actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2014, 09:21
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Als ik terugkijk naar mijn studiekeuze ben ik blij dat mijn ouders/leerkrachten er waren voor mij. Ik werd overspoeld met verschillende studiekeuzes en had op dat moment nog geen flauw idee (of besef) van wat de mogelijkheden juist waren en van wat ze juist inhielden. Ik denk dat ouders hier (voor een deel) al een beter zicht op hebben. Ze moeten je niet verplichten om iets te doen, maar ze kunnen je wel steunen en sturen. Als je enkel gaat kiezen naar 'wat je leuk vindt', kunnen je toekomstmogelijkheden soms ook drastisch in gevaar komen.

Ik vind dat het probleem op de school zelf ligt. Ouders hebben die 'macht' om hun kind wat aan te praten, omdat scholen hier zo slecht op inspelen. Ik denk dat ik in mijn volledige schoolcarrière het woord studiekeuze 4x heb gehoord. Dat is veel te weinig! Een kind in ontwikkeling moet gestuurd worden door de instantie die het meeste over zijn of haar capaciteiten weet en vermits we zoveel uren achter die schoolbanken spenderen, zou de school ons hier goed in kunnen begeleiden. Er zijn zoveel studenten die de middelbare school uitstappen zonder maar een idee te hebben wat ze eigenlijk willen gaan doen/studeren. Dit is ergens toch een 'falen' van de school. Je ontwikkelt mensen, maar je weet niet naar waar die ontwikkeling uiteindelijk leidt? Ouders doen maar hun best om kinderen het goede pad op te sturen... Geef ook hen meer informatie! BSO wordt nog steeds ondergewaardeerd, terwijl we vakmensen nodig hebben in onze maatschappij. Misschien nu zelfs wel meer dan ooit.

Ik denk dat we hier een mooi evenwicht moeten zoeken tussen de school en het individu. Indien de school de studiekeuze beter begeleidt, zal de student ook beter in staat zijn om goede, afgewogen keuzes te maken. Zo beslissen ze niet enkel op gevoel (wat vind ik leuk), maar hopelijk ook op wat het beste is voor hen!

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 19th November 2014 om 09:27
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2014, 09:59
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Het is inderdaad correct dat scholen en ouders hun kinderen te hard gaan sturen in zijn of haar studiekeuze. Allereerst moet er inderdaad gekeken worden naar de interesse van de leerling zelf. Want een studierichting die aansluit bij zijn of haar interessepatroon zal de motivatie en de betrokkenheid verhogen. Daarbij zal het kind ook veel gelukkiger zijn.
Ikzelf vind het wel belangrijk om verschillende meningen te aanhoren omtrent een studierichting. Ouders en leerkrachten kunnen een advies geven maar dit is niet bindend en dat vergeten sommige mensen denk ik. Zoals in de vorige reactie al gezegd, wordt er naar de leerling zelf toe te weinig gecommuniceerd over studierichtingen. Dit is volgens mij een werkpunt waaraan veel scholen nog moeten werken. Er zijn niet voor niets zoveel opendeurdagen en infobrochures. Deze moeten optimaal gebruikt worden in het onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:19.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.