actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2013, 16:14
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Mij lijkt het een spijtige zaak dat de begeleiding van jonge leraars op instorten staat. Het is, volgens mij, niet altijd even evident voor beginnende leerkrachten om meteen hun draai te vinden in het onderwijsgebeuren. We lopen dan wel vele uren stage tijdens onze opleiding, maar toch valt dit nog lang niet te vergelijken met wanneer je fulltime aan de bak gaat in een school. Daarom vind ik het net goed dat jonge leraars in het begin worden begeleidt door meer ervaren collega's. Het zorgt zelfs voor een mooie wisselwerking tussen ervaring en vernieuwing. Ik hoop dat op de een of andere manier deze begeleiding toch zal kunnen blijven bestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2013, 10:18
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Het coachen van beginnende leerkrachten in het kader van hun opleidingen en verdere loopbaan lijkt me uiterst belangrijk. Het is van groot belang dat de jonge leraars hun opleiding als een ontwikkelingsproces ervaren en werkpunten kunnen formuleren. Hiervoor is feedback en begeleiding zeker nodig.
Het is inderdaad ook niet onbelangrijk om ervaring eens te koppelen aan een aantal innovatieve methoden. Dit kan voor beide partijen bruikbaar zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd April 2013, 18:10
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Het is erg jammer dat er zoveel jonge leerkrachten al snel de handdoek in de ring gooien. Hoe vaak wordt er niet gezegd dat er een leerkrachtentekort is? Als je weet dat je met die problematiek zit, doe er dan ook iets aan.

Het verworpen systeem van de mentoruren lijkt me anders niet zo'n slecht idee. Voor beide partijen hangen er voordelen aan vast. De beginnende leerkracht verwerft meer kennis en de ervaren leerkracht wordt ervoor vergoed.

Wat Coopman zegt is volgens mij ook waar. De ervaren leerkrachten gaan met pensioen en nemen hun kennis gewoon mee. Dat lijkt me een verloren zaak. Met die kennis die waarschijnlijk heel nuttig is voor de jonge leerkracht moet iets gedaan worden. Ook voor de schaalvergroting ben ik niet helemaal te vinden.

Ik ben er zeker van dat er genoeg zaken zijn die beter kunnen in ons onderwijssysteem, maar zulke vreemde- en naar mijn mening- nadelige maatregelen nemen gaat me net te ver.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:19.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.