![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
RE: fietsers mogen voortaan door het rood rijden
Over de invoering van deze nieuwe verkeersborden ben ik het eens met Nick dat dit geen goed idee is. Zoals Nick al aanhaalde, letten fietsers, vooral schoolgaande jeugd, vaak niet op de verkeersborden. Ik vermoed dat velen niet meer weten of ze nu wel of niet moeten stoppen. Zeker omdat er twee verschillende borden geplaatst zullen worden: bij het ene mag je enkel door het rood of oranje rijden als je rechtsaf fietst, bij het andere mag je altijd door het rood of oranje fietsen.
Als het groen is mag je door rijden en als het rood of oranje is, dan moet je stoppen: veel eenvoudiger kan het bijna niet. Toch willen ze het systeem ingewikkelder maken en nog meer verkeersborden op de wegen plaatsen. Gezien de hoeveelheid verkeersborden op een gemiddelde Vlaamse weg, denk ik dat dit alleen voor meer verwarring zorgt. Daarnaast vraag ik me af, net als Nick, wat er gebeurt met de verkeersstroom die langs rechts of links komt, wanneer een fietser door het rood mag rijden. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat ze een bord zouden plaatsen bij een kruispunt waar de kans reëel is dat een fietser aangereden zou worden. Toch vraag ik mij af of er kruispunten zijn waar een fietser wel veilig door het rode licht kan rijden. Het is immers zo dat op sommige kruispunten vrachtwagens bijna de hele breedte van de weg nodig hebben om hun bocht te kunnen nemen. Stel nu dat een vrachtwagen linksaf draait en van links komt een fietser, die door het rood mag afdraaien naar rechts, de straat ingereden van die vrachtwagen. Dan moet die vrachtwagenchauffeur niet enkel letten dat er plaats genoeg is om zijn bocht te nemen, maar ook dat de fietser er nog langs kan. Ik vermoed dat de kans klein is dat ze op zo’n kruispunt een bord zouden plaatsen, maar toch lijkt het mij dat de borden op sommige kruispunten wel tot moeilijk of gevaarlijke situaties kunnen leiden. Ten slotte wordt er in het artikel vermeld dat er een proefproject loopt in het Brussels hoofdstedelijk gewest en dat dit project pas in het najaar geëvalueerd zal worden. Zelf zou ik het logischer vinden om eerst het proefproject te evalueren alvorens de borden officieel te installeren op andere plaatsen. Intussen kan ik alleen maar hopen dat deze maatregel leidt tot vlotter fietsverkeer en dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik wil enkele vragen vanuit de vorige reacties beantwoorden:
Men stelde de vraag op welke kruispunten de borden worden gezet en hoe dit nu veilig kan zijn. Men heeft het over kruispunten waar er geen verkeer op je afrijdt langs rechts. Op deze manier komt een fietser die rechtdoor wil rijden en rechts wil afslagen niet in contact met een andere bestuurder. Hoewel er dus op kruispunten waar dergelijke borden worden geplaatst zeer goed overwogen wordt en dus in principe veilig moet zijn, vind ik dat er toch een gevaar blijft bestaan bij de nieuwe verkeersregel die nu officieel is ingevoerd. Wat mij het meeste zorgen baad zijn onze kinderen. Ik stel me de vraag hoe we de kinderen duidelijk moeten maken, dat ze op het ene kruispunt niet door het rode licht mogen rijden en op het andere dan weer wel. Zeer verwarrend dus! De gewoonte van stoppen voor het rood gaat doorbroken worden en ik vermoed dat dit kan zorgen voor enorme verwarring. |