PDA

Bekijk de volledige versie : Dit jaar al 240 Nederlandse jongeren bewusteloos door drank

wim leenaerts
25th November 2007, 18:45
Dit jaar al 240 Nederlandse jongeren bewusteloos door drank

Alcoholvergiftiging onder Nederlandse jongeren van 12 tot 16 jaar neemt fors toe. Dit jaar zijn 240 kinderen bewusteloos door drank naar het ziekenhuis gebracht. In 2000 werden 50 gevallen geteld. Dat meldt de NOS.

In het televisieprogramma Zembla worden zondagavond de gegevens van 75 kinderartsen van 75 ziekenhuizen in kaart gebracht. Kinderen die met een alcoholvergiftiging naar de huisarts zijn geweest, werden niet meegerekend.

Uit de gegevens van de ziekenhuizen blijkt dat het "coma-zuipen" overal in Nederland voorkomt en in alle sociale klassen. Gemiddeld duurt een alcoholcoma ruim twee uur.

Een kind was zelfs zestien uur lang compleet van de wereld. (belga/dm)

Bron: www.demorgen.be, 25/11/07

nathalie.laureys
25th November 2007, 19:04
De jongeren mogen steeds vroeger weg gaan. Ze weten enkel nog niet wat de gevolgen zijn van alcohol en dan opscheppen bij vrienden wie het meest kan drinken. Ik begrijp niet dat kinderen van 12 jaar al aan alcohol kunnen geraken. Maar ja, als je er iets ouder uitziet als je bent mag je toch overal binnen. Ze organiseren veel preventie acties tegen drugs en roken bij jongeren, misschien moeten ze ook iets meer aandacht aan alcohol besteden. Ik begrijp ook niet dat niemand die kinderen tegen houdt als ze al zoveel gedronken hebben. Al doende leert men zeker. Hopelijk denken ze de volgende keer dan iets beter na.

katrijn.michielsen
25th November 2007, 20:18
Ik heb dit juist ook op het nieuws gehoord. En ik dacht toch eventjes dat ik het niet goed verstaan had. Ik vindt dit echt erg! Dat jongeren op zo'n slechte manier willen 'opscheppen'. Want zou het niet zijn om 'op te scheppen' dat ze dit doen? waarschijnlijk niet allemaal, maar stoer doen tegen je vrienden zal toch wel een belangrijke reden zijn. Ik had al van het fenomeen "coma-zuipen" gehoord, maar dat het zo erg was, dat wist ik niet. Er zouden, volgens mijn mening, meer preventie campagnes moeten komen. Want volgens mij weten jongeren vaak de risico's niet die eraan vast hangen. In de meeste gevallen loopt het goed af, zijn ze hoogstens wat ziekjes :sick: :drunk: maar voor hetzelfde geld, ...
:slash:

sofie 07
26th November 2007, 12:16
Waarom? Dat snap ik echt niet, waarom toch?
Als jongeren stoer willen doen ten opzichte van 'vrienden', dan moeten ze maar gewoon opkomen voor zichzelf in plaats van 'zich te bewijzen' door te drinken. Als ze toch zo stoer zijn, dan moeten ze hun mond maar opentrekken en zo laten zien wie ze zijn.
Als ze dit doen om hun vrienden te imponeren zijn het dan wel echt vrienden?
Wie wilt nu met zo'n mensen omgaan? Als je al met zo'n mensen wilt optrekken dan zit je al fout.
Ik dacht altijd dat jongeren hun grens niet kenden en gewoon dronken om zat te zijn, maar echt coma-zuipen, dat wist ik niet en heb ik ook nog niemand zien doen. Gelukkig maar.