![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Enerzijds ben ik het eens met hetgeen dat in het artikel wordt aangehaald. Zoals Lien zegt, in het begin van het academiejaar zijn er vaak te veel studenten inschreven voor een bepaalde opleiding. Dit zorgt ervoor dat studenten niet altijd in rust kunnen studeren. In dat opzicht zou ik een toelatingsexamen een goed initiatief vinden. Op deze manier kun je het aantal studenten beperken. Anderzijds vind ik het geen goed initiatief. In het artikel staat dat bij een toelatingsexamen alleen studenten met een goed resultaat worden toegelaten. Dit vind ik niet correct. Je kan je die dag niet goed voelen, er kan iets onverwachts voorvallen waardoor je er met je gedachten niet bij bent en toch voldoende kennis en vaardigheden hebben om toegelaten te worden. Daarbovenop is een bachelor opleiding ook gericht op het leerproces. Iemand die alles al kent moet toch geen opleiding meer volgen. Kijk naar onze eigen lerarenopleiding, het is veel belangrijker dat je groeit gedurende deze opleiding.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met Eline en Jolien in het opzicht dat een toelatingsproef niet de beste oplossing is. Door het toelatingsexamen gaan veel mogelijke studenten misschien op voorhand al afhaken omdat ze denken dat ze het niveau niet aankunnen, terwijl ze wel genoeg potentieel hebben. Nu schrijven veel studenten zich in aan de universiteit met het gedacht ‘ik kan het maar beter proberen’, wat ik nog niet zo slecht vind. Studenten moeten wel weten of ze het niveau aankunnen, ze het moeilijk zouden hebben of het misschien echt te hoog gegrepen is.
Daarom is het misschien een idee als er wel een proef gemaakt wordt, die de studenten op vrijwillige basis kunnen invullen om voor zichzelf hun niveau te bepalen . Zo weten ze of de universiteit wel een goed idee is, of dat ze beter naar andere opties kijken. |