![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben geen fan van het delibereren in het hoger onderwijs. Hiervoor heb je een aantal tolerantiepunten gekregen. Dat is de student zijn eigen keus of hij die gebruikt of niet. Elk vak heeft zijn waarde uiteraard, maar tussen een 9 en een 10 is maar 1 punt verschil. Het verschil in onderwijs in pakweg 20 jaar geleden en nu, is dat studenten een uitgebreidere opleiding krijgen. Studenten van vandaag moeten meer attitudes, vaardigheden en kennis beheersen. Of dit altijd goed is hangt van je eigen mening af. Ik ben van mening, dat zolang het vak zijn nut heeft voor je opleiding en toekomstige job, ervaar je het als nuttig. Maar ook in onze opleidingen heb ik soms mijn bedenkingen over het nuttige en het overbodige. Het overbodige is juist de factor wat onze studielast nog groter maakt. Hierdoor krijgen studenten minder tijd voor hun belangrijkere vakken of zij verwaarlozen die vakken die zij als onnuttig ervaren. Ik denk dat een student betere punten zal halen als zijn kernvakken uitgebreider waren en zijn bijkomende vakken minder uitgebreid zijn.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat het normaal is dat studenten langer studeren aangezien niet iedereen na het middelbaar weet of ze al dan niet de juiste studiekeuze hebben gemaakt. Het is belangrijk dat er in het secundair onderwijs al aan de keuzebekwaamheid van de leerlingen wordt gewerkt. Leerlingen moeten de kans krijgen om hun eigen mogelijkheden en capaciteiten te ontdekken, zodat ze een doordachte beslissing kunnen nemen.
Ik weet niet of de verstrenging van het hoger onderwijs een oplossing is. Veel studenten komen na het middelbaar in een grote stad terecht en moeten hun studies zelf plannen en organiseren. Dat is niet voor elke student even vanzelfsprekend. Als ze hierdoor één jaar verpesten, wil dit niet zeggen dat ze niet capabel zijn om een diploma te halen. Naar mijn mening verdienen studenten dus wel een tweede kans. Toch moet ik toegeven dat ik geen voorstander ben van "het meenemen van vakken". Ik denk dat het voor studenten dan moeilijker en moeilijker wordt om hun vakken goed in te plannen en hun studietijd goed te verdelen. Door dit systeem kunnen ze in het eerste, tweede en derde jaar zitten en dat lijkt mij ook geen goede oplossing. Een verstrenging van het systeem dringt zich wel op, maar er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat studenten door omstandigheden niet altijd voor alle vakken slagen. |