![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Het papierwerk hoort er eenmaal bij. Ik denk als je je job graag uitoefent dat het papierwerk dan geen probleem mag zijn. Ik kan wel begrijpen dat het een ergernis is maar het is toch voor de kinderen dat je het doet. Bij elke job hoort veel papierwerk. Een verpleegster heeft toch ook gekozen voor dat beroep om mensen te helpen en te verzorgen. Maar zij moeten ook een heleboel papierwerk doen zoals bijvoorbeeld de dossiers aanvullen, belangrijke papieren sorteren enz.
Ik ben iemand die wel graag met papierwerk bezig is, maar als je dat niet graag doet moet je misschien een bepaald systeem uitzoeken dat voor jou past en waardoor je een overzicht krijgt in je papieren. En qua ondersteuning denk ik dat er veel afhangt van de school waarin je werkt. Als je een goede band hebt met je directeur en dat en vlot contact met je collega's, is al een goed begin om tot een goede ondersteuning te komen. Het aspect van goed samenwerken komt hier ook aanbod vind ik. Dit onderdeel leren we al uitvoerig op school. Door veel in groep samen te werken leer je automatisch goed samenwerken. Ik denk als er goed samengewerkt kan worden dat leerkrachten onder elkaar al beter kunnen ondersteunen en dan zijn we al een stukje dichter om de tevredenheid van de leerkrachten te verhogen. |
#2
|
|||
|
|||
Aan elke job zijn er voor- en nadelen verbonden. Dat weet je natuurlijk op voorhand. Ik kan me zeker en vast inbeelden dat leerkrachten zich ergeren aan het papierwerk, planlast… maar als je een gedreven leerkracht bent dan neem je dat er graag bij. Als je aan deze opleiding begint, weet je dat je een hoop administratie te verwerken krijgt. Dat hoort natuurlijk bij het takenpakket van een leerkracht. Ik denk dat het papierwerk al in grote mate gereduceerd wordt door het gebruik van de computer. Leerlingen maken oefeningen en testen die door de computer verbeterd worden en dat bespaart enorm veel tijd.
Wat betreft de omkadering en ondersteuning in een school, is het belangrijk dat de leerkrachten en de directie hetzelfde doel nastreven. Voor de directie is het niet gemakkelijk om de visies van de leerkrachten te bundelen tot één geschikte visie, maar voor een goede werking van de school is dit zeker en vast nodig. De leerkrachten moeten zich goed voelen bij het beleid van hun school. Pas dan kan het lesgeven optimaal verlopen. |