![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ik vind verkeersveiligheid heel belangrijk. Ik vind dat ze fietsers moeten verplichten tot het dragen van een fluovestje. Fietsers beseffen vaak niet hoe onduidelijk ze zijn. Als fietser stond ik hier ook nooit bij stil, tot ik met de auto begon te rijden. Verlichting is sowieso een must als fietser, maar een fluovest is zeker een meerwaarde.
Een fietshelm is belangrijk in het verkeer, zeker als je even stilstaat bij het aantal ongevallen die er gebeuren op onze wegen. Als fietser ben jij daarin de zwakke schakel die extra bescherming nodig heeft. Alleen begrijp ik de reacties wel, ik vind een fietshelm ook niet praktisch. Als er beslist zou worden om de fietshelm te verplichten, vind ik dat het comfortabeler gemaakt moet worden. Het creëren van draagvlak bij de burgers zou hierbij namelijk een enorm voordeel zijn. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Een fietshelm verplichten lijkt me nogal onhaalbaar en te betuttelend. Ik kan me voorstellen dat ik als puber liever mijn fiets had laten staan dan verplicht met fluofestje én vervelende helm naar school fietsen. Daarom denk ik dat deze resultaten helemaal niet zo choquerend zijn, of erger dan wanneer wij jong waren. In mijn ogen is een fietstochtje niet iets waar je bij wijze van spreke een heel harnas voor nodig moet hebben. Dat wielertoeristen tegen 50 km/u verplicht een helm moeten dragen is één ding, maar voor de 'gewone' pendelaar lijkt me een verplichting toch een stap te ver.
Uiteraard is veiligheid belangrijk, maar dan vind ik het zinvoller om jongeren deftig op te voeden inzake de wegcode en veiligheid dan om nog maar eens iets te gaan verplichten en het gezond verstand volledig te negeren. Wijs jongeren op de gevaren in het verkeer, waar ze op moeten letten en hoe ze zichzelf kunnen weren. Helaas kan onze regering wanneer het aankomt op sensibiliseringscampagnes niet veel beters bedenken dan 'Zeg maar Ray '...Dat er dronken met de fiets gereden wordt, is weer zo'n non-statistiek: natuurlijk gebeurt dit, en waar zijn we eigenlijk mee bezig als we zelfs hier al problemen van moeten maken... De enige statistiek uit dit artikel die me écht zorgen baart, is het feit dat lichten zo weinig worden opgezet. Dynamo's bestaan nog maar amper (dus zwaarder moeten trappen is steeds minder vaak een geldig excuus) en inzake alle veiligheidsmaatregelen is dit toch degene die het minste moeite kost. Ik hoop dat die 30 procent snel het licht ziet. |