![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Door het wegvallen van de federale ecokorting kiest de Belg niet meer automatisch voor het zuinigste of milieuvriendelijkste model. Dit lijkt me logisch, die extra korting had je al zeker. Nu dit voordeel wegvalt kijkt men in de eerste plaats niet meer naar het zuinigste model. De constructeurs beloven wel zuinige wagens, maar de opgegeven verbruikscijfers zijn meestal toch niet haalbaar op de openbare weg. Daardoor kiezen de mensen in eerste plaats voor een mooie en comfortabele wagen, of een veilige wagen. Een nieuwe wagen kopen heeft ook te maken met status.
Maar misschien zullen we in de toekomst terug meer geïnteresseerd zijn in zuinige wagens, tenminste als de prijzen van benzine en diesel zo blijven stijgen |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Belg kiest niet meer zuinigste auto
De overheid doet of beter gezegd 'deed' de voorbije jaren inspanningen om de Belg aan het milieu te laten denken in zijn keuze voor een wagen en energie. Hierbij denk ik dan in de eerste plaats aan subsidies voor zonnepanelen en subsidies voor milieuvriendelijke wagens.
Wat was hier het gevolg van? In de eerste maanden was er geen stormloop tot de mensen steeds vertrouwder werden met zonnepanelen en milieuvriendelijke wagens. Vanaf de consument vertrouwd was met zonnepanelen en milieuvriendelijke wagens werden er steeds meer verkocht. Blijkbaar had de overheid niet ingeschat dat de toeloop naar milieuvriendelijke goederen zo groot ging zijn... De subsidies werden afgeschaft door de overheid omdat het kostenplaatje steeds hoger werd. Dan kan je je de vraag stellen wie uiteindelijk de rekening betaalt. Ik vermoed dat ze het niet zo graag horen, maar toch zijn het de belastingplichtigen in ons land die de rekening betalen. De overheid haalt zijn geld bij de belastingplichtigen om dan subsidies te betalen aan mensen met zuinige wagens en/of zonnepanelen. Rechtvaardig? Misschien kan ieder voor zich beter een antwoord formuleren op deze vraag... |