![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Reactie
Wellicht is dit in het onderzoek meegerekend, maar het valt me op dat hier niets van vermeld staat. Men moet toch oppassen met wat men beweert. Grote bedrijven zoals Mercedes en Peugeot kennen de wet zeer goed. Hiermee bedoel ik dat er daadwerkelijk een verschil zal bestaan, maar dit hoeft niet per se een leugen van de constructeur te zijn. Zelf ben ik, hier ben ik eerlijk in, door een 'zware' rijstijl mijn verbruik gaan bekijken. Mijn auto heeft een gemiddeld gebruik van 5,6 liter. Toch zit ik bijna elke rit aan 6 liter of meer. Gemiddeld zal ik wel 5,6 liter per 100 kilometer halen, maar dit is 'gemiddeld'. Rechtdoor rijden met een constante snelheid geeft ook een gemiddelde. In de werkelijkheid rijden veel mensen op de snelweg, moeten vaak schakelen, optrekken, ... Dit alles zorgt voor een veel hoger gebruik. 120 kilometer per uur bijvoorbeeld op de snelweg kost mij meer dan 6 liter. Dit is natuurlijk niet zo veel als in het artikel beweert wordt. Daar gaat het over 40 of 50%. Hier stel ik mij wel vragen bij. Dergelijke verschillen zouden inderdaad niet mogen. De mens wordt steeds meer mobiel en legt grotere afstanden af. 450 euro per jaar is dan toch zeer veel en dit zal wellicht nog verder stijgen in de toekomst.
|
#2
|
|||
|
|||
Wagens verbruiken meer dan reclame aangeeft
Er zal inderdaad wel een 'reglementaire' verklaring zijn voor het feit dat de realiteit niet overeenkomt met wat in reclame voorgesteld wordt (hoewel we na de recente VW-miserie ook hier misschien extra voorzichtig mee mogen omgaan). Vele grote uitspraken binnen de reclamewereld kloppen pas wanneer je de kleine lettertjes leest, en het product onder heel specifieke omstandigheden gebruikt. Ik denk hier bijvoorbeeld aan 'Dash gaat zoveel keer langer mee dan...."
Toch vind ik het goed dat aangekaart wordt dat beweringen uit de reclame gerust wat dichter bij de realiteit mogen liggen. Zoals Jorn aanhaalt, rijdt haast niemand volgens de richtlijnen die zorgen voor een benzineverbruik zoals aangegeven in de reclame. Zou het dan niet eerlijker zijn om van een écht gemiddelde te spreken, waarbij rekening wordt gehouden met optrekken, stadsverkeer, snelwegen enzovoort? Ik sta dan ook volledig achter het voorstel om deze tests te laten uitvoeren door een onafhankelijk agentschap. |