![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Leerkrachten leren over ongewenst seksueel gedrag
Deze problematiek komt niet enkel voor bij leerkrachten of in het onderwijs, maar vaak over het algemeen op de werkvloer. Wat betreft onze opleiding en toekomst, is dit natuurlijk iets wat absoluut niet zou kunnen. Leerkrachten dienen het goede voorbeeld te geven! Leerkrachten die zelf collega's, of in het algemeen zijn medemens, dwingt tot liefde is niet echt op zijn plaats in het onderwijs of zelfs in de maatschappij! Als het begint met collega-leerkrachten, gaat het ook snel naar leerlingen over. Zeker wanneer het gaat om een 'gefrustreerd' iemand die zich nog goed wil doen voelen.
Ik vind het dan ook een schitterend idee om leerkrachten hierover inlichten te geven, opdat zij ook met deze problematiek worden geconfronteerd met positieve voorruitgang richting de toekomst. Natuurlijk is het ook de bedoeling niet om seksualiteit onder de term taboe te kleven, maar seksueel ongewenst gedrag is iets dat absoluut niet kan! Ik denk dat we daar momenteel al wel genoeg mee geconfronteerd zijn gezien de media in de laatste maanden! |
#2
|
|||
|
|||
Deze cijfers zijn schokkend, en het is goed dat men er heel gericht iets aan wil doen en mensen op de hoogte wil stellen van dit probleem. Maar toch wil ik een andere kant van de zaak aanhalen, namelijk: wat houdt 'ongewenst seksueel gedrag' juist in?
Tegenwoordig komt er regelmatig iets op het nieuws over ongewenst seksueel gedrag. Hierdoor gaan jongeren hier meer over nadenken en zou het, volgens mij, wel eens kunnen dat ze veel sneller dan vroeger gaan spreken over 'ongewenst seksueel gedrag'. Een jongen die met een meisje flirt is in de eerst instantie natuurlijk geen ongewenst seksueel gedrag, maar omdat sommige jongeren niet precies weten wat dit inhoudt, zullen ze dat misschien wel zo gaan bestempelen. De grens ligt heel anders dan vroeger, een leerkracht kan bijvoorbeeld al geen schouderklopje meer geven aan een leerlingen, of er wordt al vreemd gekeken. Het is belangrijk dat we jongeren goed informeren over wat kan en wat niet kan. Over wat echt ongewenst seksueel gedrag is. Het echte seksueel ongewenst gedrag moet natuurlijk streng aangepakt worden, en het is heel goed dat leerkrachten geinformeerd worden over hoe ze dat juist moeten aanpakken. |