![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Het coachen van beginnende leerkrachten in het kader van hun opleidingen en verdere loopbaan lijkt me uiterst belangrijk. Het is van groot belang dat de jonge leraars hun opleiding als een ontwikkelingsproces ervaren en werkpunten kunnen formuleren. Hiervoor is feedback en begeleiding zeker nodig.
Het is inderdaad ook niet onbelangrijk om ervaring eens te koppelen aan een aantal innovatieve methoden. Dit kan voor beide partijen bruikbaar zijn. |
#2
|
|||
|
|||
Het is erg jammer dat er zoveel jonge leerkrachten al snel de handdoek in de ring gooien. Hoe vaak wordt er niet gezegd dat er een leerkrachtentekort is? Als je weet dat je met die problematiek zit, doe er dan ook iets aan.
Het verworpen systeem van de mentoruren lijkt me anders niet zo'n slecht idee. Voor beide partijen hangen er voordelen aan vast. De beginnende leerkracht verwerft meer kennis en de ervaren leerkracht wordt ervoor vergoed. Wat Coopman zegt is volgens mij ook waar. De ervaren leerkrachten gaan met pensioen en nemen hun kennis gewoon mee. Dat lijkt me een verloren zaak. Met die kennis die waarschijnlijk heel nuttig is voor de jonge leerkracht moet iets gedaan worden. Ook voor de schaalvergroting ben ik niet helemaal te vinden. Ik ben er zeker van dat er genoeg zaken zijn die beter kunnen in ons onderwijssysteem, maar zulke vreemde- en naar mijn mening- nadelige maatregelen nemen gaat me net te ver. |