![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind het 'raar' dat sommige mensen - in mijn ogen - nog 'sympathie / medelijden' hebben met iemand die iemand verkracht en vermoord heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het knap dat sommige mensen dat kunnen (want ik kan het (jammer genoeg?) (nog?) niet...)
Zou het kunnen omdat dit een 'ver-van-jullie-bed-show' is (de Verenigde Staten - andere kant van de wereld...), dat jullie nog medelijden hebben met zulke mensen? Of zijn er andere redenen? Want dan stel ik mij de vraag: "Wat als deze man hetzelfde bij jouw zus, nicht, tante, ... had gedaan?" Zouden jullie dan ook denken "dat is onrechtvaardig dat ze deze man de doodstraf geven"? "Dat kan toch niet dat hij zolang moet lijden?" Pas op, begrijp me niet verkeerd, ik wil hier geen ruzie of dergelijke uitlokken, ik zou gewoon graag jullie reactie weten op de vraag hierboven. Dank bij voorbaat. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met Cedric. Waarom gelden mensenrechten voor 'mensen' die andere mensen vermoorden, verkrachten,...? Zij schenden de rechten van andere mensen door hen van het leven te ontnemen. Wanneer je een moord gepleegd hebt, mag je dan nog verder leven? Mag je de staat en de belastingbetaler dan nog zakken vol geld kosten?
Wat is trouwens het nut van een levenslange gevangenis straf? Dat is gewoon een maatregel die genomen is om politiek correct te zijn. Levenslange gevangenis straffen kosten de maatschappij bergen geld, om dan rustig met z'n allen te wachten tot die gevangene een natuurlijke dood sterft in zijn cel, dan hoeft niemand zijn handen vuil te maken. Ik begrijp de solidariteit die mensen met moordenaars kunnen hebben echt niet? Neem hem dan in je eigen huis binnen en probeer hem op te voeden als dat is wat je wil bereiken? Zie wel dat hij je gezin niet uitmoord... Deze man heeft 25 minuten 'afgezien', terwijl alle nabestaanden van de slachtoffers hun hele leven afzien. Wel is het heel belangrijk dat de moord ook echt bewezen is. Wanneer zo'n feit niet voor 100 % bewezen kan worden mag de doodstraf niet uitgevoerd worden natuurlijk. |
#3
|
|||
|
|||
Ik sluit mij grotendeels aan bij de mening van Cedric en Stijn. Ze klagen dat de gevangenissen propvol zitten, terwijl we een paar leuke psychopaten daar hebben zitten (Dutroux, Ronald Janssens, Farid le Fou, Michel Bellen, Vincent Martin, Hans Van Temse), die eigenlijk voor mij niets meer zijn dan nutteloze zuurstofgebruikers.
Hoewel ik nog altijd geen voorstander ben van de doodstraf uit te voeren op elke misdadigers, maar sommige, zoals het lijstje hierboven, verdienen geen plek in een gevangenis én al zeker geen plek in de maatschappij (verwijtende blik naar Michelel Martin !) Dit is buiten een maatschappelijk probleem, ook een etnisch dilemma. Ik wil namelijk zelf geen bloed aan mijn handen hebben als rechter of jurylid, maar evenmin wil ik dat mensen de mogelijkheid krijgen om terug in de maatschappij te komen (Weeral een verwijtende blik naar Michelle Martin !) én bovendien vind ik dat sommige mensen echt geen recht meer hebben op hun eigen leven (an eye for an eye?). Stel dat mijn familie of vrienden iets zou overkomen door iemand en ik heb de mogelijkheid om deze persoon "mysterieus te laten verdwijnen" denk ik toch dat ik het zou doen. (Tegen alle ethiek én eigenwaarde in). Ik ben ook tevens geen voorstander van een pijnlijke doodstraf, maar eigenlijk heb ik evenmin medelijden met de persoon in kwestie. Zolang deze persoon geen plaats meer mag innemen in de maatschappij. (Wederom een verwijtende blik naar Michelle Martin!)
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. |