan de vakken worden zoals knutselen, bewegingsopvoeding enz. En dit zijn dan de vakken die de kinderen echt wel leuk vinden!

Kinderen hebben het "spelen" echt wel nodig. Altijd maar leren is zeker voor nog zo'n jonge kinderen echt niet goed! (volgens mij!)

En men kan dan Frans ,zoals men in het artikel van Knack zei , wel op een zeer aangename manier geven, maar men zal altijd iets moeten bijleren, of dit nu op een aangename, speelse manier gebeurt of niet, het doel is hetzelfde: Frans leren.

Ook vind ik niet dat wij (als Vlamingen) ons niet altijd moeten aanpassen. Wanneer kinderen bij ons al Frans krijgen in de lagere school vind ik dat ook de Waalse kinderen ook Nederlands moeten leren in de kleuterschool.

Dit is natuurlijk mijn mening! Andere meningen zijn welkom!

Davy V.H.
28th September 2004, 21:32
Het kind moet nog kind kunnen zijn vind ik. In de kleuterklas moet een kind nog geen zaken leren die hij waarschijnlijk de komende 10 jaar nog zal leren in zijn verdere schoolcarriëre. Zouden die extra jaren zoveel verschil maken? Hou je eerst bezig met de basics. Het kind kan waarschijnlijk nog niet vlot zijn eigen moedertaal...

Daarmee ook de opmars van die zeer vrije scholen denk ik. Voor sommige mensen is het belangrijker dat het kind andere (kind-)zaken leert. Zoals het bouwen van een fort, een boomhut, zandkasteel, ...

Ga je de kinderen al van jongs af aan bedelven met cognitief leren? Not me !

AnsVerstappen
30th September 2004, 19:38
Ik geef jullie beide groot gelijk!! Kinderen moeten nog kunnen spelen! Als men kinderen al vanaf de kleuterklas frans gaat geven, zal men meer moeten leren en dat zorgt uiteindelijk voor stress.
LAAT DE KINDEREN KIND ZIJN!!

karolienaerts
1st October 2004, 18:15
Ik zie toch ook niet veel voordelen in het reeds aanleren van Frans in de kleuterschool. Oké, ze zullen later misschien wat beter kunnen communiceren in het Frans, maar ik denk niet dat dit kan opwegen tegen de nadelen.
Ik denk ook dat de moedertaal een belangrijk argument is. Bij de meeste kleuters is die moedertaal nog niet voldoende ontwikkeld, komt daar ineens een andere taal bij, waardoor ze die twee talen op den duur denk ik door elkaar gaan. En dat is ook niet de bedoeling.
En inderdaad, deze methode kan pas effectief zijn als in het 1ste, 2de, 3de,...leerjaar ook Frans wordt aangeleerd. En zolang dat geen verplichting is gaan denk ik niet veel leerkrachten zich aangesproken voelen om dit te doen.

Dus zal dit wel zoveel uithalen ???

Maar ik zie hier op deze poll dat de meerderheid er toch "voor" is, misschien kunnen deze mensen hun argumenten ook eens geven zodat ik misschien van gedacht kan veranderen.

Davy V.H.
2nd October 2004, 14:58
Originally posted by karolienaerts


Maar ik zie hier op deze poll dat de meerderheid er toch "voor" is, misschien kunnen deze mensen hun argumenten ook eens geven zodat ik misschien van gedacht kan veranderen.


Veel mensen hebben er niet echt bij nagedacht denk ik... de niet-akkoord sectie wint zeer snel terrein. Eerst was iedereen akkoord. Maar toen was er nog niet gereageerd op het artikel...

judithgielens
3rd October 2004, 12:16
als ik mij het goed herinner, dan hebben wij vorig jaar in 1illo geleerd dat het beste moment om te beginnen met Frans aan te leren ongeveer in het 5e en 6e ljr is.
1 vd redenen om niet vroeger daarmee te beginne was dat de lln op jongere leeftijd nog steeds bezig zijn met hun moedertaal te verwerven
(in het geval van het 4e ljr zie ik dat dan eerder als: nog inoefenen en alles goed onder de knie te krijgen)
Ik stem dus tegen, omwille van de didactische principes die wij hierrond gezien hebben vorig jaar: kleuters zijn nog steeds bezig met hun eigen moedertaal te verwerven, als zij opeens 2talen krijgen voorgeschoteld, KAN dat misschien nadelige gevolgen hebben later(het is dus niet zeker!)

Pieterjan
4th October 2004, 21:52
Ik denk dat het onverantwoord is om kinderen rond die leeftijd frans te leren. Ten eerste is het zeer verwarrend voor de kinderen en ten tweede is het zo al een schande dat we deze opgedrongen tweede taal eigen moeten maken. Dit gewoon omdat we een drietalig land zijn. Zeg nu eerlijk: Wanneer gebruik jij frans? Ze beïnvloed trouwens ook nog eens onze cultuur en taalgrens... Waarom niet ineens teruggaan naar de tijd dat er alleen in het frans werd lesgegeven? Want daar gaan we dan meer en meer op terugkomen. Ik denk dat we het beetje Vlaamse cultuur dat we nog bezitten niet zomaar hoeven te vergooien.

Kenny
4th October 2004, 22:48
Radicaal tegen.

Ik aanvaard alleen Engels als tweede taal, de verfransing is al veel te ver gegaan. Tijd dus om ze radicaal tegen te gaan en het aantal uren Frans af te bouwen in het onderwijs.

De enige reden waarom wij nog Frans leren, is omdat die lap grond onder ons dat vereist. Tijd dat wij eens 'NON' zeggen.

Hoe zeg je trouwens 'belgie Barst' in't Frans?

Pieterjan
4th October 2004, 22:51
Daar hebben de Walen geen woord voor denk ik. Wanneer België barst, barst ook die grote geld-pijpleiding die onder de grond van Noord naar Zuid loopt. Zou dat niet jammer zijn?

EllenAerts
5th October 2004, 20:24
Ik persoonlijk vind niet dat men echt Frans moet gaan aanleren in het kleuteronderwijs, maar ik denk toch dat het geen kwaad kan om de kinderen al vertrouwd te laten worden met het Frans. Dit kan bijvoorbeeld door ze een franstalig liedje te laten luisteren,...

EllenAerts
5th October 2004, 20:26
Sorry foutje rechtzetten. Het moet beluisteren zijn ipv luisteren :)

Davy V.H.
5th October 2004, 21:28
Originally posted by Pieterjan
Daar hebben de Walen geen woord voor denk ik. Wanneer België barst, barst ook die grote geld-pijpleiding die onder de grond van Noord naar Zuid loopt. Zou dat niet jammer zijn?


Zit waarheid in, maar kijk verder dan je neus lang is. Nog geen honderd jaar geleden was de situatie omgekeerd. Toen zat de zware industrie in Wallonië en was hier op enkele plaatsen na enkel landwou en bijna geen industrie.

Hadden zij op dat moment ook de geldkraan dichtgedraaid zou de huidige situatie er heel anders hebben uigezien dan nu.

Ik wil maar zeggen dat binnen 20 jaar Wallonië waarschijnlijk Vlaanderen op economisch vlak wel zak bijgebeend hebben. En wie weet draaien de rollen weer om binnen 100 jaar.

Denk eraan dat de huidige voorraad fossiele brandstoffen binnen 40-50 jaar zeker zal opgebruikt zijn. We zullen de grondstoffen uit het zuiden nog hard gaan nodig hebben denk ik. Al is het maar voor watervoorziening. Electriciteitopwekking door stuwdammen, houtwinning ,...

Dit is puur economisch gezien natuurlijk. Maar dat was dan jouw opmerking ook...

Pieterjan
5th October 2004, 21:50
De tijd dat ze ons moesten verderhelpen is er nooit geweest. Wij waren maar de arme Vlaamse boeren die niets waard waren. Misschien dat je kennis zover niet rijkt, maar er in die periode die jij vermeld (eerste wereldoorlog) duizenden vlamingen de dood ingejaagd gewoon omdat ze de orders in het frans niet konden verstaan. Daarbij, een splitsing van belgië heeft niet alleen daarmee te maken. Het hoeft ook niet persé negatief te zijn voor de Walen. Zij krijgen immers ook meer bevoegdheden om zo hun eigen stuk land te kunnen besturen, zonder dat daar een vlaamse of belgische tussenkomst is. Onze wensen zijn anders, onze cultuur is anders, onze visie op dingen is anders... waarom dan niet splitsen? Maar goed, als je hierover wil discussieren start je maar een: Vlaanderen onafhankelijk topic, ik zal met plezier reageren dan.

Davy V.H.
5th October 2004, 21:56
Originally posted by Pieterjan
De tijd dat ze ons moesten verderhelpen is er nooit geweest. Wij waren maar de arme Vlaamse boeren die niets waard waren. Misschien dat je kennis zover niet rijkt, maar er zijn duizenden vlamingen de dood ingejaagd gewoon omdat ze de orders in het frans niet konden verstaan. Daarbij, een splitsing van belgië heeft niet alleen daarmee te maken. Het hoeft ook niet persé negatief te zijn voor de Walen. Zij krijgen immers ook meer bevoegdheden om zo hun eigen stuk land te kunnen besturen, zonder dat daar een vlaamse of belgische tussenkomst is. Onze wensen zijn anders, onze cultuur is anders, onze visie op dingen is anders... waarom dan niet splitsen? Maar goed, als je hierover wil discussieren start je maar een: Vlaanderen onafhankelijk topic, ik zal met plezier reageren dan.


ja tuurlijk, ik weet heel wat over de Belgische geschiedenis... :D

Toegegeven, ze hebben ons slecht behandeld vroeger. Zeer slecht zelfs. Maar moeten wij daarom de rollen omdraaien?

Het enige dat ons nu "anders" maakt is dat we een andere taal spreken en dat de economische situatie niet dezelfde is. Maar... de economische situatie als standpunt gebruiken is fout. We wteen allemaal hoe fragiel een economie kan zijn na 9/11...

Het taalverschil? Zal er nog lang zijn. Twijfel ik niet aan. Maar er moet toenadering zijn. Wij leren frans? Awel zij nederlands dan ! Zou geen probleem mogen zijn voor diegene die het kunnen en willen...

Kenny
5th October 2004, 22:02
Originally posted by Davy V.H.

Toegegeven, ze hebben ons slecht behandeld vroeger. Zeer slecht zelfs. Maar moeten wij daarom de rollen omdraaien?

Ja.

Het taalverschil? Zal er nog lang zijn. Twijfel ik niet aan. Maar er moet toenadering zijn. Wij leren frans? Awel zij nederlands dan ! Zou geen probleem mogen zijn voor diegene die het kunnen en willen...

Ze kunnen al beginnen met het respecteren van de taalwetten in dit land. Daarna hun arrogantie op een lager pitje zetten en aanvaarden dat wij hun enige garantie op voortbestaan zijn. En daar dus ook naar handelen...

En daarna akkoord gaan met een onvoorwaardelijke opsplitsing. :P

^ Hoeft niet bepaald in die volgorde te zijn ;)

Davy V.H.
5th October 2004, 22:07
Originally posted by Kenny
Ja.



Ze kunnen al beginnen met het respecteren van de taalwetten in dit land. Daarna hun arrogantie op een lager pitje zetten en aanvaarden dat wij hun enige garantie op voortbestaan zijn. En daar dus ook naar handelen...

En daarna akkoord gaan met een onvoorwaardelijke opsplitsing. :P

^ Hoeft niet bepaald in die volgorde te zijn ;)

En jij sprak over arrogantie? Ik denk dat jij blij zal zijn dat er binnen enkele jaren kolonies op de maan en mars zullen zijn. Ver weg van andere mensen die anders zijn...:rolleyes:

Pieterjan
5th October 2004, 22:30
Het grote probleem is dat de Walen nog steeds de baas spelen over ons, terwijl ze het recht niet hebben aangezien hun economische toestand. Een goed voorbeeldje hiervan is de franstalige christen democratische partij CDH die samen met Ecolo de DHL crisis in stand aan het houden is...

Hetgeen wat picque enkele weken geleden vertelde over de begroting is ronduit schandalig, Zelfs het unionistische hart van Frieda van Wijck (Conincks en van Wijck) sloeg een slag over toen ze hoorde wat deze man over de vlamingen te vertellen had. Ik kan hier gerust nog wat citaten bovenhalen van vooraanstaande walen en politiekers die tegen het hoofd zouden kunnen stoten.

Kenny
5th October 2004, 22:50
Originally posted by Davy V.H.
En jij sprak over arrogantie?

Heeft weinig met arrogantie te maken, meer met terechte eisen. Ik denk echt niet dat je mij arrogant kan noemen omdat ik vind dat de Walen wel een heel pak minder noten op hun zang moeten hebben, zeker als je weet dat WIJ ervoor zorgen dat zij de stempel "3e wereld land" niet krijgen opgedrukt.

De Walen zijn arrogant. Ze zeggen radicaal 'NON' op zowat elke communautaire eis, en als ze dan toegeven dan krijgen ze nog enkele miljarden EXTRA bovenop wat ze al krijgen. Als jij je daar geen vragen bij stelt, mij goed. Maar als je vind dat ik arrogant ben omdat ik dat wel doe, dan denk ik dat het probleem bij jou ligt.


Ik denk dat jij blij zal zijn dat er binnen enkele jaren kolonies op de maan en mars zullen zijn. Ver weg van andere mensen die anders zijn...:rolleyes:

Mmmh... nah, toch maar niet... afsplitsen zou al voldoende zijn.

Toch maar even vermelden dat ik absoluut niks heb tegen mensen die anders zijn of anders denken, als dat wel zo was dan zou ik mijn tijd niet in deze discussie steken. Het verschil met de Walen ligt 'm in z'n cultuur. Wij hebben al evenveel gemeen met hen dan met de inwoners van Burkina Faso.

Tinneke
6th October 2004, 18:55
Ik vind dat Frans kan, maar met mate. Men kan alles wat men leert voor zijn 8 jaar immers beter onthouden, men leert het meeste als kind. Als ze dan al de basis leren, zullen ze later minder problemen hebben. Ik vind dat het kan, maar men moet de kinderen niet te hard "pushen".

Anneliess
6th October 2004, 23:27
Ik vindt dat het niet kan.
Ik ken namelijk iemand die opgegroeid is in een gezin waarvan de vader Nederlands sprak, en de moeder het Russisch en het Engels door elkaar gebruikte. Het gevolg was dat het kind de 3 talen door elkaar gebruikte. Hij kon niet weten tegen wanneer hij welk woord moest gebruiken.
Ik denk dat je hetzelfde effect bekomt als je kinderen in de kleuterklas al confronteert met een andere taal dan hun moedertaal. Volgens mij gaan ze dan niet kunnen uitmaken wanneer ze nu welke taal moeten spreken, en gaan ze de 2 talen door elkaar spreken. Dan zou het inderdaad in het nadeel van het kind zijn.

A'lies Van Hoof
10th October 2004, 15:57
Als het al spelenderwijs gebeurt...dan mss wel. Het gevaar dat ze hun moedertaal en de vreemde taal met elkaar gaan vermengen bestaat tot hun vier jaar:

L'âge idéal pour apprendre des sons se situe entre quatre et huit ans. On peut constater que les enfants qui ont des parents des deux langues les mélangent jusqu'à quatre ans». Ils diront, par exemple: «Ik speel met mijn poupée». Mais après quatre ans, la distinction s'opère. Le bilinguisme et l’immersion sont seulement déconseillés dans certains cas comme la dyslexie.

En iedereen die hier kritiek heeft op de Walen:
Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren!


Grtjs
A'lies

Kenny
10th October 2004, 18:45
En iedereen die hier kritiek heeft op de Walen:
Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren!

Serieus? Da's aan de Waalse ministers dan toch niet te zien...

sophiekecools
12th October 2004, 21:52
tot de leeftijd van 4jr vormt dit een risico, omdat de kinderen dan nog niet het onderscheid kunnen maken ts nls en frans.
verder hangt het ook vooral af van de aanpak van de 'lessen'...

volgens studies ivm 'immersion' (=onderdompeling= een aantal lessen ih frans) zorgt dit niet echt vr een verbetering vd talenkennis... :-s
ik ben eerder vr een 'bain linguistique' (=talenbad) dan w de lln (wel vr lln vanaf 11Jr) twee weken ondergedompeld in een Frans milieu, ze horen en spreken enkel Frans. én de resultaten zijn er!!

annemieke
15th October 2004, 10:51
Ik wil eerst even reageren op Kenny.
De walen zouden veel verder zijn in het tweetalig onderwijs dan vlamingen? Vergeet het.
Ik heb deze vakantie een kleine maand doorgebracht in een vakantiehuis met waalse kinderen uit allerlei milieus (zowel sociaal lagere als sociaal hogere) en het absolute merendeel van de kinderen én dat van de meerderjarige leiding verstond nie meer dan de absolute basis van het Nederlands. Ik heb zelfs kinderen ontmoet die me stomverbaasd en echt ernstig vroegen of ik Chinees sprak. Met hun Engels was het al helemaal erg gesteld.

Ik ben absoluut voor Franse les in de kleuterschool. Om een taal goed te leren spreken, is het zeer belangrijk dat je er vroeg genoeg mee begint. In het vijfde leerjaar is het al te laat en dat is duidelijk te zien aan het grote aantal kinderen dat veel last heeft met die taal.
In de kleuterschool hebben de kindjes de kans om spelenderwijs die taal te leren en ze zullen het dan ook erg snel oppikken.
Er is wel één groot probleem: Waar halen we zoveel goede leerkrachten vandaan om de Franse lessen te realiseren?

katleen
15th October 2004, 12:45
ik vind deze stelling echt verschrikkelijk. In de kleuterklas moeten kinderen kunnen spelen en hun vaardigheden als tekenen, knippen en kleuren verder ontwikkelen. Ze kennen nog niet zo immens veel van de nederlandse taal, laat staan dat je hen al aanvalt met de franse taal. Laat hen eerst rustig kind zijn en later hebben ze er nog genoeg tijd voor! Ze beginnen ten slotte al in het vijfde leerjaar met frans. Volgens mij snel genoeg!

InniasHufkens
15th October 2004, 19:25
Ik vind dat het frans in het onderwijs al mag beginnen vanaf de kleuterklassen. Kinderen leren het best frans op een jonge leeftijd. En ze kunnen het best aan hoor dus de zever over stress en zo, nx van waar.
Ik ben deze zomer op kamp geweest als animator in een tweetalig kamp. En nederlandstalige kinderen van 3 spreken beter frans dan heel ons kader samen dus als kinderen van 3 al perfect tweetalig kunnen zijn, dan zie ik het probleem niet dat men in kleuteronderwijs ook al frans gaat geven. Het is zowizo toch een feit dat ze beter van jongsaf met een taal beginnen.
Conclusie: MOET KUNNEN

yannick.staelens
19th October 2004, 17:45
Dit kan volgens mij niet. In de kleuterklas leren de kinderen eigenlijk nog hun eigen moedertaal, als men daarbovenop nog een 2de taal gaat inbengen is volgens mij de kans groot dat sommige kinderen (niet allemaal) problemen gaan krijgen met hun evolutie in de eigen nederlandse taal.

EllekeSmits
21st October 2004, 15:59
Ik vind wel dat dit moet kunnen, de kleuters ontwikkelen hun hersenen beter op het gebied van Talen. Zo is het voor hen gemakkelijker om later meerdere talen te leren.

In een lagere school in Beerse krijgen de leerlingen al van het derde leerjaar Frans en vanaf het vijfde krijgen ze de keuze om ook nog Engels bij te volgen.
Uiteindelijk zijn en blijven talen heel belangrijk! Als je op ries gaat, ... je hebt (bijna) altijd een andere taal nodig, dan je moedertaal.

Stevie
22nd October 2004, 10:22
Moet natuurlijk kunnen! Er is natuurlijk wel een verschil tussen "lagere/hogere schoolfrans" en een uurtje per week "kleuterfrans" via spelletjes, liedjes e.d. Daar gaan die kindjes zeker geen trauma's of 'taalafwijkingen' aan overhouden.

Ons oudste kind (4.5 jaar) kent nu toch ook al "Frère Jacques" (+ de Nederlandse versie) en haar Nederlandse taalkennis is er zeker niet op achteruit gegaan. Ze vindt het echt leuk als we haar al eens occasioneel een woordje aanleren dat past in haar leefwereld en erop wijzen hoe gelijkend sommige woorden zijn. Ze is dan heel fier dat ze al in een andere taal een woordje kan spreken...

Het feit is dat ze op dit moment in hun leven het makkelijkst aanleren - waarom dan ook geen kennismaking met Frans? Kinderen zijn tot meer in staat dan we soms kunnen of willen vermoeden...

Barst
23rd October 2004, 15:40
Vandaag (22/10) geplukt uit DS-wetenschap:

BIOLOGIE: Vroeg tweede taal eren doet taalknobbel groeien


HERSENWETENSCHAPPERS in Groot-Brittannië hebben achterhaald waarom mensen die op jonge leeftijd een tweede taal leren, later betere tweetaligen zijn. Het komt volgens hen omdat het vroeg aanleren van een tweede taal een cruciaal taalcentrum in de hersenen klink doet groeien.

Andrea Mechelli en collega-neurologen van het Londense University College scanden de hersenen van 25 vrijwilligers die alleen Engels spraken. 25 Engelstaligen die een tweede taal leerden nog voor ze vijf jaar oud waren en 33 andere Engelse moedertaalsprekers die een tweede taal leerden tussen de leeftijd van tien en vijftien jaar.

De grijze materie in het deel van de hersenen dat bij de taalverwerving is betrokken (voor de kenners: de linker inferieure pariëtale cortex) was dichter geweven bij diegenen die op zeer jonge leeftijd een tweede taal verwierven, vonden de neurologen.

Ze scanden vervolgens de hersenen van 22 Italianen die als tweede taal Engels hadden geleerd en gingen in detail na hoe beslagen ze in die vreemde taal waren geworden. Ook hier bleek de grijze hersenmaterie van de 'taalknobbel' het dichtst geweven bij diegenen met de beste taalkennis.

Hoewel sommige mensen mogelijk zijn 'voorbestemd' om sneller een tweede taal op te pikken doordat ze worden geboren met een dicht geweven taalcentrum, achten de vorsers het toch waarschijnlijker dat het aanleren van de tweede taal voor de aanleg van de extra zenuwknopen in de hersenen zorgt.

Het verslag van hun onderzoek staat in het wetenschappelijk vakblad Nature.

22/10/2004 - ©wap, De Standaard

Sara
23rd October 2004, 16:10
Een tweede taal moet zeker kunnen.

Van "verwarring" of "slechter een taal kennen" zal volgens mij nooit sprake zijn.

Denk maar aan mensen die tweetalig werden opgevoed of kinderen van immigranten, die thuis Italiaans, Spaans, Grieks, Arabisch ... spreken en in de kleuterschool moeiteloos die tweede taal overnemen ...

Een kind leert taal door het te horen en gaat dan langzaam begrijpen wat die, voor hem vreemde, klanken te betekenen hebben.
Misschien leert zo'n kind de verschillende talen pas later van elkaar onderscheiden, dat weet ik niet
(-> iemand een antwoord?), maar echt nadelig kan het nooit zijn, denk ik.

Er is volgens mij wél een verschil tussen "twee talen als moedertaal aangeleerd krijgen" en "een tweede taal leren in de kleuterschool".
Ik persoonlijk, ben meer voorstander van het eerste,
dat wil zeggen dat ik zeker in verschillende talen tegen mijn "babies" zou praten ...

Of een kind er echt belang bij heeft dat hem een notie van een andere taal word aangebracht in de kleuterklas, weet ik niet ... Ik kon ook tot tien tellen in het frans toen ik 5 was, en kende ook die "standaardzinnekes" vanbuiten ... maar écht de taal leren, met z'n regels, woordenschat en uitspraak,
da's toch andere koek ...

Jan
29th November 2004, 09:07
[QUOTE=A'lies Van Hoof]
En iedereen die hier kritiek heeft op de Walen:
Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren!
[/QUOTE]

Als ik aan Walen in het Nederlands de weg vraag dan loop ik zowizo verloren want zeer veel verstaan er geen BAL van,
vraag in het Frans aan een Vlaming de weg en zeer veel mensen zullen je voort helpen of toch trachten frans te praten, een waal die Nederlands WIL praten moet volgens mij nog uitgevonden wortden :mad:

InniasHufkens
29th November 2004, 09:15
[QUOTE=Jan]Als ik aan Walen in het Nederlands de weg vraag dan loop ik zowizo verloren want zeer veel verstaan er geen BAL van,
vraag in het Frans aan een Vlaming de weg en zeer veel mensen zullen je voort helpen of toch trachten frans te praten, een waal die Nederlands WIL praten moet volgens mij nog uitgevonden wortden :mad:[/QUOTE]

Dat zijn vooroordelen, ik heb een deze zomer 4 weken met een aantal Walen samengewerkt, en ze spraken allemaal beter nederlands dan wij frans. Dus ik denk echt dat wij van hun nog wat kunnen leren. :D

judithgielens
29th November 2004, 15:41
[QUOTE=InniasHufkens]Dat zijn vooroordelen, ik heb een deze zomer 4 weken met een aantal Walen samengewerkt, en ze spraken allemaal beter nederlands dan wij frans. Dus ik denk echt dat wij van hun nog wat kunnen leren. :D[/QUOTE]

Nog een vooroordeel(?):
Als ik naar een Miss verkiezing kijk, valt het mij ook altijd op dat de Vlaamse meisjes zich beter en vlotter kunnen uitdrukken in het Frans dan de Waalse.
Dus in mijn ogen doen wij Vlamingen toch meer moeite om het Frans goed onder de knie te krijgen.

Inge Meeuwssen
29th November 2004, 16:45
Ik ben voorstander van Frans in de kleuterklas. Ik wou dat ik het zelf ook al had gekregen. Het zou veel vlotter gaan nu. Het is toch al bewezen dat des te jonger je bent des te beter je een taal kan leren?
Echt verwarrend gaat het niet zijn voor kleuters. Ze staan er zo nog niet bij stil. Ze nemen als het ware alles een beetje over. En het echte bewuste onderscheid tussen de twee talen komt wel wanneer ze er klaar voor zijn.

InniasHufkens
29th November 2004, 18:08
[QUOTE=judithgielens]Nog een vooroordeel(?):
Als ik naar een Miss verkiezing kijk, valt het mij ook altijd op dat de Vlaamse meisjes zich beter en vlotter kunnen uitdrukken in het Frans dan de Waalse.
Dus in mijn ogen doen wij Vlamingen toch meer moeite om het Frans goed onder de knie te krijgen.[/QUOTE]

Tuurlijk wel, Nederlands is onze moedertaal, tuurlijk dat dat al die fouten die de Franstalige spreken, dat wij die gaan onderscheppen. Wij letten niet zo op de fouten die de Nederlanstalige meisjes in het Frans maken.

judithgielens
29th November 2004, 18:08
[QUOTE=Inge Meeuwssen]Het is toch al bewezen dat des te jonger je bent des te beter je een taal kan leren?
Echt verwarrend gaat het niet zijn voor kleuters. Ze staan er zo nog niet bij stil. Ze nemen als het ware alles een beetje over. En het echte bewuste onderscheid tussen de twee talen komt wel wanneer ze er klaar voor zijn.[/QUOTE]

Wij hebben het vandaag gehad over "een gevoelige periode" waarop je gevoeliger bent om dingen te leren.
Vanuit die gevoelige periode is dit idee ontstaan om al met Frans te beginnen in de kleuterklas.
Als we het dus zouden bezien vanuit de pedagogische hoek: voor omdat je dan in je gevoelige periode zit voor taal
vanuit de didactiek Frans: tegen omdat het te verwarrend wordt.

Barst
30th November 2004, 01:17
Les in het Engels voor steeds meer kleuters


ROTTERDAM - Steeds meer basisscholen geven vanaf de kleuterklas les in het Engels. Het bestuur van de openbare scholen in Rotterdam wil dat invoeren voor de kleuters van al haar 78 scholen.


Circa 130 scholen in Nederland bieden al Engels in de eerste jaren van het basisonderwijs aan. ,,Dit aantal groeit sterk'', weet Anne Maljers van het Europees platform voor het Nederlandse onderwijs. Op sommige scholen krijgen leerlingen van groep 1 al enkele uren per week in het Engels les, op andere scholen in een wat hogere groep. Volgens de wet is Engels pas verplicht vanaf groep 7.

De trend is niet onomstreden. De Stichting Taalverdediging is fel gekant tegen de ontwikkeling. ,,Straks lezen kinderen alleen nog Engelse boeken, wordt de voertaal op de Nederlandse tv Engels en verschijnen kranten in het Engels'', zegt de woordvoerder. De stichting overweegt juridische stappen tegen het bestuur van de Rotterdamse openbare scholen.

Trouw, 30-11-2004

Jan
30th November 2004, 07:49
Da vind ik nog eens een goed initiatief.

Als ik hier in mijn leefomgeving kijk heb ik veel meer Engels dan Frans nodig dus maak hier van een stukje basisopleiding van de lagere of zelfs kleuterschool. Dit is de kinderen hun leefomgeving, hun favoriete programma is in het? Jawel ENGELS niet in het frans...

yannick.staelens
30th November 2004, 17:44
Net zoals met het Frans blijft hier mijn mening hetzelfde. Ik vind niet dat een kleuter al een andere taal moet leren terwijl het zen eigen taal nog aan het ontwikkelen is!!! Engels ipv frans in het lager onderwijs lijkt me daarenentegen een perfect idee!!!
Beter nog==> SCHAF FRANS AF!!! VOOR ALTIJD!!! YIPIEEE :D :D

judithgielens
30th November 2004, 17:48
[QUOTE=yannick.staelens]
Beter nog==> SCHAF FRANS AF!!! VOOR ALTIJD!!! YIPIEEE :D :D[/QUOTE]

da kan je gewoon niet maken in België! we leven in een tweetalig land, dus moeten we de 2talen beheersen (de ene kan dat al beter dan de andere he :p)

yannick.staelens
30th November 2004, 18:31
Hehe... weet ik wel ze... was gewoon een super ingeving die ik opeens had... Voor mij persoonlijk zou de wereld er 1000 keer beter uit zien :D

A'lies Van Hoof
2nd December 2004, 20:02
Awel,

na de stages ben ik contra frans vanaf de kleuterklas. Als ik zie dat die mannekes van 13 jaar de klas komen binnengestrompeld om 8.30u, met een bleek gezicht, in hun stoel vallen en zich nog eens goed uitrekken... Goh, dan vind ik het heel hard om te zeggen: Prenez vos livres à la page ... on va faire ex...

Hey Teachers!!! Leave those kids alone!!! (Ja dat durf ik dan denken!!)

Idd, laat een kind kind zijn.

Kenny
2nd December 2004, 20:19
[QUOTE=judithgielens]da kan je gewoon niet maken in België![/QUOTE]

Reden te meer!

MoF
2nd December 2004, 20:34
[QUOTE=yannick.staelens]Net zoals met het Frans blijft hier mijn mening hetzelfde. [SIZE=2]Ik vind niet dat een kleuter al een andere taal moet leren terwijl het zen eigen taal nog aan het ontwikkelen is!!! [/SIZE] Engels ipv frans in het lager onderwijs lijkt me daarenentegen een perfect idee!!!
Beter nog==> SCHAF FRANS AF!!! VOOR ALTIJD!!! YIPIEEE :D :D[/QUOTE]


Je hebt gelijk: laten we eerst onze eigen taal goed gebruiken. Daarna kunnen we best de andere landstalen leren: Frans en Duits. Wie olreddie leurnt inglisj on emtievie!

PS:
kleuter, de[m.]
zelfstandig naamwoord
kleu·ter
meervoud
kleu·ters
verkleinwoord
kleu·ter·tje

zen (v.(m.);-nen)(dial. nevenvorm van zeis), (mes van de) zeis, vgl. zein.

InniasHufkens
3rd December 2004, 19:28
[QUOTE=A'lies Van Hoof]Awel,

na de stages ben ik contra frans vanaf de kleuterklas. Als ik zie dat die mannekes van 13 jaar de klas komen binnengestrompeld om 8.30u, met een bleek gezicht, in hun stoel vallen en zich nog eens goed uitrekken... Goh, dan vind ik het heel hard om te zeggen: Prenez vos livres à la page ... on va faire ex...

Hey Teachers!!! Leave those kids alone!!! (Ja dat durf ik dan denken!!)

Idd, laat een kind kind zijn.[/QUOTE]


Leerlingen komen ook binnengestromeld met een bleek gezicht en rekken zich ook nog eens goed uit in een les wiskunde of economie hoor.
En dat kleuters nu voor een stoel 1 woord moeten leren of 2. Die zijn nog veel te klein om het te beseffen. En bij kleuters frans aanleren is veel makkelijker dan bij een bende 13 jarigen.

Barst
15th December 2004, 08:32
Spaans voor kleuters


Spaans voor kleuters. Is dat niet al te belastend? Nee. Juist omdat ze kleuter zijn leren ze gemakkelijker.


De ouders van Tamara hebben een huisje in Alicante. Iedere zomer, herfsten kerstvakantie gaan ze daarnaartoe. Daarom leren haar ouders Spaans en daarom zit ook Tamara nu op een cursus Spaans. Iedere woensdagmiddag, tussen school en paardrijden in, gaat ze naar de Lorre Language Club in Voorburg, speciaal voor kinderen op de basisschool. Les krijgt ze van de Spaanse Margarita. Ze vindt het ’hartstikke leuk, ’maar sommige woordjes zijn wel moeilijk’.

De Lorre Language Club is het idee van Voorschotenaar Patrick Reuser. ,,Speciaal voor kinderen tussen vier en elf jaar. Een vreemde taal leer je nu eenmaal beter als je jong bent. En vreemde talen worden steeds belangrijker.’’ De afgelopen jaren zette Reuser taalclubs op in Voorschoten, Wassenaar, Bloemendaal, Heemstede, Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorburg. Er zijn clubjes Engels, Frans en Spaans, altijd onder begeleiding van een native speaker. Een taalclub Chinees is in de maak.

,,Misschien kijk ik ver vooruit, maar volgens mij is Chinees de toekomst. Als ouders hun kind nu naar een Chinees taalclubje brengen, heeft het over tien jaar een enorme voorsprong.’’

Is de Lorre Languageclub dan geen elitair prestigeclubje waar kinderen na een intensieve schooldag opnieuw aan de bak moeten omdat pa en ma dat zo graag willen? ,,Nee’’, bezweert Reuser. ,,De Lorre Language Club is nadrukkelijk speels van opzet. Leren gaat er ongemerkt. Kortgeleden kwam een moeder uit Wassenaar naar mij toe. ’Mijn dochter beweert dat ze bij u niets leert’, zei ze. Mooi, antwoordde ik. Houden zo. Daar keek die moeder raar van op, maar ik vind dat een juiste houding. Alleen al het feit dat ze de beginselen van een native speaker meekrijgen, dat ze die taal op een natuurlijke manier verwerven: dat is veel beter dan een paar volzinnen in je hoofd stampen. Bovendien kunnen kinderen veel hebben.’’ Deze woensdagmiddag speelt Margarita galgje met haar klas van vijf leerlingen. Het alfabet staat op het bord, de kinderen mogen telkens een letter uitzoeken. ,,La letra jota’’, zegt Wiebe tegen Tamara, die het woord mocht bedenken. Verwarring alom. Wat was ook alweer de letter jota? Na de les vertelt Wiebe (10): ,,Wij zijn deze zomer op vakantie geweest in Panama. Daarna wilden mijn zusje en ik meer weten van Spaans. De tuinman en de kokkin van het huis spraken namelijk Spaans.’’

Kristine, het achtjarige zusje van Wiebe, zit ook op de Lorre Language Club. Hun moeder, die ze na de les komt ophalen: ,, Ik heb niet bedacht dat ze Spaans moesten doen. Dat wilden ze helemaal zelf, maar ik vind het hartstikke leuk dat ze die belangstelling hebben. Zelf spreek ik geen woord Spaans. Ik heb lang gezocht naar cursussen voor kinderen. Nergens iets te vinden, en toen bleek dit om de hoek te zitten.’’

Volgens Reuser is hij de enige in Nederland die op deze schaal en volgens dit concept taalcursussen aanbiedt. ,,Er zal heus wel ergens een particulier clubje zijn, maar op deze manier, op reguliere basis, bestaat het nergens.’’

In het Zoeterwoudse verenigingsgebouw van de kerk zitten op dinsdagmiddag Kelly, Elise, Godelieve en Annesophie om de tafel. Ze krijgen Engelse les van Bronwyn Lucas. ,,What colour is your mother’s hair?’’ Welke kleur haar heeft je moeder? vraagt Lucas aan het jonge viertal dat bij haar aan tafel zit. ,,My mother heeft een beetje black en een beetje brown’’, probeert Kelly van zeven. ,,En kunnen jullie dit zeggen? vervolgt Lucas, in het Engels: ,,Queen.’’ ,,Kwieieien’’, zeggen de vier meiden in koor. Moeder Miranda de Jong komt haar dochter Kelly na afloop van het Engelse clubje ophalen. ,,Dit is het derde jaar. Kelly ging al toen ze nog in de kleuterklas zat. Daar werd soms wel raar op gereageerd. Maar ik ben hartstikke tevreden. Ze zegt regelmatig Engelse dingen tegen mij. En ze vindt het zelf ook leuk, nou ja, meestal. Soms moet ze een beetje aangeduwd worden. Het is de moeite waard. Tja, Engels is toch de nummer één taal, hè?’’ Naar haar zin heeft Kelly het wel, maar het was niet haar eigen idee om Engels te leren. Na de les vertelt ze: ,,Ik moest van mijn moeder, want die zegt dat het hartstikke handig is als je later groot bent.’’ Haar klasgenootje Godelieve: ,,Ik wilde zelf, maar mijn moeder wilde ook dat ik zou gaan.’’

Sommige ouders zouden hun kind het liefst met tweeënhalf jaar naar een taalclub sturen, is de ervaring van Reuser. ,,Die moet ik echt teleurstellen. Om een andere taal te kunnen leren, moeten de kinderen wel een basis in hun moedertaal hebben. Als je nog geen drie bent, ben je de Nederlandse taal nog niet machtig. Vanaf vier jaar zijn ze welkom.’’

De ouders die hun kinderen naar de Lorre Language Clubs brengen zijn volgens Reuser mensen ’die het voordeel van een vreemde taal inzien’. ,,Dat zijn doorgaans gewoon Nederlandse mensen, die vaak wel een link met het buitenland hebben. Ze hebben een broer of zus in het buitenland of werken bij een internationaal bedrijf als Shell.’’

In het lokaal van Margarita wordt aan het einde van de les ’het spel met de kaartjes’ gespeeld. Alle kinderen krijgen kaartjes met Spaanse woorden, uit een zakje worden bijpassende plaatjes getrokken. Om vier uur, als de les is afgelopen zegt Margarita: ,,Jongens, Damian ha ganado.’’ ,,Wat is akanado?’’ vragen de kinderen uit haar klas. ,,Dat Damian gewonnen heeft,’’ zegt Margarita. Die volzin is nog een beetje te hoog gegrepen voor haar leerlingen.


Trouw, 15-12-2004

*Sara*
15th December 2004, 21:04
Een kind WIL leren, zijn hersenen zijn een spons waarin ze alle informatie WILLEN opnemen. Door een kleuter STEEDS te laten knippen en plakken, gaat die drang mede onderdrukt worden. Ik denk niet dat een kleuter een extra taal leren echt als leren beschouwt, met de negatieve bijklank die wij erbij hebben... WEL moeten de twee talen consequent gebruikt worden (dus bijvoorbeeld bij mama = Nederlands, bij papa = Frans) Als dat gebeurt, is het voor het kind niet verwarrend.

Ik ga al jaren om met kleuters en ik ben al in cotact gekomen met erg veel kleuters die tweetalig zijn (en dat gaat van Frans en Nederlands, tot Japans en Nederlands!)
Ik vind het steeds prachtig om te zien hoe zo een kind tegen mij even goed Nederlands kan praten dan de gemiddelde 4-jarige Belg en zich tegen zijn mama in vloeiend Italiaans verwoordt.
Ik ben opgegroeid met 1 taal en kan nu eigenlijk erg weinig Frans (en dat is dan nog zacht uitgedrukt) Nu vind ik het jammer dat ik het niet beter kan!

En wat onze missen betreft; het is nu eenmaal zo dat het voor Nederlandstaligen makkelijker is om een andere taal te leren dan voor anderstaligen. Dat is zo omdat Nederlands erg veel elementen heeft overgenomen uit andere talen en dat wij over een tongval beschikken die het makkelijk maakt om andere talen ook goed te kunnen uitspreken.
Daar komt dan nog eens bij dat Nederlands (na talen als Chinees enzovoorts) één van de moeilijkste talen is om te leren als buitenlander. (...en als Nederlandstalige zelf; niemand slaagt er blijkbaar in om een dictee foutloos te doorstaan)
Wanneer onze Waalse Miss dus niet zo mooi Nederlands praat, is dat volstrekt normaal... Zie dus dat gekke accent door de vingers!

A'lies Van Hoof
3rd January 2005, 21:18
[FONT=Comic Sans MS]Ik heb het hier eens met ons ma over gehad. Ze is directrice van een kleuterschool en ze keek maar bedenkelijk toen ik vroeg: Frans leren in de kleuterklas? Veel kinderen hebben al problemen met hun moedertaal, dus er nog een vreemde taal gaan bij 'smijten' kan enkel maar voor problemen zorgen. Volgens haar schuilt er ook het gevaar in dat de kloof tussen zwakke en sterke kleutels alsmaar groter zal worden. Misschien is de oplossing wel om het Frans vroeger in de lagere school aan te bieden, bijvoorbeeld vanaf het derde leerjaar.
[ Hehe, en mss dit door regenten/regentessen, maar da's dan puur uit eigenbelang opdat ik later meer werk zou hebben en omdat ik het best zie zitten les te geven over Bob et Bobette :) ][/FONT]

didpro
29th September 2005, 00:03
Hoewel ik toch voor gevote heb, hoor ik hier veel tegenargumenten waar ik het mee eens ben. Maar we moeten niet direct gaan dramatiseren. Een uurtje zo nu en dan kan volgens mij geen kwaad ... en de Engelse taal hoeft hier helemaal niet benadeeld te worden ... weet ge wat ... om het nog beter te maken ... doe er maar Chinees bij ook in eens. Nee ... alle gekheid op een stokje ... het mag van mij best. En als het zo nu en dan eens gebeurt zal die kleine daar echt niet te veel onder lijden. Met 1 opmerking ben ik het zeker eens ... er moet wel een verderzetting doorgetrokken worden naar het lager onderwijs toe. Maar zeker nog niet op de voorgrond en zeker op een speelse manier.

Claire Michiels
22nd November 2005, 17:17
Ik ben toch contra tegen het voorstel. Oké dat kinderen sneller een tweede taal moeten leren maar in de kleuterklas al? Dergelijke situaties werkt volgens mij schoolmoeiheid in de hand.
De achterstand van de leerlingen wordt ook groter volgens mij, veel kleuters gaan hun jaren in de kleuterklas al moeten overdoen terwijl dit enkel inloopjaren zijn. En wat met anderstalige kinderen in de klas? Deze moeten dan gelijk twee nieuwe talen leren, zo zullen ze nooit bijgebeend raken!

KeViN
24th November 2005, 14:15
ik ga volledig akkoord met deze stelling
het is niet omdat België een tweetalig land is dat we onze kleuters al meteen met het frans moeten laten beginnen. Deze kinderen leren al zoveel en hebben al zoveel te leren, waarom zou dat frans er nu nog bij moeten komen?
Laat deze kleuters nog kleuters blijven en leer ze de essentiële zaken die men op die leeftijden moeten leren.
Het is idd wel zo dat men een taal makkelijker leert als men jonger is, maar het is gewoonweg waanzin om daar op zo'n jonge leeftijd mee te beginnen
Waarom niet wachten tot het vierde leerjaar om de kinderen het frans aan te leren en dan nog maar sporadisch in het vierde jaar? Dat zou toch al beter zijn. Maar ja, België en z'n onderwijsregelingen, dat is nooit op dezelfde lijn gekomen

nathalie dens
27th November 2005, 19:34
Ik denk dat het echt wel nodig is dat men vroeger gaat starten met kinderen frans te leren, hoe jonger ze zijn hoe sneller ze iets kunnen leren.
Je kan frans ook spelenderwijs aanbrengen, bv door gewoon op enkele dingen een plaatje met de franse naam in de kleuterklas te hangen daar doe je toch niets fout mee en de juf kan hen hier enkele keren per week 1 woordje ofzo herhalen.

danielle carré
27th November 2005, 21:22
Ik ben van mening dat het wel moet mogelijk zijn dat men kleuters al wat basiswoorden aanleert van het frans . Ik heb daar ook een heel goede reden voor. Ik heb bij mijn eigen kinderen gemerkt dat alles wat ze voor hun 6 jaar leren, ze heel gemakkelijk overnemen. Hoe komt dat? Dan zitten ze nog in hun kopieerfase. Al wat ze horen en zien gaan ze proberen na te bootsen. En ze zijn op die leeftijd vooral bezig met het ontwikkelen van hun taal. Ik ben van mening dat ze daar ook geen negatieve gevolgen van zouden hebben. En hoe je het ook draait of keert , we leven nog steeds in een meertalig land. Waarom de kans dan niet benutten om er ons voordeel uit halen?

Helen
5th December 2005, 14:19
De kleutertjes hebben al genoeg problemen met de normaalste zaken van het dagelijkse leven, zoals een pen vastnemen, wat één van de grootste problemen is waarmee een kleuter te maken zal hebben. Dit is een noodzaak opdat ze een mooie tekening kunnen maken en de grondlaag voor het leren schrijven in de lagere school. Als je de kans zou hebben om een kleuterklas te observeren, zul je opmerken dat kleuters uit het eerste klasje vaak alleen spelen en dat ze moeilijkheden vertonen met het leggen van sociale contacten. Dit zijn twee voorbeelden waarmee kindjes problemen hebben, maar deze lijst kun je gemakkelijk aanvullen.
Hierdoor was mijn eerste reactie op het leren van Frans in de kleuterklas zeer radicaal opdat ik onmiddellijk contra heb gestemd. Ik ben dus geen voorstander van het gebeuren, omdat kindjes al problemen genoeg hebben met hun eigen moedertaal en met andere zaken die belangrijk zijn. Frans daarentegen zal je wel in de lagere school leren, want het is belangrijker dat je de andere vaardigheden ontwikkelt in plaats van een vreemde taal.

Ann Van der Flaas
6th December 2005, 22:17
Ik ben voor, zeker weten!
Ik zie dat een aantal mensen vinden dat je het de kleutertjes niet moeilijker moet maken dan het voor hun al is, maar laat 1 ding duidelijk zijn, als je ze gewoon 2-talig opvoed (wat dus op die manier gebeurt), hebben kleuters daar geen probleem mee!

Ik heb daar vorig jaar mijn examen van Nederlands overgedaan. Helaas vind ik mijn werk hierover niet meer terug.

Niettemin het kwam erop neer, dat kleuters hier geen probleem mee hebben, ze zullen instictief de woordjes indelen in Frans en Nederlands, zodat ze deze niet zullen verwarren.

Het is bovendien erg zinvol dat je de kleuters al 2 talen leert (of zelfs meer!), want op die leeftijd worden er nog héél gemakkelijk verbindingen gelegd tussen dingen in hun hersenen. En leggen ze gemakkelijk linken tusen talen en zullen ze die heel gemakkelijk leren.
Kleuters hebben veen minder problemen met talen dan ons!

Dus, ik zou zeggen, leer die kleuters zoveel mogelijk talen op jonge leeftijd! Leer de leerlingen het al vanaf het 1e jaar (spreken, niet schrijven dan, want dan gaan ze wel verwarren, aangezien ze nog geen Nederlands kunnen schrijven, voor schrijven moet je wachten tot ze de ene taal volledig onder controle hebben)!

Ik ben van plan om mijn kinderen ook tweetalig op te voeden,
dat bespaart hun problemen later en is sowieso een verrijking!
De voorwaarde die eraan vasthangt is natuurlijk dat je zelf (of je partner) een tweede taal volledig onder controle hebt!

Moesten er nog vragen zijn, laat maar komen!

Barst
6th December 2005, 22:21
[FONT=Trebuchet MS]Succes alvast met je zoektocht naar een tweetalig lief! :D[/FONT]

Britt Schellens
10th December 2005, 19:31
hahahahaaaaa :p

Nee, kben toch van mening dat frans in de kleuterklas niet nodig is. Laat de kindjes eerst het AN maar onder de knie krijgen. Wel heb ik alle respect voor de keuze die ouders maken om hun kinderen tweetalig op te voeden. Chapeau!
Ik ken wel een koppel waar dit niet lukte, de kinderen raakte erdoor in de war. Maar dat zal misschien wel een uitzondering zijn.

stien vriens
7th April 2006, 13:34
Ik vind dit voor niets nodig! Bovendien is het de bedoeling dat kinderen pas echt leren in de lagere school. De kleuterschool is voor kinderen gewoon elke dag plezier maken en spelen.
Zij moeten helemaal nog gene frans leren dan.
Maar langs de andere kant wordt een vreemde taal wel vanaf kleins af aan geleerd. Maar toch ben ik voorstander om dit niet te doen.

Marianne
26th April 2006, 20:41
Ik ben eigenlijk tegen Frans in de kleuterklas. Kleuters moeten nog niet te veel bezig zijn met het leren van een andere taal als ze hun eigen taal nog niet fatsoenlijk kennen. En bovendien zou Frans vanaf de kleuterklas ook gevolgen hebben voor de 1e en de 2e graad van het lager onderwijs. Want als je dan het Frans zou weglaten en gewoon zoals nu in het 5e het Frans voortzetten, heeft het Frans in de kleuterklas niet veel zin gehad.
Nu is het voor vele scholen al moeilijk om al hun leerstof gezien te krijgen, dus als daar voor de 1e en 2e graad dan ook nog eens Frans zou bijkomen, dan moeten zij daar extra tijd voor maken en uren van andere lessen nemen om het Frans toch maar te kunnen geven.
Volgens mij is het goed zoals het nu is. Gewoon vanaf het 5e leerjaar.

stijn.janssens
3rd May 2006, 19:01
België is een drietalig land, het is dus belangrijk dat onze inwoners minstens twee van de drie talen die België rijk is op een correcte manier kunnen hanteren. Wanneer men vroeg begint met het aanleren van een tweede taal zal dat positieve gevolgen hebben.
Het is echter ook waar dat onze kinderen niet te jong mogen beginnen met echt te leren. Misschien kan men eens op zoek gaan naar leuke spelletjes om het Frans aan te leren in het kleuteronderwijs, en zo stilletjes aan de stap te zetten naar een betere basis voor ons taalonderwijs.

kristofmaes
20th May 2006, 00:40
Dit is een punt dat reeds enkele jaren sterk ter discussie staat.
Persoonlijk vind ik dat men dit deze jonge mensen moet bijbrengen, als zij hiervoor de capaciteiten bezitten. Ik kan mij dus ook goed inbeelden dat sommigen hier weinig of niets van zullen opsteken, omdat zij hier gewoonweg nog niet klaar voor zijn. Maar is dit aantal dan de grote meerderheid? Ik veronderstel natuurlijk van niet en dan lijkt het mij zeker de moeite om die andere (grote) groep deze tweede taal al van jongsaf aan bij te brengen.
Want hoe je het uiteindelijk ook draait of keerd, het Frans is in België en in de Wereld nog steeds een zeer belangrijk taal, die je in een latere loopbaan zeker zult kunnen gebruiken. Daarentegen is het zeker geen makkelijke taal en kunnen we er dus beter vroeg mee starten, uiteraard op spelender wijze.

Nele B.
30th October 2006, 17:31
Als kind ben je snel weg met nieuwe dingen. Waarom de Franse taal hen dan niet direct eigen maken. Ik vond het moeilijk in het vijfde leerjaar, nog nooit een woord Frans gehoord en plots moest ik heb beginnen spreken. Het is een zware overgang voor sommige kinderen. En het is ook moeilijk om de taal eigen te maken. Maar als men van kinds af de taal geleerd krijgt kan men die beter eigen maken.

Ann Van der Flaas
4th December 2006, 11:27
En toch... ik blijf voorstander van Frans in de kleuterklasjes, er zijn geen toetsen en testen voor de kleuters, dus er staat geen druk op... maar ze kunnen veel leren.
Ik ben ook voorstander van lessen in het Frans geven in het lager onderwijs. Waarom ook niet?
Als de Walen op die manier Nederlands kunnen leren, waarom wij dan geen Frans?

marliessomers
5th October 2007, 11:42
Ik ben tegen. Ik vind dat een kleuter in de kleuterklas vooral nog moet kunnen spelen en niet leren. Laat de kleuter eerste het AN onder de knie krijgen.
Ik denk dat je het Frans al in de kleuterklas gaat aanleren dat hij/ zij de twee talen gaat verwaren.

BertDierickx1BASO
5th October 2007, 13:59
Ik ben tegen. Als kind in de kleuterklas moet je je uitleven, spelletjes spelen, knutselen, vriendjes maken, enzovoort. Ik ben er wel voor als Frans vanaf het 3de of 4de leerjaar wordt aangeleerd en niet vanaf het 5de. De kleuterklas is echt wel vroeg. De kinderen dan al zoiets aanleren zou voor latere problemen zorgen. Zoals hier al is vermeld => verwarring. En ik denk dat de kinderen op die leeftijd er echt nog niet mee bezig zijn, ze zijn dan volop bezig met het leren van correct Nederlands. Dus laat die Franse taal maar voor op latere leeftijd :).

Hanne VG
5th October 2007, 14:16
Ik ben voor. Ik denk dat het heel nuttig is om kleuters ook al Frans te leren.
Als kleuter leer je immers veel sneller een nieuwe taal. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er op de kleutertjes al heel veel druk gelegd word. Maar al spelende een nieuwe taal leren lijkt me een schitterend initiatief. Men kan ze misschien Franse liedjes leren.

Sanne.Vosters
5th October 2007, 17:33
Ik vind dat frans in de kleuterklas moet kunnen. Ik vind dat wel een goed idee dat kleuters frans kunnen leren op het school. Ze kunnen zelf hun eigen taal nederlands misschien nog niet vlot. Maar ik vind wel als je van jongsaf aan iets leert, dan gaat dit veel makkelijker. Ik ken een kind dat nu 7 jaar is, en zij kan al vlot nederlands, frans en duits spreken. Ik vind dat echt prachtig dat ze dat al kan. Ik heb opgemerkt dat ze dat ook leuk vind, want ze krijgt ook zo veel complimentjes van "amaai, jij kan al goed duits spreken!" Ze moeten nu niet heel veel druk op het kind gaan leggen, maar als ze nu en dan is zeggen van : "Bonjour... Au revoir".
Ik vind ook dat drie jaar spelen en knutselen te lang is voor een kleuter, dat wordt ook wat saai. Natuurlijk moeten kleuters zich ook nog wel uitleven, maar een paar uurtjes op de week frans zal geen verschil maken. En het is alleen maar positiever voor als je in het vijfde en zesde leerjaar frans krijgt, dan heb je al wat achtergrondkennis.

jonas.de.ceulaer
5th October 2007, 18:32
Ik ben ervan overtuigd dat Frans in de kleuterklas moet kunnen. Ik denk dan vooral aan het feit dat je in België Nederlandstaligen, Duitstaligen en Franstaligen hebt. Het is dus zeker niet slecht dat je een woordje Frans spreekt. Hoe zit dat dan in de kleuterklas? Sommigen zullen denken dat dit misschien wat vroeg is, maar toch. Kleuters zijn leergierig en op die leeftijd staan ze voor alles open. Het klinkt misschien vreemd, maar hier bij ons is er het gezegde: "des te vroeger des te beter". Kortom des te vroeger je Frans begint te leren, des te beter je de taal zal beheersen. Ik ben van mening dat, wanneer kleuters van jongs af aan in contact worden gebracht met Frans, het een groot voordeel is. Bovendien hebben ze op die manier veel ervaring met Frans en dat biedt mooie voortuitzichten. De kleuters zullen nogal trots zijn wanneer ze tegen hun ouders kunnen zeggen van: "Kijk, ik ken al wat Frans". Niet alleen de kleuters zelf zullen trots zijn, maar ook hun ouders. De kleuters zullen het op die manier zelfs gemakkelijker hebben in het lager en het secundair onderwijs, denk ik.

jan.dufraing
5th October 2007, 18:56
Ik sta volledig achter jonas zijn mening.
Zelf ben ik niet goed in frans. Ik ben van de overtuiging als ze mij frans zouden gegeven hebben in de kleuterklas. Dat het dan nu wel een stuk beter zou gaan. Misschien is Engels of Spaans ook nog een optie omdat dit wereldtalen zijn. Dit zou onze toekomende jeugd en toekomstige werkkrachten een groot voordeel geven op de internationale markt.

Nadeel is wel zeer lastig om geschikte onderwijzers voor te vinden.

Caroline.Deckmyn
6th October 2007, 17:34
Ja ik ben voor Franse les in de kleuterklas! En nee dat is niet enkel omdat ik voor leerkracht frans studeer en het dus een hele mooie en leuke taal vind. Ik weet uit ervaring dat vele jongeren met hun frans sukkelen, met als gevolg dat ze het geen leuk vak vinden en het veel zullen vermijden om in die taal te moeten spreken. Maar in het engels kan iedereen zich wel heel goed uitdrukken, en dat komt omdat velen vanop jonge leeftijd naar engelse televisie keken. Kleine kinderen hebben een universeel taalvermogen, ze kunnen, door gewoon te luisteren naar een taal, die taal met al haar grammaticale regels overnemen en ze beheersen. Trouwens het is voor hen toch leuk om op een speelse manier met een andere taal in contact te komen, en ze zullen er de rest van hun leven zoveel van kunnen profiteren. En in ons tweetalig landje is het toch een kleinigheid om die twee talen te kunnen spreken?

Sanne.Etienne
7th October 2007, 11:33
Ik ben zeker voor het aanleren van Frans in de kleuterklas. België heeft nog steeds 2 taalgebieden en ook Brussel is volkomen 2-talig. Dat een kind in de kleuterklas vooral moet spelen en plezier maken, daar ben ik het niet mee eens. Zij gaan nog graag naar school en zullen dit niet beschouwen als iets 'vervelends', ze ondergaan het gewoon. In de kleuterklas wordt alles spelenderwijs aangeleerd dus ik zou niet inzien waarom dit niet zou kunnen. Ik zou het allesinds fijn gevonden hebben!

Tinne Schrauwen
7th October 2007, 17:58
Frans in de kleuterklas: dit hadden ze al eerder moeten invoeren. Hoe belangrijk zijn talen in onze maatschappij? Een Belg moet elke taal kunnen en zeker Frans en Engels. Kleine kinderen leren heel snel en vooral al spelenderwijs. Als ze het niet invoeren in de kleuterklas, dan zou het zeker niet slecht zijn om bijvoorbeeld in het 2e leerjaar met Frans te beginnen.

Line_Puimège
9th October 2007, 22:30
Ik zou het geen slecht idee vinden.
Eigenlijk zou je er zo vroeg mogelijk mee moeten beginnen, omdat een kind in de eerste 6 jaar van zijn leven zijn "taalhersenen" het best ontwikkeld.
Na die 6 jaar gaat het al wat moeilijker om een taal aan te leren.
Dat is ook de reden waarom ik later Engels ga praten tegen mijn kinderen, op jonge leeftijd zullen ze het veel sneller en gemakkelijker leren.
Moest ik ooit aan kinderen beginnen uiteraard...

:wave:

Lennart
11th October 2007, 17:41
ik vindt ook dat het moet kunnen. De kinderen leren het meest des te jonger ze zijn. Wat ik ook wel vindt is dat men de toestemming moeten vragen aan de ouders. Maar ik ben voor, misschien als ik het had gekregen had ik er misschien niet voor gebuisd geweest!

elienvanlimbergen
11th October 2007, 18:56
Zolang de kleuters op een speelse manier een vrije kennismaking met het Frans wordt aangeboden zie ik geen probleem.

Lien.Luyten
11th October 2007, 19:04
Hm ik weet het niet zo goed, of dit wel een goed idee is.
Voordeel: Hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze deze taal leren.
Ik vind alleen dat dit geen verplichting mag worden in de kleuterklassen. (Wat waarschijnlijk ook niet zal gebeuren.) Het mag alleen voor de kinderen niet te verwarrend worden, en ze moeten het leuk vinden. Tegen hun zin naar school gaan is meer iets voor als ze ouder zijn en écht moeilijke dingen moeten leren.

katrijn.michielsen
12th October 2007, 10:41
Ik vind dat frans in de kleuterklas moet kunnen. Maar niet verplicht. Het is waar, hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze een taal aanleren. Het zou een soort keuzevak moeten worden. Zodat ouders en eventueel kinderen zelf kunnen beslissen of ze dat 'keuzevak frans' gaan nemen. Maar het moet natuurlijk op een toffe manier gegeven worden! Aan de hand van spelletjes, verhaaltjes. Het mag niet saai worden, zodat de kinderen het niet meer leuk vinden. Maar zolang het op een leuke, creatieve manier gegeven wordt, zou ik dit wel een tof initiatief vinden.

maarten.gilops
7th November 2007, 21:55
Ik vind dat Frans in de kleuterklassen moet kunnen, maar wel in beperkte maten. Eens een Frans liedje zingen of enkele woordjes in die taal laten uitspreken, daar heb ik geen probleem mee. Langs de andere kant vind ik ook dat het zeer speels moet gebracht worden, het zijn tenslotte kleuters. Ook moet de juffrouw geen volledige Franse zinnen te vertellen. Laat ze eerst al maar wat Nederlands onder de knie krijgen.

Valerie De Cock
7th November 2007, 22:44
Frans in de kleuterklas vind ik een heel goed initiatief. Met het aanleren van talen kan je niet vroeg genoeg beginnen.
Natuurlijk komt het spreken en schrijven van de moedertaal op de eerste plaats, maar dat neemt niet weg dat de andere landstaal niet gekend moet zijn.

Kinderen zijn op zeer jonge leeftijd al taalgevoelig, dus het ideale moment om er mee te starten. Het is wel belangrijk dat het kind een onderscheid kan maken tussen de verschillende talen. Het gevaar bestaat erin dat een kind op de duur geen enkele taal nog fatsoenlijk kent en alles door elkaar haalt. Dit mag ook niet de bedoeling zijn. Op die manier geeft dit later in de lagere school meer problemen bij het spreken en schrijven. Dit is ook dikwijls de problematiek bij kinderen die tweetalig worden opgevoed.

Daarom zou ik Frans in de kleuterklas echt als aparte les zien, waarin woordjes geleerd worden en bijvoorbeeld tot tien wordt geteld.
Het is ook voor zo'n jonge kinderen belangrijk dat ze van jongs af structuur zien in de verschillende activiteiten. Ze moeten door het bos de bomen nog kunnen zien.

LienBoogers
12th November 2007, 11:34
Dit moet zeker kunnen. De leerlingen kunnnen best een taal leren voor hun elf jaar, dus waarom zouden het niet doen?
Ik ben er helemaal akkoord mee, als dit voorstel wordt gedaan.

Levi De Rademaeker
12th November 2007, 16:14
Ik vind dit 100% belachelijk :rage: , een peuter moet kunnen spelen en niets anders.
Als een peuter al een tekening kan maken is het al heel wat.
Maar Frans ...
Het is misschien wel zo dat het makkelijker is om te leren op jonge leeftijd.
Maar is dit niet belachelijk? En als je dan toch over Frans begint
waarom dan ook niet ineens Duits en Engels. :clap:
Het zijn kinderen, die moeten kunnen spelen en ontspannen,
veel energie opdoen (buiten rondlopen enz.).
Je moet ze niet volproppen met informatie.
Als ze hier in het lager onderwijs mee starten zal het wel goed zijn zeker.
Vele van jullie meningen zijn gelijk als die van in China enz.
Daar maken de kleuters rekensommen voor hun plezier,
zou je echt op zo'n systeem willen overschakelen???
Kom, hoe naïef kan je zijn ... :slash:

Natalie Docx
14th November 2007, 11:28
Frans in de kleuterklas moet kunnen, maar ik denk dat er veel ouders zijn die dit nogal vroeg vinden. Kleuters moeten van hun 'kleutertijd' kunnen genieten en spelen. Frans kunnen ze wel aanleren al spelenderwijs, maar ik denk niet dat als je zo vroeg al frans krijgt dat je daarom ook later goed frans gaat kunnen. Je hebt voeling voor talen of niet.

janavanranst
22nd November 2007, 15:11
Moet kunnen. Maar enkel spreken! Met schrijven en grammatica moeten deze peuters hun nog niet bezig houden. Hoe vroeger je een kind de taal aanleerd, hoe minder problemen men er later bij heeft. Het breekt misschien het beeld van de spelende kleuter maar ik denk dat het kind hier later alleen maar voordelen van kan ondervinden.

Sofie.Moereels
26th April 2008, 15:25
Ik vind dat Frans alreeds in de kleuterklas moet kunnen, omdat kinderen nu eenmaal makkelijker talen aanleren.
Had ik al van in de kleuterklas Frans horen praten of zelf moeten praten, dan had ik het nu waarschijnlijk kúnnen spreken.
Spijtig genoeg ben ik enkele generaties te oud om hiervan mee te genieten, maar ik denk dat er meer voor- dan nadelen zijn.

bas van gorp
29th April 2008, 14:09
Mijn moeder geeft les in het laatste kleuterklasje en hier wordt er reeds aandacht geschonken aan vreemde talen. Zo hebben de leerlingen pas in het Engels en het Frans tot tien leren tellen. Als de leerlingen bepaalde tekeningen maken leren ze deze woorden uiteraard eerst in het Nederlands uit te spreken, maar daarna leren ze ook bepaalde woorden in het Frans.
Bij mijn moeder op school heeft dit: vreemde talen initiatie.
De ouders van de leerlingen zijn hier meestal heel tevreden over!

Barst
28th June 2008, 17:46
Engels voor kleuters: dat is geen charmant idee (opinie)


Het hoofd van een kind is geen hol vat waar je elk moment mee kunt doen wat je wilt.


Het idee van de Onderwijsraad om kleuters Engelse les te geven noemde Trouw deze week ’charmant’. Het zou alleen ’op een slecht moment komen’. Engels voor kleuters is echter geen charmant idee. Het is juist dat kleuters van gemiddeld 4,5 tot 6,5 jaar ’ideale taalleerders’ zijn. Hun taalverwerving geschiedt in een omgeving waarin de te verwerven taal actief wordt gesproken. Tot 11-13 jaar pikken kinderen dan twee of meer ’moedertalen’ op. Dat is zo bij kinderen van welgestelden met een Franse en een Engelse gouvernante, in tweetalige delen van Friesland en Brussel en op Papoea-Nieuw-Guinea waar de meeste volwassenen vier-, vijf- of nog meertalig zijn.

Nederland is echter niet tweetalig en dus zit er niets anders op dan kinderen en jongeren op schoolse wijze in het Engels te onderrichten. Tenzij we honderdduizenden Engelstalige leerkrachten hierheen halen om een Engelstalige omgeving te scheppen. Bij het schoolse leren van Engels wijst de commentator van Trouw er terecht op dat er een probleem is in het basisonderwijs want de meeste leerkrachten spreken onvoldoende Engels en de pabo’s hebben voorlopig genoeg andere zorgen aan hun hoofd, zoals de doceervaardigheden in de basisvakken lezen, schrijven en rekenen.

Uit de suggestie van de Onderwijsraad om gym en tekenen in het Engels te laten geven, blijkt mijns inziens dat men deze vakken niet belangrijk vindt. Om twee hoofdredenen is dit zeer ten onrechte. De psychologische ontwikkeling van kleuters draait goeddeels om lichamelijke vaardigheden: fietsen zonder steunwielen, zwemmen zonder drijfmiddelen, tekenen en knippen. Vooral tekenen is belangrijk voor het leren schrijven.

Bovendien is het niet redelijk van gym- en tekenleraren te verwachten dat ze Engels op hoog niveau beheersen. En slecht of verkeerd begrepen gyminstructies in het Engels vergroten de kans op ongelukken en het gevaar is groot dat kinderen de Nederlandse woordenschat over tekengerei, gymtoestellen, lichaamsdelen, bewegingen enzovoort zich niet meer eigen zullen maken.

De grondgedachte achter dit alles is dat kleuters neurologisch en psychologisch niet toe zijn aan schools onderricht in een vreemde taal. Bovendien steken ze vanaf 11-13 jaar in drie maanden op, waar ze als kleuter twee jaar over doen. Onze voorouders, die onderricht in vreemde talen vanaf 11-13 jaar lieten beginnen, hadden het bij het juiste eind! Het argument van de Onderwijsraad dat er in het voortgezet onderwijs tijd vrijkomt als kinderen eerder met Engels beginnen, is dus niet steekhoudend. Elk uur dat kleuters Engels doen, kunnen ze niet tekenen, rijmen in het Nederlands, knippen, plakken, tellen, met zandvormen en in de waterbak spelen, enzovoort.

De Onderwijsraad hanteert al vele decennia een onhoudbare kijk op het kinderbrein. De hoofdstroom in de Nederlandse didactiek ziet het kinderhoofd als een hol vat. Men zou er op elk moment in kunnen doen wat men wil. Het holle vat zit ook achter het Nieuwe Leren, het Competentiegerichte Leren en andere zogenaamde vernieuwingen waar de Onderwijsraad vóór was en die ons onderwijspeil hebben verlaagd.

Een kinderhoofd is geen hol vat, maar het bevat een brein dat zich neurologisch en psychologisch ontwikkelt. Het gezegde ’jong geleerd, oud gedaan’ geldt alleen als het kind ergens aan toe is.

Ewald Vervaet, ontwikkelingspsycholoog gespecialiseerd in 0-8 jaar


Trouw, 28-06-2008

Vincent
27th September 2008, 19:05
Dit is een zeer goed idee, leer ze in de kleuterklas reeds de basis woordjes en tot 10 tellen bevoorbeeld. De leerlingen zullen in hun latere schoolcarriere hier de vruchten van plukken.

valerie caers
28th September 2008, 12:16
Goed idee! In een schooltje in Geel loopt reeds een project, en het schijnt goed te werken. Het is bewezen dat kinderen voor hun 7 jaar vlot meerdere talen kunnen leren. Het is wel belangrijk dat je de kinderen goed opvolgt want anders kunnen de zwakkere kinderen taalproblemen krijgen! Kortom ik denk dat het kind hier veel voordelen zal uithalen en vind het dus een heel goed idee!

tobiasopdebeeck
3rd October 2008, 15:22
Ik vind persoonlijk dat engels in het kleuteronderwijs zeer goed voor die kinderen is want dan leer je engels wat hier in deze wereld 1 van de meest gesproken talen is, frans daarentegen vind ik zeker niet kunnen in het kleuteronderwijs, Ok we leven in een tweetalig land maar frans leer je al in de lagere school en engels wat je bijna overal hoort leer je pas in het middelbaar dus ze zouden eigelijk engels ook al in de lagere school moeten geven zodat je in beide talen je mannetje kan staan.

thomasopdebeeck
3rd October 2008, 15:53
Ja waarom zouden ze Frans aan kleuters beginnen leren?
Toen ik voor het eerst franse les had vond ik het leuk totdat ik er achter kwam dat je frans tot het 6 de middelbaar kreeg!!
Ik kon ook geen frans en daardoor heb ik heel veel bijles moeten volgen en daardoor miste ik veel speeltijden of toch stukken ervan en ik kan het nog steeds niet.
Daardoor heb ik nu een hekel aan Frans en dus vind ik niet dat ze nu ook de kleuters met die taal gaan opzadelen, Engels daarintegen hoor je al vanaf dat je de TV opzet dus ik ben wel voorstander van Engels in het kleuteronderwijs.
Engels is trouwens een wereldtaal die je bijna overal kan gebruiken en die je wil gebruiken omdat al de liedjes die je hoort meestal engelstalig zijn.

ToonThys
9th October 2008, 10:39
Ik vind het wel kunnen dat kinderen in de kleuterklas al een vreemde taal zouden aangeleerd krijgen.
Iedereen weet dat, hoe kleiner een kind is, hoe meer het kan leren en opnemen. Dus als men vanaf de 2de of 3de kleuterklas al spelenderwijs een uurtje per dag met een vreemde taal bezig is, het wel zou kunnen blijven hangen bij de kinderen.
Schrijven zal nog wel iets anders zijn, maar als ze de taal al een beetje kunnen spreken zijn ze al een eind op weg.
Natuurlijk moet men dan vanaf de lagere school in het 1ste leerjaar al beginnen met ook een vreemde taal aan te leren, want anders gaat de moeite die men in de kleuterklas deed om de taal aan te leren in een wip verloren.

Gitte Leenaerts
13th October 2008, 16:16
Waarom niet? Uit studies blijkt dat kinderen een groot studievermogen hebben wanneer ze de leeftijd van 3-7 jaar hebben. Ze kunnen veel leren en een taal zou dus niet slecht zijn. In de maatschappij van vandaag zijn talen héél belangrijk. Zelfs in ons eigen Belgiëlandje is een taal zoals Frans heel nuttig net omdat het hier ook gesproken word. Later gaan ze er blij mee zijn dat ze zo vroeg kennis hebben leren met een taal want deze kan ook voor hun beroep later van pas komen!

karenwolput
13th October 2008, 16:47
Als leerkracht Frans in wording ben ik uiteraard voor Frans vanaf de kleuterklas. Tijdens deze vakantie heb ik Frans gegeven aan kleuters van 4 en 5 jaar en deze waren super enthousiast over de FRanse lesjes.

Samen met Pistache, de handpop, leerden we tellen tot twintig, de kleuren, de familie en nog enkele andere dingen. De A3 prentboeken en de CDrom zorgden ervoor dat je weinig moest voorbereiden en ze zorgden ook voor de visualisatie van de nieuwe woordjes. Mits voldoende herhaling, konden de kindjes aan het einde van de week zichzelf voorstellen (je m'appelle, j'habite à , j'ai ... ans) en konden ze tellen.

Of men nu Engels of Frans geeft in de kleuterklas maakt niet zoveel uit, het is belangrijk dat de leerkrachten het didactisch goed aanpakken en dat ze de talen niet gaan mengen. Hiermee bedoel ik dat ze bijvoorbeeld een pop moeten kiezen en deze Frans laten spreken. Wanneer de leerkracht FRans en Nederlands door elkaar gaat spreken, wordt het immers verwarrend en is de kans op fundamenteel leren (bedankt Kaatje voor deze term) kleiner.

jolein kimpe
18th October 2008, 15:17
Op zich is het niet zo’n slecht idee, tenminste als men Frans gaat integreren in recreatieve kaders.
Ik zie niet in waarom een woordje Frans tijdens een tof spelletje sommigen tegen de schenen trapt.
Het is niet zo dat men kinderen op 3-jarige leeftijd tweetalig wil maken ofzo. Het gaat meer om een kennismaking met, wat op zich niet slecht is.

Wanneer men het tegenovergestelde wil proberen : peuters een lexicon van Franse woorden wil AANLEREN dan ben ik zeker niet akkoord.

Tijdens onze lessen Engels kwam er zoiets soortgelijks aan bod; peuters in China leerden al van in de kleuterklas hoe ze breuken moesten oplossen. Dat is natuurlijk niet meer normaal.

Shana Henderieckx
18th October 2008, 16:00
Ik vind het ook een goed idee om frans al spelenderwijs aan te leren in de kleuterklas. Rond deze periode zijn de kinderen immers enorm taalgevoelig. Het is trouwens algemeen bekend dat hoe later men een taal aanleert, hoe moeilijker het wordt om de taal helemaal onder de knie te krijgen.
Misschien heb ik wel één bedenking; Gaan kinderen naarmate ze het frans toch al redelijk goed beheersen niet de neiging krijgen om Nederlandse en Franse woorden door elkaar halen?