![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind het net zoals Jente spijtig dat ons toekomstig beroep de laatste tijd zo vaak negatief in het nieuws komt. Persoonlijk vind ik dan ook dat er gewerkt mag worden aan een herwaardering van het beroep. Ik vraag me trouwens af of een toelatingsproef hiertoe zal bijdragen? Een toelatingsproef meet volgens mij vooral cognitieve kennis, terwijl er nog zoveel andere competenties belangrijk zijn als leerkracht.
Zoals er al werd aangehaald moet je als leerkracht niet enkel vakkennis bezitten, nog belangrijker is dat je deze informatie op maat van leerlingen kan aanbieden en goed kan overbrengen. Tegenwoordig moet ook meer en meer oog hebben voor wat er speelt bij de leerlingen buiten de school en men verwacht ook dat je inspeelt op de verschillen tussen leerlingen. Er zijn dus nog zoveel andere dingen naast cognitieve kennis, maar uiteraard mag men deze ook niet uit het oog verliezen. Ik denk dat het belangrijk is dat er een goede mix is tussen het cognitieve aspect en de andere competenties. Ik vind het een beetje kort door de bocht dat men zegt dat het niveau van de leerkrachten te laag is. Ik vind persoonlijk dat men hier teveel veralgemeend. Er zijn misschien leerkrachten waarvan het niveau te laag is, maar er zijn ongetwijfeld ook leraren die wel een degelijk niveau van algemene kennis hebben. Net zoals dat volgens mij bij andere beroepen het geval is. |
#2
|
|||
|
|||
Ik sluit mij eigenlijk bij mevr. Van Hecke aan. Een leerkracht moet niet alleen een hoog IQ hebben. Je moet je maar eens voorstellen dat er iemand met een hoog IQ voor een klas staat, maar langs geen kanten weet hoe hij/zij dat nu eigenlijk moet overbrengen.
Daar ligt volgens mij ook ineens een groot probleem. Vele mensen, zowel studenten als omstaanders, onderschatten het leerkracht zijn. Volgens mij heb je nog altijd meer aan een leerkracht die misschien een iets lager IQ heeft, maar wel weet hoe ze met een klas moet omgaan, dan een leerkracht met een hoog IQ en hier helemaal geen verstand van heeft. Dat jonge leerkrachten afhaken ligt misschien aan de begeleiding. Misschien moet men daar ook eens iets aan veranderen. Ze meer ervaring laten opdoen op de werkvloer en dit al van in het eerste jaar lerarenopleiding, dan merken ze al vlugger dat het hen toch niet ligt en moeten ze niet afhaken na misschien enkele jaren les gegeven te hebben. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met standpunten van zowel Mieke Van Hecke en André Oosterlinck. Het is niet voor niets dat wij in onze opleiding zowel worden getraind in het opvoeder/begeleider alsook in het inhoudelijk expert zijn. Als leerkracht moet je weten waarover je spreekt en achter je vak staan. Je moet steeds mee zijn met nieuwe inzichten die er komen. Daarnaast is ook het hebben van historische referentiekaders e.d. belangrijk. Al mag je hierin niet in overdrijven. Er zijn bijvoorbeeld gigantisch goede leerkrachten wiskunde, die echter geen kaas hebben gegeten van vakken zoals Frans of Engels.
Bovendien is het belangrijk te kijken naar het menselijke aspect. Mocht de belangrijkste kwaliteit van een leerkracht zijn dat hij/zij alles weet, kan men misschien even goed een robot voor de klas zetten. Dit zou echter als gevolg hebben dat welbevinden/betrokkenheid van de leerlingen afneemt. Een leerkracht die goed met leerlingen kan omgaan, goed is in zijn vak (maar misschien held in een ander vak), is toch zoveel beter dan een leerkracht die alles weet maar niet weet hoe hij met de leerlingen moet omgaan, niet? |