PDA

Bekijk de volledige versie : Korte babbel maakt gezonde hersenen


Smits.Diede
18th December 2007, 16:28
Een babbel van hooguit tien minuten doet het geheugen, het intelligentie- en het denkvermogen goed. Zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek waarbij gesteld wordt dat er een duidelijke link bestaat tussen sociaal gedrag en intellectuele vaardigheden. De resultaten worden gepubliceerd in het februarinummer van 'the Social Psychology Bulletin'.


Beter denken
'Socializing' is een efficiënte manier om het geheugen en het intellect op te krikken. Zo werd tijdens het onderzoek bij duizenden deelnemers gepeild naar het aantal contacten per week, telefonische en andere onderonsjes met buren, vrienden en familie. Nadien volgde een minitestje waarbij zowel het geheugen als de actualiteit werden getest. Leeftijd, opvoeding, ras, geslacht, burgerlijke staat en inkomen speelde uiteindelijk geen rol in het cognitief functioneren. Wel de sociale communicatie. Hoe beter die sociale interactie verliep, hoe hoger het denkvermogen.


Isolatie
Het onderzoeksteam claimt dat, om scherp te blijven, een bezoekje aan een vriend even doeltreffend voor de hersenen is als het dagelijks invullen van een kruiswoordraadsel. Wie sociaal geïsoleerd raakt, ondervindt al snel effect op de intellectuele capaciteiten als op het emotionele welzijn. In een geïndividualiseerde maatschappij als de onze, doet deze bevinding de wenkbrauwen fronsen. (lvl)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/106595/2007/12/17/Korte-babbel-maakt-gezonde-hersenen.dhtml

Sanne.Vosters
18th December 2007, 17:29
Dit kan ik heel goed begrijpen. Ik denk dat je in het algemeen van een babbel nooit dommer wordt. Een sociale persoon weet volgens mij veel meer dan een gesloten persoon. Dus zijn denkvermogen is groter. Wanneer je vele sociale contacten hebt met anderen, denk ik inderdaad wel dat je intellectuele vaardigheden stijgen. Mijn opa heeft vroeger altijd veel op straat gekomen. Hij had veel hobby's, en kende bijna gewoon heel het dorp. Mijn opa weet nu enorm veel. Hij kan mij verhalen blijven vertellen. Zijn denkvermogen is heel hoog. Alleen kan je ook wel jouw denkvermogen verhogen door de krant te lezen, kruiswoordraadsels te maken,... maar die voelen zich op termijn wel alleen. Dit zal inderdaad zeker effect hebben op de intellectuele capaciteiten. Sociaal contact is zeer belangrijk, vind ik. Het bevordert alles, denk ik.

Julie_07
18th December 2007, 19:00
Eindelijk bewijs dat al dat 'getetter' voor iets goed is :D

Ik kan er heel goed inkomen dat je door korte babbels je brein traint. Je moet namelijk constant nadenken over de informatie die binnenkomt, over de manier waarop je moet reageren, wat je wil zeggen enzovoort.
Ik ga helemaal akkoord met Sanne wanneer ze zegt dat een sociaal persoon meer zal weten dan een gesloten persoon. Niet op vlak van boekenkennis, maar vooral op vlak van mensenkennis dan.
En ik denk dat niemand zal beweren dat mensenkennis niet belangrijk is als je goed wil functioneren in de maatschappij.