actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

 
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Vorige Post   Volgende Post
  #1  
Oud 17th October 2025, 03:14
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 2,125
Angry Hybride wagens: een *** in een fles!

Echte uitstoot hybride wagens ligt vijf keer hoger dan in labtests


Plug-inhybride wagens stoten bijna evenveel CO2 uit als brandstofwagens. Dat blijkt uit een onderzoek van de ngo-koepel T&E op basis van metingen in realistische omstandigheden.



Dat plug-inhybride wagens vervuilender zijn dan ze op papier lijken, is een oud zeer, maar het wordt er niet beter op. Volgens de data die de ngo-koepel Transport & Environment (T&E) verzamelde, wordt de kloof tussen de theoretische uitstoot van hybrides en wat ze echt uitstoten, alleen maar groter. In 2021 stootten ze in de praktijk nog 3,5 keer meer CO2 uit dan in de WLTP-test, de officiële labtest, werd gerapporteerd. Dat is intussen bijna vijf keer meer geworden.

Het resultaat is dat hybrides meer lijken op brandstofwagens dan ze pretenderen. Ze zouden gemiddeld 75 procent minder CO2 moeten uitstoten. In realiteit is het slechts 19 procent. Sterker nog, zelfs als ze in elektrische modus rijden, blijken hybrides nog altijd brandstof te verbruiken, met een gemiddelde uitstoot van 68 gram CO2 per kilometer tot gevolg.

Hun elektrische motor is niet sterk genoeg om alleen te rijden, dus moet de brandstofmotor regelmatig bijspringen. Dat maakt de auto’s ook duurder in gebruik. T&E schat de meerkosten op vijfhonderd euro per jaar voor een gemiddelde bestuurder. De auto’s zijn ook duur: gemiddeld 55.700 euro, dat is zelfs duurder dan een gemiddelde elektrische wagen.


Uitfasering

De studie valt niet toevallig midden in de lopende Europese discussie over de toekomst van auto’s met een brandstofmotor. Europa verplicht autofabrikanten vandaag om vanaf 2035 alleen nog auto’s zonder CO2-uitstoot te verkopen. Maar volgens de Europese autofabrikanten is dat onhaalbaar. Ook de Duitse bondskanselier Friedrich Merz liet zich al ontvallen dat hij die uitfasering wil vermijden.

De Duitse auto-industrie zit inderdaad in nesten, maar dat is wel het gevolg van verkeerde strategische keuzes. Daardoor kampen de Duitsers nu met een grote achterstand op het vlak van elektrisch rijden. Tegelijk gaat de lucratieve Chinese markt voor hen verloren. De Chinezen lusten die ouderwetse fossiele wagens uit Europa niet meer.

Een van de oplossingen waar de auto-industrie op aanstuurt, is om soepeler regels voor hybride wagens in te voeren. Normaal gezien verstrengen die vanaf 2027, waardoor het verschil tussen theorie en realiteit van hybride rijden kleiner moet worden, en hun theoretische uitstoot hoger. De autosector lobbyt daartegen en wil hybrides als overgangstechnologie behouden, ook na 2035.

T&E vraagt hybrides geen uitzondering te geven en de uitstootwaarden regelmatig aan te passen aan de realiteit van het hybride rijden. De organisatie dringt er ook op aan dat Europa in de jaren tot 2035 een beleid voert om de beste hybrides, met een sterkere elektrische motor, de grootste kansen te geven.

“We moeten de deadline van 2035 absoluut behouden”, zegt Lucien Mathieu, car director bij T&E. “Anders blijft Europa permanent achterlopen in de race naar het elektrisch rijden. Autobouwers dreigen ook honderden miljarden euro’s aan investeringen te verliezen.”


Range extender

T&E waarschuwt ook voor de komst van de zogenaamde Erev’s, elektrische wagens met een extra verbrandingsmotor, een range extender, om de actieradius op te drijven. Die hebben weliswaar een groter bereik en kunnen worden gebruikt als een volwaardige elektrische wagen, maar ook zij blijken in de praktijk veel meer fossiele brandstoffen te verbruiken dan in theorie. En vooral: ze zijn opnieuw een Chinese specialiteit en zullen niet helpen om de Europese auto-industrie een nieuwe toekomst te geven.


Blog DS, 15-10-2025 (Wim Winckelmans)
Met citaat antwoorden
 


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:48.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.