![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Alcohol belangrijkste oorzaak bij verkeersdoden in Europa
Ik vind het verschrikkelijk dat zo veel ongevallen te wijten zijn aan dronkenschap. Wanneer je op voorhand weet dat je alcohol gaat drinken op een feestje, dan zorg je ervoor dat je vervoer hebt en dus niet zelf met de auto rijdt. Iedereen met een beetje gezond verstand weet toch dat dronken rijden onverantwoord is? Het ergste aan deze zaak is dat je een (dodelijk) ongeval kan meemaken door de schuld van een ander. Een dronken tegenligger is genoeg om zelf in het ziekenhuis te belanden, hoe voorzichtig je ook rijdt. Het enige wat je hier zelf aan kan doen is nooit rijden als je gedronken hebt en niet als passagier meerijden wanneer iemand die gedronken heeft met de auto zal rijden.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik kan nog altijd niet begrijpen dat mensen dronken achter het stuur kruipen. Een groot deel van de weekendongevallen is te wijten aan dronken bestuurders. Dat nog altijd 5 à 6% van de Belgische bestuurders positief blazen bij een BOB-controle wijst er toch op dat dit nog niet zoveel effect heeft. Wanneer je dronken achter het stuur zit breng je zowel je eigen leven als dat van anderen in gevaar.
Zorg voor de veiligheid van jezelf en anderen en kruip niet achter het stuur wanneer je gedronken hebt. |
#3
|
|||
|
|||
Citaat:
|
#4
|
|||
|
|||
Dit weekend was er op het nieuws dat er bij alcoholcontroles 1 op de 25 positief blies. Dit moet zoals de voorgaande studenten zeiden zeker dalen. Er zijn enorm veel mensen die een verkeersongeval niet overleven omdat ze zelf dronken achter het stuur zaten, bij iemand in de auto kruipen die teveel gedronken heeft of die het slachtoffer zijn van een andere autobestuurder die iets te diep in het glaasje gekeken heeft. Het is dus dringend nodig om er iets aan te doen. Maar dit is volgens mij makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ga je namelijk mensen verbieden om dit te doen, ze kiezen er zelf voor om te drinken. Hopelijk kunnen we iets aan de mentaliteit van onze chauffeurs veranderen zodat het percentage kan dalen.
|
#5
|
||||
|
||||
Langs de ene kant zeg ik ja tegen meer campagnes en meer alchoholcontroles. Maar er wordt ook serieus 'vals' gespeeld met de uitslagen van de controles. Als men te hoge percentages heeft gaat men meer tijdens de dag testen om zo de cijfers naar omlaag te brengen.
Een nultolerantie kan misschien ook helpen. Nu denken mensen soms "twee pintjes kan geen kwaad", terwijl dat wel kwaad kan. Langs de andere kant is er ook een positieve kant aan die weekendongevallen. Veel percentages van de orgaandonaties komen van weekendongevallen. Daar heb ik al meerdere artikels over gelezen, ik vind ze jammer genoeg niet allemaal terug. Deze heb ik wel terug gevonden: Citaat:
|