|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Jonge leraars verliezen hun mentoren
Het systeem waarbij elke school mentoren kan aanstellen om jonge leerkrachten te begeleiden, wordt afgeschaft. Op die manier wil de minister van Onderwijs, Pascal Smet, besparen op het onderwijsbudget.
Kritiek op systeem Om startende leraars te begeleiden, kunnen scholen ervaren leerkrachten vrijstellen. Die staan dan enkele uren minder voor de klas om de jonge leerkrachten in hun school op weg te helpen. Voormalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) had het systeem in 2006 ingevoerd, omdat een op de drie leraren binnen de vijf jaar het onderwijs weer verliet. Maar het systeem van mentoruren kreeg de voorbije jaren kritiek. Het is een aanzet tot een betere begeleiding, klonk het na twee schooljaren, maar de uren die een school daarvoor mag uittrekken, zijn ruimschoots onvoldoende. Besparen Vandenbrouckes opvolger, Pascal Smet (sp.a), moet nu besparen en amper drie jaar na de invoering van de mentoruren wordt het systeem afgeschaft. Dat staat althans in het besparingsplan waar de Vlaamse regering zich morgen over buigt. Smet wild niet reageren op eender welke besparingsmaatregel. Dat doet hij pas als de onderhandelingsprocedure helemaal rond is. Die zit momenteel in de laatste fase. Verwacht wordt dat de vakbonden maandag hun officiële standpunt zullen bekendmaken. (belga/vsv) Bron: http://hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs...-mentoren.dhtml -------------------------------------------- Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Allereerst vind ik het positief, omdat het toch niet zo veel gebruikt wordt volgens mij. Bovendien geraak je altijd wel geïntegreerd in de school. Het is een deel van het volwassen worden om makkelijk te integreren in een vreemde groep. Het is ook wel een negatief gegeven. Studenten die problemen hebben, mogen nu niet meer begeleid worden. Dit leidt tot een mindere motivatie van de leerling en misschien wel een snellere overweging om de studies voor bekeken te houden. |
#2
|
|||
|
|||
spijtig
Dit alles leek een heel mooi initiatief, maar ik weet natuurlijk niet in hoe ver dit ook werd toegepast in de scholen. Het was natuurlijk wel een meerwaarde en stimulans want als je als beginnende leerkracht in een school begint dan komt alles nogal snel op je af en als je dan begeleiding krijgt, al is het maar enkele uren, ga je je toch sneller thuis voelen in de nieuwe omgeving en dit gaat je prestraties toch ook positief beïnvloeden, naar mijn mening.
Maar als hier inderdaad weinig gebruik van zou worden gemaakt is het misschien niet echt noodzakelijk om het nog vol te houden. Al bij al vind ik het toch jammer dat dit initiatief zou verdwijnen. |
#3
|
||||
|
||||
Ik vond het zeker een mooi initiatief om nieuwe leerkrachten te begeleiden op hun nieuwe school... Ik stel mij echter wel een beetje vragen bij de reden waarom het werd opgestart. Zou het begeleiden van jonge leerkrachten echt zo'n verschil maken? Het kan toch evengoed zijn dat 1 op de 3 leraren na 5 jaar tot de conclussie komt dat het onderwijs toch niets voor hen is?
Heel het systeem afschaffen vind ik dan ook weer raar als het dan echt is opgestart voor de reden die ze geven. Zitten ze immers niet al jaren te klagen dat er leerkrachten te weinig zijn? Ach ja, de politici weten het wel weer beter? Net zoals ze wisten welk logo de inwoners van Mechelen mooi zouden vinden |
#4
|
||||
|
||||
Ik ben dit jaar zelf begonnen met lesgeven.
Ik heb het geluk om ineens een voltijdse opdracht voor een heel jaar te vinden. Ik en mijn startende collega's (we zijn in totaal me 7) hebben 2 mentoren. We komen minstens 1 keer per maand samen en bespreken dan belangrijke dingen zoals het puntensysteem (punten ingeven en dergelijke), morgen is het vergadering omtrent klasmanagement. Dit vind ik zeker niet slecht vermits we in onze opleiding weinig omtrent klasmanagement gedaan hebben. Ik ben blij dat ik mentoren heb, je geraakt sneller geintegreerd in de lerarengroep, je geraakt niet verloren in de administratie en je kan ergens met grote en kleine vragen terecht. Je zou er van schrikken wat er soms allemaal van administratie bij komt kijken, je mentoren helpen je en sturen je naar de juiste personen. Soms helpen ze met kleine dingen, ik moest bijvoorbeeld eens toezicht gaan doen in het medisch schooltoezicht maar wist totaal niet waar dat gebouw zich bevond en hoe het in zijn werk ging. Ze wijzen je erop welke papieren je elke dag moet nakijken, geloof mij je moet soms veel in het oog houden. Ik waardeer mijn mentoren echt en ik weet dat mijn collega's daar hetzelfde over denken. Ik ben het daarom niet eens met de afschaffing ervan. Natuurlijk gaat dit in elke school anders zijn, maar in onze school wordt er heel veel belang aan gehecht! |
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...-mentoren.dhtml
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#6
|
||||
|
||||
Minister Smet bespaart 72 miljoen euro
Minister Smet bespaart 72 miljoen euro
BRUSSEL - Het besparingsvoorstel van minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) is door de regering goedgekeurd. Onderwijs zal volgend jaar voor 72 miljoen euro besparen. Zo zal het mentorschap, ingevoerd in 2007, afgeschaft worden. Oudere leraren begeleiden studenten in hun stage en jonge leerkrachten. Uit onderzoek was immers gebleken dat heel wat leraars al na enkele jaren uit het beroep stappen. Hoewel een pijnpunt in het onderwijs een gebrek aan nascholing is, zal de minister ook hierop 20 procent besparen. Aan het mechanisme van de financiering van scholen wordt niet geraakt, maar de werkingsmiddelen zullen in 2010 niet geïndexeerd worden. Ook de subsidiëring van schoolgebouwen wordt niet geïndexeerd. Honderdenelf gemeenten gingen engagementen aan om de leerlingen te motiveren om niet met de auto maar zoveel mogelijk te voet of met de fiets naar school te komen. Zij zullen hiervoor geen middelen meer ontvangen van de Vlaamse overheid. DS, 14-11-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#7
|
||||
|
||||
Allez, eerste maanden van zijn ambtstermijn en hij doet al zoiets.
Hij zit er blijkbaar niet er mee dat hij voor de rest van zijn termijn de sector waar hij zich voor moet inzetten tegen zich zal hebben. Vandenbroucke draait zich om in zijn bed!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#8
|
|||
|
|||
Ik vind besparingen op onderwijs altijd nogal een moeilijk geval. Onderwijs is immer één van de belangrijkste behoeften van de mens, waardoor ik het persoonlijk een vreemde zaak vind dat er hierop wordt bespaard.
|