actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2012, 10:16
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 98
Mooie verbetering denk ik eerlijk gezegd. Ik heb zelf ongeveer een week aan de universiteit van Antwerpen wiskunde gestudeerd. Wat je dan eigenlijk studeren kunt noemen? Het is wel een feit dat je echt heel veel les hebt en dat beperkt je natuurlijk in vrije tijd buiten school. Alle vrije tijd moet nog eens gaan naar wiskunde en studies. Het uitstelgedrag is algemeen bij studenten die verder studeren, dit ligt gewoon aan de mentaliteit van de student. Maar er zullen zeker en vast meer studenten nu kunnen bezig zijn met de leerstof op hun eigen tempo omdat ze veel meer tijd krijgen om er mee bezig te zijn. Het enige gevaar lijkt mij dat studenten door overschot aan tijd, te traag gaan werken en misschien niet kunnen rondkomen. Er lijkt ook tijd te zijn voor ontspanning, maar die is er virtueel eigenlijk niet echt. Wiskunde studeren aan een universiteit is geen lachertje. Ik denk dat Leuven goed moet opvolgen of de nieuwe methode leerrijker is als de vorige en dat de methode meer voordelen biedt dan nadelen. Dit kunnen ze best meteen aan de bron vragen. Ze moeten leerlingen best ondervragen om denk ik zo een gulden middenweg te vinden en een optimaal patroon op te stellen in het studeren van wiskunde en fysica aan de universiteit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2012, 19:18
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 129
Ik ben niet zo positief als de anderen hier. Ik vind het systeem op zich wel een goed idee maar het kan volgens mij ook negatieve gevolgen hebben. De overschakeling van het secundair onderwijs naar de universiteit of hogeschool is voor de meeste studenten al een grote stap. Ze moeten wennen aan de nieuwe manier van lesgeven en evalueren of aan de grotere hoeveelheden leerstof. Wanneer deze dan eigenlijk door een vorm van BZL gegeven worden, lijkt me dat echt wel een heel grote stap. De leerlingen moeten dan al voldoende assertief zijn om vragen te stellen en toe te geven dat ze bepaalde dingen, die misschien voor de meesten wel vanzelfsprekend zijn, niet begrijpen. Het zou toch jammer zijn dat zij uit de boot vallen! Ik ben meer voorstander voor het systeem dat bij ons gebruikt wordt. Het evolueren van een docentgestuurde naar een leerling-gestuurde aanpak lijkt mij een goede en veiligere oplossing.
Het uitstelgedrag moet uiteraard wel aangepakt worden en de enige oplossing daarvoor lijkt inderdaad het verminderen van het aantal lesuren per week. Misschien kan het ook helpen om die studiemomenten met begeleiding van een monitor toe te voegen aan het bestaande of een licht gewijzigd lessenrooster? Wanneer je in groep kan studeren en er iemand aanwezig is waar je eventuele vragen aan kan stellen, kan dit volgens mij ook motiverend werken. Dat is zeker nodig wanneer je dit nog wil doen bovenop de vele lessen. Dan blijft het een zeer intensief en zwaar traject maar naar mijn gevoel hoort dat er nu eenmaal bij op de universiteit en ik opteer liever hiervoor dan dat diegene die niet assertief genoeg zijn om hulp te vragen uit de boot vallen. Zij zullen, omdat de opleiding naar mijn mening wel mag evolueren naar het nieuwe systeem over de verschillende studiejaren heen, hierin moeten groeien. Volgens mij is het evolueren naar het nieuwe systeem over de academiejaren heen, een gulden middenweg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:58.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.