actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Reflectiesessies
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th September 2012, 15:01
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Veel eerstejaars studeren als kip zonder kop

Het eerste wat in mij opkomt wanneer ik de titel lees, is dat ik perfect begrijp wat ermee wordt bedoeld. In het lager onderwijs worden de basisprincipes lezen, schrijven, rekenen, ... aangeleerd. Vervolgens ga je hier in het secundair onderwijs mee verder, alles wordt moeilijker. Er zijn altijd manieren om leerlingen te begeleiden, maar ik spreek uit ervaring dat er eigenlijk nooit echt specifiek wordt toegelicht hoe je iets moet studeren. De meeste leerlingen blokken dan ook alles radicaal als papegaaien vanbuiten, waardoor je vaak kritiek krijgt omdat het inzicht ontbreekt.

Dit voorgaande was een lange analyse om tot mijn punt te komen. Als je met de kritiek van ontbrekend inzicht moet gaan verderstuderen, is dat voor studenten heel moeilijk. Het feit dat er inzicht ontbreekt, kan door 'betere' leerlingenbegeleiding als deels verholpen worden. Leerlingen moeten dus naar mijn mening beter voorbereid worden op verdere en hogere studies door onder andere de problemen aan te pakken die zich zichtbaar voordoen. Dit vormt niet meteen een oplossing, maar dit gaat toch vaak een groot deel helpen!

Vandaag de dag ligt de nadruk ook veel meer op doelstellingen en eindtermen behalen, wat op zich wel goed is! Ik merk doorheen mijn opleiding de evolutie dat deze doelstellingen ook meer en meer aan leerlingen heel specifiek worden toegelegd, wat ik eigenlijk meer dan aanmoedig. Leerlingen weten gerichter wat er van hen wordt verwacht. Langs de andere kant heeft dit ook het nadeel dat zij enkel proberen te bereiken wat wij als leerkrachten proberen te bereiken. Maar ondanks is er toch al heel wat verbetering opgetreden, al denk ik dat er nog voldoende werk aan de winkel is! Ik ben dan ook een individu dat vasthoudt aan de idee: alle beetjes helpen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th September 2012, 16:16
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik kan mij perfect een beeld vormen bij dit artikel.
Ik zeg het heel vaak. Naar mijn mening wordt je in het middelbaar onderwijs te weinig voorbereid op het hoger onderwijs.
Ondanks de pogingen die al ondernomen worden om de overgang zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen, is de kloof gewoon te groot. In het middelbaar moet je bijvoorbeeld tot op de laatste schooldag je agenda laten handtekenen, toetsen laten handtekenen, briefjes binnenbrengen om tijdens de examens naar huis te mogen en ga zo maar door. Wat dan? Je komt in het hoger onderwijs en daar wordt je meestal quasi aan je lot overgelaten. Je mag zelf kiezen of je naar de les gaat, soms moet je zelfs je eigen examens inplannen enzovoort.

Je stoomt studenten op die manier niet klaar voor het hoger onderwijs.
Ook kwestie van cursussen, taken en leerstof. Ze laten vanaf het vierde middelbaar, de paasexamens wegvallen om de brok leerstof groter te maken als voorbereiding op het hoger. Maar in vergelijking is de hoeveelheid leerstof peanuts. Vaak wordt de leerstof dan ook nog aangebracht door middel van simpel vraag-antwoordmodel waarbij het antwoord op de stippellijntjes moet.
Ik denk dat ze deze manier van werken moeten herbekijken.

De overgang naar het hoger onderwijs zal altijd een grote stap zijn. Maar naar mijn mening kan er meer gedaan worden om de studenten te begeleiden, zowel door de middelbare school als de hogeschool of universiteit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:28.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.