actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th December 2012, 18:44
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User

Zelf ben ik wel voorstander van kleuteronderwijs. Ik geloof zelf ook wel dat het als ouder ook makkelijker is om je kind naar het onderwijs te sturen. Anders moet je toch weer oppas zoeken? Uiteraard is het niet verplicht, maar je kind leert toch véél. Omgaan met andere leeftijdgenootjes is daarbij wel het belangrijkste omdat ze zo toch sociale contacten maken. Eveneens leren ze knutselen, dus de leerlingen werken aan hun motoriek en vaardigheden. Ik snap echt niet waarom dat ouders hun kind niet naar de kleuterschool sturen. Zijn de ouders dan zo bezorgd? Momenteel zie ik er geen nadelen van.
Met citaat antwoorden
Oud 10th December 2012, 19:01
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User

"Vaak zie je het tafereel van wenende kinderen aan de schoolpoort, als hun ouders hen afzetten. Vele ouders geven hun kind niet graag af. Ze hebben het liever bij zich, zodat ze zien wat er met gebeurd."

Ik denk niet dat dat de reden is waarom sommige kleuters nog altijd niet naar school gaan. De reden is veel complexer denk ik. Wanneer je als ouder anderstalig bent, ben je ook vaak niet op de hoogte van al deze zaken. Het is moeilijk om te weten waar het kleuteronderwijs dan allemaal goed voor is of wat dit juist inhoudt. Ook is nonchalance een oorzaak voor het probleem. Wetende dat het toch niet verplicht is, maakt dat sommige ouders dan zoiets hebben van 'ach, laten we het kind maar thuis spelen' of 'het kind heeft nog veel slaap nodig'.

Ik vind het heel belangrijk dat kinderen al naar de kleuterklas gaan. Zo leren ze omgaan met leeftijdsgenoten en leren ze ook vele vaardigheden aan (knippen, plakken, binnen de lijntjes kleuren, samen spelen, luisteren naar elkaar...) Deze zaken zijn bijzonder belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Wanneer deze taak ook nog eens op de schouders van de juf van het eerste leerjaar valt, wordt het volgens mij enorm vermoeiend om elke dag als juf paraat te staan.
Met citaat antwoorden
Oud 10th December 2012, 19:02
jorina jorina is offline
Registered User

Het is inderdaad positief dat er zoveel kleuters al naar de kleuterschool gaan. Toch is het belangrijk dat die overige 3% ook naar de kleuterschool gaat. Zoals eerder al wordt aangegeven leer je veel meer op kleuterschool. Ook worden de eerste capaciteiten van een kind ontdekt. Ik heb thuis een pleegbroertje en hij is blijven zitten in het laatste kleuterklasje. Iets beter had hem op dat moment niet kunnen overkomen. Door dat extra jaartje kleuertschool zit hij nu perfect op niveau en is hij nu een van de betere van de klas (zit momenteel in een 4de middelbaar). Als je je kind niet naar de kleuterschool stuurt en hij/zij zou wel slagen op de taaltest, dan komt het kind al meteen in het eerste leerjaar terecht. Als ze dan een jaar moeten dubbelen is dat volgens mij net iets minder leuk dan in de kleuterschool. In de kleuterschool leer je immers op een heel speelse manier en dat is net wat sommige kinderen nog nodig hebben vooraleer "het zwaardere lesvolgen" in het echte eerste leerjaar. Ook worden hier de sociale vaardigheden en anderen omgangsvormen veel beter aangeleerd dan in het eerste leerjaar. Misschien moet er onderzocht worden waarom de ouders van die 3% hun kind niet naar de kleuterschool stuurt of moet er nog meer gepromoot worden naar de ouders toe over de kleuterklasjes. Conclusie: ik ben een zeer grote voorstander van de kleuterklasjes en raad dan ook iedereen aan om later zijn kinderen wel naar een kleuterklas te sturen. Het kan je kind alleen maar helpen!
Met citaat antwoorden
Oud 11th December 2012, 14:31
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User

Ik ben het eens met de voorgaande meningen. De kleuters leren op de kleuterschool allerhande vaardigheden, zoals omgaan met andere kleuters, de leerkracht, zich houden aan regels, communicatievaardigheden… Naast deze vaardigheden worden ook de fijne (leren knippen, tekenen…) en de grove motoriek geoefend.
De kleuters leren in de laatste kleuterklas ook een hele dag naar school gaan, dus een hele dag zonder familie, leden van het gezin… Dankzij deze hele dagen zijn de kinderen voorbereid om naar de lagere school te gaan, waar ze achter bankjes moeten leren zitten.
Als de kleuters naar de kleuterschool zouden gaan er meer geld zijn om kleinere klassen te maken. Naast deze investering zullen ook meer kleuterleidsters werk vinden, want meer klassen wil zeggen meer werk.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.