![]() |
|
|
|||
|
|||
Als een kind het syndroom van down heeft, denk ik dat men best naar de individuele situatie van het kind kijkt. Sommige kinderen zullen kunnen functioneren in een gewone school, terwijl dit voor andere kinderen moeilijk zal zijn. Als het mogelijk is om het kind te laten functioneren in een gewone school ben ik hier wel voorstander van. Ik denk dat de kinderen hier veel uit kunnen leren. In de samenleving worden zij echter ook niet afgeschermd. Op deze manier kunnen leerlingen leren omgaan en samenwerken met iemand die een beperking heeft. Dit zal uiteraard wel de nodige inspanningen vragen van een leerkracht en de school. In het begin zal het voor hen misschien wat aanpassen en misschien niet altijd even gemakkelijk zijn, maar ik ben er van overtuigd dat je hier veel uit kan bijleren.
|
|
|||
|
|||
Ik vind het heel goed dat kinderen met het syndroom van Down naar een gewone school kunnen gaan zonder dat dit negatief uitdraait. Zoals in het artikel vermeldt, hebben de kinderen er zelfs meer aan om in een gewone klas te zitten. Oké, ze zullen er altijd zijn waarvoor het misschien niet lukt in een gewone school, maar dat heb je met andere kinderen ook soms die dan niet het syndroom van Down hebben.
In de eerste plaats is het heel belangrijk dat het voor de Downkindjes positief werkt en als daar dan nog eens bijkomt dat ook voor de klasgenootjes dit positieve gevolgen heeft, vind ik zeker dat dit moet kunnen. Ik ben van principe dat (als het kan) iedereen gewoon mag starten en dat men niet zegt, jij hebt Down, dus naar het buitengewoon onderwijs. We moeten ze een kans geven en als dit niet lukt, kunnen ze nog altijd naar het buitengewoon onderwijs, maar dan is het op z'n minst geprobeerd. Hopelijk krijgen ook in België de Downkindjes deze kans. |