![]() |
|
|
|||
|
|||
Met een enkelband hebben mensen nog steeds veel vrijheid. Zolang er geen goede afspraken gemaakt worden rond het correct opvolgen van deze mensen, denk ik niet dat een enkelband gezien kan worden als een echte straf.
Op zich vind ik het bestaan van een enkelband wel goed omdat de gestrafte mensen wel nog in onze samenleving kunnen meedraaien en dat is niet het geval in de gevangenis. Als gedetineerden uit de gevangenis komen, is het vaak voor hen een probleem om terug goed mee te kunnen draaien in onze maatschappij. |
|
|||
|
|||
Er is in België een duidelijk probleem als het gaat om het opvangen van de gevangen. Langst de ene kant zijn de gevangenissen overbevolkt, de enkelband zou niet genoeg effect hebben en vandaag kwam op het nieuws dat we de mensenrechten schenden als het gaat om geïnterneerden.
Persoonlijk ben ik een 'fan' van de enkelband. Deze is enkel mogelijk voor straffen die minder dan drie jaar zijn, dit impliceert ergens al dat het om kleinere misdaden gaat. Deze mensen krijgen nog een relatieve vrijheid maar moeten zich aan bepaalde voorwaarden houden. Wel kan ik mij er in vinden dat er een betere begeleiding moet komen. Mensen zijn zich misschien niet voldoende bewust van wat ze fout gedaan hebben, omdat ze er met 'maar' een enkelband vanaf komen. |