![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ik vind het een heel erg dubbelzinnige situatie. Ze willen leerlingen met beperkingen inderdaad in het gewoon onderwijs integreren, en dat vind ik een heel goede zaak. Maar ze hebben daar wel niet de nodige voorbereidingen voor getroffen vind ik. De draagkracht van de scholen is er niet op verhoogd, die is dezelfde gebleven. Er zijn veel scholen waarbij het M-decreet echt niet op een goed moment komt. Zo zijn er veel scholen die gewoon kinderen met beperkingen weigeren op dit moment, terwijl het eigenlijk niet zou mogen. Als er zo'n dingen gebeuren, dan wil dat toch zeggen dat de maatregel niet aanvaard wordt. Dat vind ik dan heel jammer, maar ik begrijp het wel. Ik hoop dat de overheid dat ook gaat inzien en extra draagkracht en middelen voorziet aan scholen die hier naar vragen. Maar zoals we allemaal weten, zijn ze aan het besparen op onderwijs, maar geven ze de leerkrachten wel meer werk. Hell jammer vind ik dat.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Leraars zien inclusief onderwijs niet zitten
Het idee op zich is wel interessant vind ik. In Noorwegen werken ze ook met inclusief onderwijs en ze scoren er toch goed mee. Vooral de sociale aspecten van het volk groeien hier enorm mee. De laatste tijd is het al meermaals gebleken dat er meer aan deze sociale aspecten moet gewerkt worden. Leerlingen leren zo bijvoorbeeld voor elkaar zorgen. Van de zorgkant van het onderwijs zie ik dus alleen maar voordelen. De nadelen zijn al door enkele collega's omschreven en deze mogen dan ook zeker niet vergeten worden. Om deze nadelen weg te werken denk ik dat er niet te snel over heen gegaan mag worden zoals wel vaak gedaan wordt. De problemen moeten één voor één bekeken worden en zorgvuldig worden uitgewerkt tot er een oplossing / verbetering gevonden is. Toch onthoud ik dat inclusief onderwijs een enorme meerwaarde kan bieden op sociaal vlak.
__________________
Is it a crime to fight for what is mine? -Tupac Shakur |