![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Reactie op 'Informatica geen vak meer in tso en bso in katholiek onderwijs'
Ik begrijp de redenering wel om ICT te laten integreren in de andere vakken. Ieder vak heeft een andere aanpak nodig en zal dus ook een ander deeltje van de ICT kunnen integreren. Zo zullen de leerlingen toch nog onderwezen worden in informatica. Het is echter niet omdat ik de redenering begrijp dat ik dit een goed oplossing vind. Volgens mij gaat er hierdoor te veel tijd verloren tijdens de andere vakken. De nadruk zal dan misschien ook meer gelegd worden op het leren van informatica en niet echt het vak zelf. Vervolgens denk ik ook dat het beter is om een deskundige zijn kennis over informatica te laten overbrengen in plaats van iemand die hier maar eventjes met bezig is geweest. Zelf ken ik slechts de basis en heb ik niet genoeg kennis om dit over te brengen op leerlingen. Overigens vind ik dit weeral een beslissing die het beroep 'leraar' minder aantrekkelijk maakt. We zitten met een leraren te kort en het wordt tijd dat de overheid zorgt dat leraar terug een aantrekkelijk beroep wordt.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ik vind dit echt verschrikkelijk. Is het mogelijk om alle inhouden uit deze leerplannen te integreren in andere vakken zoals nu geopperd wordt? Voor sommige competenties is dit misschien mogelijk, maar wie even verder kijkt zal merken dat dit niet voor alle doelstellingen het geval is. Inhouden i.v.m. netwerken, hard- en software, algoritmisch denken, ... zijn bijvoorbeeld al heel wat moeilijker om een plaatsje te geven binnen andere vakken.
Natuurlijk ben ik wel voorstander van het feit dat elke leerkracht in staat zou moeten zijn om met zijn leerlingen aan ICT-competenties te werken, maar daar knelt het schoentje vaak. Heel wat leerkrachten hebben zelf nog werk om die ICT-vaardigheden te verwerven die ze nodig hebben om aan de slag te gaan en dat probleem zal zichzelf niet oplossen naarmate er een nieuwe generatie leerkrachten zich aanmeldt. Er gaan met de stages natuurlijk ook problemen komen. Gaan we als beginnende leerkrachten informatica overal wel een plaats vinden om aan onze aantal verplichte uren stages te komen? Gaat het vak informatica nog blijven bestaan als OPO? Ik hoop dat ze nog op deze beslissing terug komen en informatica terug gaan invoeren. Dit hoop ik echt van harte, anders gaat het onderwijs achteruit i.p.v. vooruit. De beste oplossing is dat ze ICT blijven invoeren in andere vakken en informatica blijven behouden. |
#3
|
|||
|
|||
ICT afschaffen in het TSO en BSO lijkt me niet echt een goed idee. Jongeren die een studierichting in het TSO en BSO volgen, gaan misschien iets meer handenarbeid doen dan een ASO leerling maar ze zullen wellicht ook met toestellen in contact komen die computergestuurd zijn. Elk van die toestellen dan misschien wel een specifiek programma, maar algemene ICT kennis als achtergrond kan zeker handig zijn. TSO en BSO leerlingen zullen toch ook hun sollicitatiebrief met CV moeten versturen. Handgeschreven dan? Je hebt er misschien niet veel kennis van ICT voor nodig, maar het is toch handig om het wel te hebben. Een TSO leerling kan toch ook gewoon op een kantoor terechtkomen, een receptie, een callcenter, ...? Zonder achtergrond van ICT. Veel succes ermee!
|
#4
|
||||
|
||||
Leuvense proffen niet blij met afschaffing informatica
Leuvense proffen niet blij met afschaffing informatica
De brief wordt ondertekend door meer dan tien professoren van het departement Computerwetenschappen aan de KULeuven. In de tekst drukken ze hun verbijstering en ongerustheid uit. De professoren beseffen dat het VVKSO, het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs, informatica niet wil verbannen. Zo looft het de intentie om ICT in andere vakken beter te integreren. Maar het vak zelf schrappen in TSO en BSO vinden ze niet kunnen. “Informatica als intellectuele, wetenschappelijke en technische discipline omvat veel meer en veel diepgaandere aspecten dan courante ICT-werktuigen leren hanteren. Als het secundair onderwijs zijn ambities inzake informatica tot dat laatste aspect beperkt, dan verzaakt het ons inziens aan enkele van zijn fundamentele opdrachten.” Verder wijzen de professoren er op dat door een schrapping lessen over veilig internet verloren dreigen te gaan. Bovendien moet onderwijs jongeren stimuleren om informatica te ontdekken. Zo heerst er al jaren een tekort aan wetenschappelijk en technisch opgeleide arbeidskrachten, waaronder informatici. VVKSO: geen nieuw statuut Het VVKSO heeft begin deze week op zijn website nog genuanceerd dat het statuut van het vak informatica niet wijzigt. Maar in niet-handelsrichtingen van het TSO en BSO, net als in het aso, hoort het tot het keuzegedeelte van de lessentabellen. Scholen blijven dus vrij om informatica te geven, maar het wordt niet meer gesuggereerd. Blog Knack, 07-03-2013 (Pieterjan Vanleemputten)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |