![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat er mij om dat de leerlingen die, bv. in de eerste graad zitten, ook ouder worden. Wanneer er dan voor de klas iemand staat die zaken zegt dat ze dat thuis moeten doen, dat ze dat in alle stilte moeten doen want dan is er meer plaats voor leuke mensen, ... Dan gaan zij dat als 'normaal' beschouwen. Ook voor die leerlingen, denk ik dat je echt een genuanceerder beeld moet aannemen. Hoe moeten leerlingen zich voelen die een ouder, broer, zus, familielid, ... aan zelfdoding zijn kwijtgeraakt?
Eén tip: herzie je meningen en formuleer ze anders. Laat me duidelijk zijn: dat de man zijn vrouw mee de dood in wilde sleuren, keur ook ik absoluut af. En ik geef je gelijk dat de man geen andere mensen mee de dood in zou moeten sleuren. Maar je kan dan toch niet als alternatief plaatsen: de man zou het beter thuis, in alle stilte en alleen doen, zodat niemand er last van heeft? Je zou op de aandacht voor psychologen, dokters, ... kunnen wijzen, maar ook op ons als leerkrachten, opdat we jongeren weerbaar moeten maken in de maatschappij en hen moeten leren om te "spreken" en niet op te zadelen met het gevoel dat ze het thuis moeten doen, waar niemand er last van heeft!
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed." Wouter Beke |
#2
|
|||
|
|||
Daar heb je misschien wel gelijk dat ik mijn mening genuanceerder moet verwoorden. Voor de klas moet ik wel een neutrale positie aannemen (wat ik ook ga doen), maar mag een mens geen eigen mening hebben? Wat is anders het nu van zo'n forum, als toch iedereen hetzelfde denkt? Ik geef toe dat ik mijn mening niet altijd even 'goed' verantwoord, maar dat is volgens mij net 'het leuke' eraan? Zo kan jij er weer op ingaan, dan weer iemand anders, ... Zo kom ik ook jullie meningen en standpunten tov een bepaald thema te weten. Ik keur jullie standpunten zeker niet af, ik breng er zelfs veel respect voor op dat jullie zo'n standpunt kunnen innemen. Dit moet ik misschien ook nog leren, zoals jij zegt, een genuanceerder beeld vormen van de werkelijkheid. En tevens mijn eigen mening ook genuanceerder verwoorden.
Zoals je al wel gezien zal hebben, heb ik nog veel te leren. Maar daar komen we toch voor naar school, niet? Daarom wil ik je ook bedanken met jouw tip en de kritiek die jullie op mij geven, daar kan ik namelijk alleen maar uit leren. |