actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2014, 08:07
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Er zijn inderdaad heel veel regeltjes waar leerkracht zich aan moeten houden. Wanneer een school wordt doorgelicht, wordt er onder andere gekeken of de leerplandoelstellingen zijn behaald. Dit zorgt voor een grote druk bij de leerkracht. Deze druk voel je ook al als je stage loopt in een school. Wanneer je niet alle opgelegde leerstof krijgt gezien, zijn de mentoren soms niet zo enthousiast. Ik ben zelf wel een voorstander om aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen omdat ik ervan overtuigd bent dat dit bijdraagt tot het fundamenteel leren. Hoe meer verbanden de leerlingen zien tussen hun leefwereld en de leerstof uit de les, hoe beter de leerlingen de leerstof zullen begrijpen. De leerlingen zullen dan ook beter kunnen vatten waarom ze die leerstof moeten kennen.

Een kanttekening hierbij is dat dit niet elke les mogelijk is. Tijdens mijn stage geef ik de vakken wiskunde en biologie. Bij wiskunde worden er vaak vaardigheden ingeoefend zoals bijvoorbeeld de tafels van vermenigvuldiging. Deze lessen vinden de leerlingen inderdaad niet zo leuk maar zijn wel nodig voor een stevige wiskunde basis te ontwikkelen.

In het artikel haalt Mieke van Hecke aan dat een vermindering van administratieve taken voor de leerkrachten misschien een oplossing kan bieden zodat de leerkrachten zich meer kunnen focussen op het lesgeven. Ik denk dat dit zeker een verschil zou kunnen maken. Leerkracht verdrinken vaak in al het administratief werk. Een vermindering van dit werk kan inderdaad bijdragen tot een oplossing voor het probleem van ongemotiveerde leerkrachten.

Wat we natuurlijk ook niet mogen vergeten is dat de leerlingen steeds meer eisen stellen aan de leerkrachten. Wat leerlingen vandaag de dag allemaal mogen, zou vijftig jaar geleden niet waar zijn geweest.

Een mogelijke oplossing, volgens mij, zou zijn dat er meer tijd en ruimte kan gemaakt worden voor bijscholingen. Via de bijscholingen kunnen ze de leerkrachten erop attent gemaakt worden waar hun leerlingen op dat moment interesse voor hebben. Leerkrachten zijn namelijk niet altijd op de hoogte van de laatste nieuwe snufjes.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2014, 13:16
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik begrijp de leerlingen heel goed, dat zij vragen naar meer gemotiveerde leerkrachten. Een leerkracht die positief en vooral gemotiveerd voor de klas staat heeft een veel betere invloed op de leerlingen. Als je iets overbrengt op een manier waarbij je laat zien dat je dit echt boeit gaat dit bij de leerlingen ook beter aanslaan en bovendien gaan ze er dan ook nog eens langer hun aandacht bijhouden. Als een leerkracht ongemotiveerd voor de klas staat, slaat dit natuurlijk ook over op de leerlingen maar dan met een negatief effect. De leerlingen haken dan veel sneller af en krijgen ook het gevoel dat het nutteloos is wat ze aan het leren zijn. Ik hoor ook heel vaak mijn dochters zeggen waarom leren wij dat nu en zij krijgen vaak ook hetzelfde antwoord: “Omdat dit in de einddoelen staat.”
Ik vind wel dat Pascal Smet zichzelf wel tegen spreekt. Nu zegt hij dat niet voor elk vak elke doelstelling moet op gelijst worden maar een tijd geleden waren de toekomstige leerkrachten dan weer te “dom” om het even cru te zeggen.
Het zou misschien inderdaad wel een goed idee zijn om leerkrachten met minder administratieve taken op te zadelen, maar dan heb je nog altijd die groep leerkrachten die les geeft voor de vele vakantie die ze dan hebben. Wat wel tegenslaat want ook onder een vakantie moet een leerkracht werken. Of een leerkracht nu vijf jaar of vijftien jaar in het onderwijs staat, er zal altijd wel iets zijn waar aan gewerkt moet worden. Niemand is perfect.
Ik hoop wel dat wij als toekomstige leerkrachten, gemotiveerde leerkrachten zullen zijn voor onze leerlingen. Zij zijn immers ook de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:10.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.