![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik begrijp waar deze maatregel vandaan komt en wat het doel hiervan is, maar door de kinderen te straffen wanneer ze hun moedertaal spreken tijdens de schooluren, zal men niet het doel bereiken dat men voor ogen heeft. Integendeel, het welzijn van de kinderen zal verslechteren en ze voelen zich aangevallen, want hun eigen taal spreken wordt bestraft. Het spreken van Nederlands moet bevorderd worden, dus in plaats van te straffen kunnen de leerkrachten en de directie misschien beter werken met een soort van beloningssysteem. Op deze manier wordt het gebruik van Nederlands binnen de school positief bekrachtigt, maar krijgt de moedertaal van de buitenlandse kinderen geen negatieve bijklank. De leerlingen wonen nu eenmaal in Vlaanderen en gaan naar een school waar Nederlands de voertaal is, dus zij moeten zich hieraan kunnen aanpassen, maar ik denk dat dit beter op een positieve en belonende manier gebeurt dan de leerlingen te straffen.
|
#2
|
|||
|
|||
Om eventjes terug te komen op de multiculturele samenleving .. Er wordt vaak gezegd dat deze faalt. Onmiddellijk wordt er dan ook bijgezegd dat het komt doordat de allochtonen zich weigeren aan te passen e.d. Misschien ook eens hand in eigen boezem steken. Ik denk dat het eventuele mislukken van onze multiculturele samenleving ook een mislukking van onze samenleving is. We kunnen tegenwoordig amper respect opbrengen voor elkaar, verzuren tegenover elkaar, ... Wat zouden we ons bezighouden met ons hoffelijk op te stellen tegenover anderen? Niet dat ik zo redeneer, maar ik denk dat het de pijnlijke teneur van onze samenleving is en een pleidooi voor meer respect tegenover elkaar, autochtoon of allochtoon.
Ik ben het eens met het feit dat de integratiewetten verstrenging vragen. Meedraaien in onze Belgische samenleving = integreren. De taal is daarbij een belangrijk aspect. Wanneer leerlingen op de speelplaats zijn, zou ik er volgens mij geen groot probleem mee hebben dat ze daar dan een vreemde taal spreken. Wanneer ik vandaag door Brugge loop, kan ik ook amper van het Brugs accent iets verstaan. Kleinschaliger: wanneer ik in Arendonk op school zat (wat een tien kilometer van mij thuis is) spraken ze soms een dialect wat je met moeite verstond. Wanneer men in de klas was, sprak men gewoon algemeen Nederlands. Zo moet het, zo kan het volgens mij.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed." Wouter Beke Laatst aangepast door nic.andriessen : 4th December 2012 om 16:44 |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het helemaal eens met wat Nic zegt over het spreken van Algemeen Nederlands in de klas. Ik denk dat allochtone leerlingen het zo al moeilijk genoeg hebben om de hele dag les te volgen in een taal die ze niet verstaan. Stel je zelf maar eens voor dat je een hele dag les krijgt in het Turks of een andere taal die wij niet verstaan. Het vraagt zeer veel energie van de leerlingen en ik denk daarom dat ze, als ze op de speelplaats zijn, de kans moeten krijgen om hun te ontspannen. Al dan niet in hun eigen taal. Zolang deze leerlingen in de klas steeds proberen Algemeen Nederlands te spreken, zie ik hier geen problemen.
Ook ben ik het eens met wat Sarah zei. De allochtone leerlingen positief bekrachtigen is sowieso effectiever dan ze te bestraffen, denk ik. Op deze manier zou het uiteindelijke doel misschien wel, al dan niet op lange termijn, bereikt kunnen worden. |
#4
|
|||
|
|||
Ik hoorde daarstraks op het radionieuws een reactie van Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs, waarin ze zei dat het verplichten van het Nederlands op school een hulp is ipv een straf. Ik volg haar daar volledig in. Spijtig genoeg bekijkt/begrijpt niet iedereen dat zo. Het is niet 'tegen' hen maar 'voor' hun eigen toekomst. Ze beseffen vaak niet dat ze hun kansen op de arbeidsmarkt hypothekeren door het slecht beheersen van het Nederlands en krijgen daardoor maar al te vaak de stempel: "lui", "wil zich niet integreren" opgedrukt. Dat wil men vermijden met deze regel door ze meer Nederlands te doen praten in gewone contexten ipv de schoolse context. Volgens mij moeten leerlingen hier meer opgewezen worden en moet er duidelijker gecommuniceerd worden.
|
#5
|
|||
|
|||
Ik vraag mij af in hoeverre dit de aanpassing van hun origine niet beïnvloed.. Als men de moedertaal blijft praten in een ander land, zal men niet in de maatschappij passen (ook al is hij multicultureel) ! Het verschil is dat de huidige taal in België nog altijd het Nederlands, het Frans en het Duits is. Wilt men perfect integreren en meewerken aan de huidige maatschappijvorm moet je ook meegaan in die taal.
Vroeger kregen sommige leerlingen het verwijt dat ze dialect praten. Volgens de leerkracht stond dit de groeimogelijkheden van die leerlingen in de weg. Zo maak ik de makkelijke vergelijking van deze huidige situatie met de uitspraak van die bepaalde leerkracht. Het Nederlands is een belangrijke economische taal in ons land. Bezit u die taal niet, zal u niet hoog staan in de economische ladder. Dit in uw gemeente, Antwerpen,Vlaanderen, België, Europa. Graag, als student geschiedenis, maak ik een vergelijking met vroeger : Toen er een massale immigratie golf van Ierland naar de VS ging, wou sommige hun identiteit niet verliezen. Andere groeperingen vochten dan tegen de eigenheid en hun eigen identiteit. Deze situatie escaleerde snel. De Ieren die verhuisde naar Amerika wouden hun roots niet verliezen en weigerden zich aan te passen. De groeperingen die tegen de 'immigrant' was, gebruikten geweld om de baas in eigen land te blijven. Tot de dag van vandaag zijn er in grootsteden van de VS nog altijd wijken met een sterke rassen concentratie. Denk maar aan die befaamde China Town.. De Italiaanse en Ierse wijken zijn hiervan ook voorbeelden. In eigen land zijn er ook minderheden die zich zetelen in wijken (Chinese wijk, Joodse wijk). => Antwerpen bv. PS: De mensen van de Italiaanse/Chinese/ Joodse wijken willen liefst dat hun zoon of dochter ook in hun eigen etnische identiteit blijven (m.a.w niet trouwen met een 'buitenstaander'). (klinkt toch ook niet echt multi cultureel hé? ) Uit de geschiedenis leert men fouten die wij nu niet meer mogen maken. Ik ben tegen het geweld dat men gebruikte tegen de immigrant in de VS. Men leert dus juist om dit geweld niet te gebruiken. De juiste houding zou moeten zijn door nutsvoorziening te hebben en begeleiding te organiseren voor een perfecte integratie in de gemeente, Antwerpen, Vlaanderen, België en uiteindelijk Europa. Dit vrijwillig of verplicht.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. Laatst aangepast door H*ndrik.Peeters : 4th December 2012 om 21:01 |