laurens.taels
12th November 2009, 10:33
Het systeem waarbij elke school mentoren kan aanstellen om jonge leerkrachten te begeleiden, wordt afgeschaft. Op die manier wil de minister van Onderwijs, Pascal Smet, besparen op het onderwijsbudget.
Kritiek op systeem
Om startende leraars te begeleiden, kunnen scholen ervaren leerkrachten vrijstellen. Die staan dan enkele uren minder voor de klas om de jonge leerkrachten in hun school op weg te helpen.
Voormalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) had het systeem in 2006 ingevoerd, omdat een op de drie leraren binnen de vijf jaar het onderwijs weer verliet. Maar het systeem van mentoruren kreeg de voorbije jaren kritiek. Het is een aanzet tot een betere begeleiding, klonk het na twee schooljaren, maar de uren die een school daarvoor mag uittrekken, zijn ruimschoots onvoldoende.
Besparen
Vandenbrouckes opvolger, Pascal Smet (sp.a), moet nu besparen en amper drie jaar na de invoering van de mentoruren wordt het systeem afgeschaft. Dat staat althans in het besparingsplan waar de Vlaamse regering zich morgen over buigt. Smet wild niet reageren op eender welke besparingsmaatregel. Dat doet hij pas als de onderhandelingsprocedure helemaal rond is. Die zit momenteel in de laatste fase. Verwacht wordt dat de vakbonden maandag hun officiële standpunt zullen bekendmaken. (belga/vsv)
Bron: http://hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs...-mentoren.dhtml
--------------------------------------------
Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Allereerst vind ik het positief, omdat het toch niet zo veel gebruikt wordt volgens mij. Bovendien geraak je altijd wel geïntegreerd in de school. Het is een deel van het volwassen worden om makkelijk te integreren in een vreemde groep. Het is ook wel een negatief gegeven. Studenten die problemen hebben, mogen nu niet meer begeleid worden. Dit leidt tot een mindere motivatie van de leerling en misschien wel een snellere overweging om de studies voor bekeken te houden.
Kritiek op systeem
Om startende leraars te begeleiden, kunnen scholen ervaren leerkrachten vrijstellen. Die staan dan enkele uren minder voor de klas om de jonge leerkrachten in hun school op weg te helpen.
Voormalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) had het systeem in 2006 ingevoerd, omdat een op de drie leraren binnen de vijf jaar het onderwijs weer verliet. Maar het systeem van mentoruren kreeg de voorbije jaren kritiek. Het is een aanzet tot een betere begeleiding, klonk het na twee schooljaren, maar de uren die een school daarvoor mag uittrekken, zijn ruimschoots onvoldoende.
Besparen
Vandenbrouckes opvolger, Pascal Smet (sp.a), moet nu besparen en amper drie jaar na de invoering van de mentoruren wordt het systeem afgeschaft. Dat staat althans in het besparingsplan waar de Vlaamse regering zich morgen over buigt. Smet wild niet reageren op eender welke besparingsmaatregel. Dat doet hij pas als de onderhandelingsprocedure helemaal rond is. Die zit momenteel in de laatste fase. Verwacht wordt dat de vakbonden maandag hun officiële standpunt zullen bekendmaken. (belga/vsv)
Bron: http://hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs...-mentoren.dhtml
--------------------------------------------
Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Allereerst vind ik het positief, omdat het toch niet zo veel gebruikt wordt volgens mij. Bovendien geraak je altijd wel geïntegreerd in de school. Het is een deel van het volwassen worden om makkelijk te integreren in een vreemde groep. Het is ook wel een negatief gegeven. Studenten die problemen hebben, mogen nu niet meer begeleid worden. Dit leidt tot een mindere motivatie van de leerling en misschien wel een snellere overweging om de studies voor bekeken te houden.