![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
De NMBS Staakt inderdaad opnieuw... Deze staking is een gevolg van de hervormingsplannen voor de NMBS. Voorlopig bestaat de NMBS uit 3 delen: NMBS, Infrabel en NMBS Holding. MInister Magnette wil de NMBS splitsen in 2 delen: NMBS en Infrabel (zoals Europa voorschrijft), maar de vakbonden willen liever naar één bedrijf. Dit is zowat kort de discussie
Ik kan er inkomen dat je niet akkoord bent met het splitsen naar een tweeledige structuur en dat je dit wil laten merken. Maar bij een staking van de NMBS ligt het bijna het hele land plat en staan alle treinreizigers weer in de kou. Ikzelf neem elke dag de trein om naar school te komen. Dus ik heb ook last van de treinstaking. Carpooling en dergelijke zijn allemaal mooie oplossing, maar het moet ook praktisch mogelijk zijn. Voor mij is het bijvoorbeeld zeer moeilijk om met iemand te carpoolen om naar school te komen. Waarom kan er dan geen minimumdienstverlening zijn? Laat het dan al enkel op de spitsuren zijn, een voor de rest van de dag niets, dan is er toch al een oplossing voor heel wat treinreizigers! Ik hoop dat de NMBS bij een volgende staking (wees gerust, die zal nog wel eens komen) eens nadenkt over de gevolgen voor de reizigers. Ook al laten ze dit goed op voorhand weten, het is niet altijd even eenvoudig voor iedereen... |
#2
|
|||
|
|||
Charles Michel: ‘Niemand heeft het recht een publiek goed te monopoliseren’
MR-voorzitter Charles Michel roept woensdag de meerderheidspartijen op om snel het regeerakkoord, dat voorziet in een minimumdienst, uit te voeren. Dat schrijft hij in een persbericht naar aanleiding van de spoorstaking.
‘Nog maar eens zijn het de pendelaars, werknemers en studenten die gegijzeld worden door een vakbondsactie. Dat is compleet onaanvaardbaar. Niemand heeft het recht een publiek goed te monopoliseren’, aldus Michel. Hij pleit voor sociale rust bij de NMBS. De MR, die het stakingsrecht niet betwist, roept de vakbonden op “creatief te zijn en op zoek te gaan naar andere actiemiddelen, waarvan de treinreiziger niet het slachtoffer wordt”. Het regeerakkoord is gebaseerd op een wetsvoorstel van de MR van november 2010, dat tot doel heeft een minimumdienst te garanderen voor openbare diensten. “De regering moet dringend het regeerakkoord uitvoeren”, besluit Michel. Bron: De Standaard Mijn mening: Het wordt inderdaad hoog tijd dat er van deze maatregel werk wordt gemaakt. Vanochtend beleefde ik een bijzonder drukke ochtendspits. Ik was op tijd op school, maar ik kan me voorstellen dat mensen te laat zouden zijn. De NMBS treft de vele reizigers, maar ook andere mensen die niet met de trein reizen, maar nu wel de gevolgen voelen van meer verkeer op de weg. Telkens wanneer er bij het spoor gestaakt wordt, komt men met de aankondiging van 'minimumdienstverlening'. Maar er wordt nooit werk van gemaakt. Stop met aankondigen: doen aub. Ik wil ook even mijn ongenoegen uitten over de staking. Je kan het niet eens zijn met de plannen van de regering, maar blijf dan ten minste praten. Aan de kant gaan staan met een bordje 'Ik Staak' helpt toch ook niets? |
#3
|
|||
|
|||
‘Staking groot succes’
‘Staking groot succes’
woensdag 03 oktober 2012, 10u38 Bron: Belga Auteur: hrt BRUSSEL - ‘De stakingsactie is een groot succes’, aldus Michel Abdissi, secretaris-generaal van het socialistische ACOD-Spoor. ‘In het centrum van het land staakt goed de helft van de treinbestuurders en -begeleiders mee. Richting kust valt dat wel terug tot ongeveer 10 procent. Al bij al is dat meer dan we verwacht hadden”, zegt Jean-Pierre Goossens, de opvolger van Jos Digneffe aan het hoofd van de Vlaamse tak van ACOD-Spoor. ‘In sommige stations staan stakersposten, waar de vakbondsmilitanten onder meer reizigers te woord staan’, aldus Goossens. ‘In de grootste stations, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, zijn die piketten goed bemand. Die blijven waarschijnlijk nog staan tot in de vroege namiddag. In de Vlaamse stations zijn er verder geen acties gepland.’ In Luik verzamelt de socialistische vakbond om 12 uur op de esplanade van Luik-Guillemins. ‘Zoals gevraagd is alles gisteravond om 22 uur stilgevallen. De treinen zijn uitgebold, zodat reizigers zo weinig mogelijk getroffen werden. Verder is alles van een leien dakje verlopen. Er zijn geen incidenten gemeld’, besluit Goossens. Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...21003_00320571 Zoals Lisse aanhaalde, opnieuw een staking bij de NMBS. Ik neem zelf niet vaak de trein, maar het begint wel serieus op de heupen te werken. Reizigers zijn altijd de doelgroep die het meest moeten boeten voor de vakbondsstakingen. Natuurlijk kost het de organisatie van NMBS ook heel veel geld (lees: verlies), maar dat valt wel de compenseren. Reizigers rekeken op het openbaar vervoer, zij betalen hier dan ook meer dan genoeg voor. Langs de andere kant begrijp ik ook het standpunt van de vakbonden die een degelijk akkoord op tafel willen zien verschijnen! Het is een pluspunt dat de staking op voorhand was aangekondigd, op die manier kan je ook tijdig maatregelen treffen om toch je afspraken na te komen. Maar leuk is uiteraard iets anders. Een tweede pluspunt van heel de staking is het feit dat het een groot succes is! Hopelijk haalt die staking eindelijk iets uit en kan iedereen tevreden naar huis keren vanavond! Hoop doet leven! |