actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2012, 22:45
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Het grootste voordeel aan een ipad is dat je de lessen interactief kan maken en zo veel gemakkelijker tot differentiatie kan over gaan. Voor het vak wiskunde bijvoorbeeld kan je een programma maken dat de moeilijkheidsgraad van bepaalde oefeningen aanpast aan het aantal fouten dat je maakt. Zo kun je elke leerling oefeningen laten maken die perfect op hem afgesteld zijn. Ook voor andere vakken kun je het leren leuker en persoonlijker maken, wat het leerproces ten goede komt. Dit gaat ook ( en gemakkelijker zelfs) met een laptop maar de ipad zou gemakkelijker mee te nemen zijn.

Je kan je echter wel de vraag stellen of het interactiever maken van de lessen het prijskaartje rechtvaardigt. Zelfs met een fikse korting is de Ipad nog altijd een flinke hap uit het budget. Dit wordt weerlegt door te stellen dat de aankoop op afbetaling gaat en dat het digitaliseren van cursussen de boekenlijst een stuk goedkoper maakt. Waar echter geen rekening mee gehouden wordt is het feit dat een Ipad snel beschadigd of kwijt raakt ( zeker in de handen van een puber) en dat er elk jaar een nieuwe versie uitkomt. Ook is de kans klein dat een Ipad langer dan twee jaar meegaat, wat wil zeggen dat een kind een 3tal ipads nodig zal hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat ipads de toekomst van het onderwijs zijn maar, dan zal het wel eerst een stuk goedkoper mogen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2013, 11:12
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Een paar iPad's ter beschikking stellen van de klas, daar is niets mis mee maar om te eisen dat elke leerlingen zo'n exemplaar moet aanschaffen, dat is een brug te ver. Dit zeker rekeninghoudend met de diversiteit op vlak van financiële mogelijkheden van de ouders. Tevens is het juist dan dat leerlingen op een correcte manier leren schrijven. Ik vind niet dat we iemand kunnen verplichten om uitsluitend een iPad te gaan gebruiken, misschien werkt die persoon wel efficiënter op de traditionele manier met pen en papier? Wanneer hoge school of universiteitsstudenten opteren om dit te gaan gebruiken, wanneer het hun eigen keuze is en zij daar op een verantwoordelijke manier mee omgaan, dan is daar niks mis mee, maar lagere school kinderen hebben volgens mij nog niet allemaal de verantwoordelijkheid om hiervoor ten alle tijden zorg voor te dragen.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2013, 22:04
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Prachtig spul zo'n iPad. Maar is het ook echt nodig om er een te hebben? Als je kijkt naar de kostprijs ervan en de mogelijke bijkomende kosten voor beschadiging en dergelijke, zou ik nog eens twee keer nadenken. Het in handen geven van kinderen die vaak nog onvoorzichtig zijn, lijkt me helemaal niet zo'n goed idee. Het komt zo vaak in de media dat alles wat met elektronica en computers te maken heeft, ongezond is. Zeker wanneer je over een kind spreekt. Het geheugen en de hersenactiviteit van kinderen die vroegtijdig met dit soort spullen bezig zijn gaat alleen maar achteruit. Leer ze voorlopig maar werken met pen en papier, dat is al moeilijk genoeg.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th April 2013, 09:43
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Zoals vele dingen heeft ook de iPad in de klas zijn voor- en nadelen.
Het is zo dat differentiëren makkelijk is, d.m.v. een iPad. Het zal ook wel een hele boel nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen.

MAAR het kostenplaatje weegt niet op tegen deze voordelen. Met pen en papier kan je ook differentiëren. Met de nodige creativiteit maak je nieuwe mogelijkheden en werkvormen. Zoals hier onder al enkele keren is vermeld, is het niet ondenkbaar dat je meerdere kinderen op een school hebt zitten. Tja, dan lopen de kosten al wel snel heel hoog op. Als ik aan mijn eigen onhandigheid denk, dan zie ik ook direct gebarsten schermen, kapotte functies, ... . Als je dan meerdere enthousiaste kinderen hebt, die het niet nauw nemen met waar hun boekentas staat of waar hij tussen geklemd is, dan zijn de kosten al gauw niet meer te overzien, vrees ik.

In de lessen zelf zie ik een iPad ook niet als een echte meerwaarde. Het kan misschien wel handig zijn als je een groepswerk doet en je kan een filmpje laten zien op je iPad, maar voor de rest... De spelletjes en functies op een iPad zijn voor velen een interessanter tijdverdrijf dan de lessen. Nog iets wat we nu ook al zien met handboeken en werkboeken 'vergeten'. Wat dan? Kan die leerlingen deze les dan niet volgen?

Ik ben duidelijk geen voorstander van de iPad in de klas. Ik denk wel dat het soms het een handig medium kan vormen, maar ik zou het de kinderen zeker niet verplichten om aan te kopen. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. En verder zie ik geen verhoging van betrokkenheid, maar eerder minder betrokkenheid. Het welbevinden zal de eerste weken misschien iets hoger liggen, dan anders. Maar pen en papier daar is nog altijd niets mis mee, vind ik. Ik volg mijn lessen nog altijd zo. Ik leer nog altijd zo. Voor mij is in het verleden digitalisering nooit een meerwaarde geweest. Verder ben je zekerder met een boek als bron, dan met het internet. Want op het net vind je (naar mijn mening) naast informatie ook veel kwieten en onzin!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th April 2013, 18:34
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
iPad? Waarom moet dit per se een iPad zijn? Er zijn genoeg alternatieven op de markt die minstens even goed of zelfs beter zijn. Een voorbeeld hiervan is de Samsung Galaxy Tab, die al zeker honderd euro kan schelen in prijs. Deze draait dan wel Android ipv iOS, maar dat is enkel wennen.

Wat ik niet begrijp is dat een school dit wilt invoeren terwijl er overduidelijk massaal tegen wordt geprotesteerd. Het lijkt bijna alsof ze zichzelf opzettelijk in een slecht daglicht willen zetten. Wat het nut hiervan is weet ik niet.

Wat men bij al dit niet mag vergeten, is dat het geen slecht idee is om kinderen op een vroege leeftijd al met zulke elektronica kennis te laten maken. De kinderen van nu zullen immers amper nog met laptops en dergelijke werken, aangezien de tablet de toekomst is. Dit kan dus echt wel voordelen hebben. Het spijtige aan de zaak is dat de school de ouders quasi verplicht om bijna 20 000 oude Belgische franken te geven aan iets waar ze eigenlijk niet om gevraagd hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:31.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.