![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Het heikele punt in deze discussie is niet dat we dat extra uurtje zullen moeten werken maar zoals Amelie al aanhaalde dat het voor startende leerkrachten een serieuze deuk is om van start te gaan. Als al die leerkrachten een uurtje langer lesgeven wil het natuurlijk zeggen dat elke schoolgemeenschap met vele leerkrachten minder kan stellen. Het afschaffen van de benoemingen is in mijn ogen geen oplossing maar de evaluatie van de leerkrachten op regelmatige basis kan hier een oplossing voor bieden in mijn ogen. Ik hoop alvast dat wij als toekomstige leerkrachten niet zullen worden weerhouden om de stap naar het werkveld te zetten.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen. |
#2
|
|||
|
|||
Leerkrachten die al enkele jaren ervaring hebben, zullen minder problemen hebben met dat ene uurtje extra (denk ik). Zij hebben al de nodige ervaring en hoogstwaarschijnlijk ook al de materialen voor hun lessen. Hoewel zij nog steeds veel werk thuis hebben, denk ik dat het toch heel anders is voor een beginnende leerkracht. Misschien is het een oplossing om beginnende leerkracht wat minder uren te geven dan de meer ervaren leerkracht, en dat dit stilaan opbouwt? Waardoor ook veel van die ‘tijdelijke’ leerkracht waarover ze in het artikel spreken, toch nog ingezet kunnen worden naast de beginnende leerkrachten. Maar dan kan ik mij inbeelden dat de ervaren leerkrachten hier misschien niet zo blij van worden.
|
#3
|
|||
|
|||
Op zich is er niets mis met het feit dat elke leerkracht een uurtje meer zou moeten werken. Want wanneer je het aantal uren dat er gewerkt wordt door een leerkracht vergelijkt met een gewone werknemer is er toch nog een groot verschil. Op basis van dat verschil zou je eventueel kunnen zeggen dat de leerkracht inderdaad een (paar) uur meer zou kunnen werken per week. Maar waar er geen rekening mee gehouden wordt, is al het voorbereidend werk dat je thuis doet, denk maar aan opdrachten en lesvoorbereidingen maken, toetsen verbeteren, uitstappen organiseren, oudercontacten organiseren die vaak tot 's avonds laat duren. Dit alles zit inbegrepen in het loon van de leerkracht en hiervoor wordt men dus niet extra betaald, maar het is vaak wel enorm tijdrovend.
Wanneer je dan verder leest in het artikel, spreekt men ook over het feit dat de beginnende leerkrachten minder werk/werkzekerheid zullen hebben. Indien dit systeem erdoor zou komen, vrees ik dat het nog moeilijker gaat worden om werk te vinden in het onderwijs. Enkele kennissen van me, hebben het (enkele jaren na afstuderen) nog steeds heel moeilijk om een job in het onderwijs te vinden. Dan vraag ik me af wat dat gaat zijn wanneer ik zou afstuderen. Hoelang zal ik moeten zoeken naar een job? Hoeveel interims zal ik doen vooraleer ik vast werk vind in een school? Of zal ik uit noodzaak in een andere sector moeten gaan werken om toch vast werk te vinden? Er heerst nu al grote onzekerheid, laat staan dat er minder leerkrachten 'nodig' zullen zijn, dan vrees ik dat je echt geluk moet hebben om werk te kunnen vinden. Hopelijk komt dit systeem er dus niet door, het zal nefast zijn voor de nieuwe generatie leerkrachten. |