![]() |
|
|
|||
|
|||
Ik ga opnieuw akkoord met de mening van Veronique, al bekijk ik het graag de opmerking in het kader van het volledige dossier. Ik denk dat deze maatregel enkel een soort uitschieter is uit de nota van de burgemeester om aan te tonen dat het hem menens is rond de vervuiling van de stad. Persoonlijk vind ik het zelf een zeer goede nota, met enorm veel milieuvriendelijke verbeteringen. Het specifieke stuk over dieselauto's zou inderdaad nog wat mogen aangepast worden voor mij persoonlijk. Zoals Veronique zegt, voor sommige mensen is een dieselwagen nu eenmaal veel goedkoper in gebruik.
De andere maatregels, zoals het aanleggen van meer fietspaden en het promoten van lage uitstoot-auto's, vind ik wel zeer goed. Dit zal veel beter zijn voor de inwoners van Parijs, maar ook voor de 'image' van Parijs naar andere landen toe. Het zal hopelijk een veel rustiger (30km/h regel), properder en groener imago krijgen en op die manier mogelijk nog meer toeristen trekken. |
|
|||
|
|||
Persoonlijk heb ik toch enige moeite met zo'n maatregel. Er rijden inderdaad heel veel mensen rond in een dieselwagen. De vraag is waarom. Waarom rijden er zoveel mensen in een dieselwagen?
Het antwoord werd hieronder reeds gegeven: het is gewoon veel goedkoper! En dat is nu net de oorzaak van het probleem. Diesel is veel schadelijker qua emissies dan benzine. Het lijkt mij dan ook logisch om diesel en benzine op een gelijke prijs te brengen. Eigenlijk zou benzine zelfs goedkoper moeten zijn dan diesel, vermits benzinewagens meer verbruiken. Op deze manier zullen de mensen uit zichzelf wel overschakelen naar benzinewagens. Dan kan men pas de dieselwagens verbannen. En daarna kan men de milieunormen elke keer strenger maken, maar dit zal in stappen moeten gebeuren. Men kan niet zomaar zeggen dat alle mensen met een dieselwagen eventjes pech hebben, men moet een ander, goedkoop alternatief aanbieden. In onze huidige maatschappij kan je een auto niet wegdenken, zolang dit het geval is, moet je hem betaalbaar houden voor iedereen. Ik hoop dat men op langere termijn het openbaar vervoer overal (in Parijs, maar ook bij ons) op een manier kan uitbouwen, zodat het goedkoper en even snel is, als de wagen. |
|
|||
|
|||
Ze kunnen dieselwagens niet zomaar verbannen. Zoals Carl al aanhaalt, diesel is nog steeds goedkoper dan benzine dus kopen mensen vaak om die reden een wagen die op diesel rijdt. Dan moeten ze daar iets aan doen voordat ze het gewoon kunnen verbieden. Ik kan mij herinneren dat dit ook eens ter sprake kwam voor het centrum van Antwerpen. Als ik het me goed herinner, ging het om het gebied binnen de Singel en om dieselauto's die ouder waren dan x-aantal jaren. Ik rijd persoonlijk ook met een dieselauto die ouder is dan 10 jaar. Ik vraag me vaak af hoe ik door de milieutest geraak op de keuring aangezien ik toch heel wat 'niet zo propere' lucht produceer als ik rijd. Waarom zouden we niet meer in de stadscentra mogen rijden als we van de keuring nog wel mogen rijden met onze auto's? Als ze wetten willen invoeren als deze moeten ze eerst bovenstaande onenigheden oplossen.
|