![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ik snap de redenering van Anneleen enigszins wel. Toch vind ik dat de eerste klasse (deels) moet verdwijnen. Hiermee bedoel ik niet dat er minder wagons moeten rijden, maar wel dat de tickets allemaal even duur worden. Op deze manier wordt de kans groter dat iedereen een zitplaats vindt en blijft de trein betaalbaar voor de doorsnee werknemer.
Wanneer ik het artikel las, kan ik de gemaakte redeneringen best wel begrijpen. Toch zit het laatste zinnetje mij dwars. "Het om te bouwen van 1ste klas rijtuigen zou overigens een hoge investering vergen." Ik snap totaal niet dat de bevoegden het nog maar in hun hoofd durven halen om, wanneer de eerste klasse zou afgeschaft worden, deze wagons om te bouwen. De wagons zijn er, inderdaad wat luxueuzer, maar dan zou men nog investeren om deze wagons te ' degraderen' naar tweede klasse. Absoluut absurd vind ik dat. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Als je in mijn dorp ’s morgens vroeg de trein neemt, zijn alle wagons van tweede klasse volzet en zit er bijna geen volk in de wagons van de eerste klasse. De meeste mensen die dan een ticket hebben van tweede klasse, stappen over naar de wagon van eerste klasse. Als de kaartjesknipper dat in de gaten heeft, verbiedt hij om in de wagon nog te komen en eist hij dat de reizigers zich terug verplaatsen, hoewel er echt geen plaats meer is en de mensen als sardientjes in een wagon zijn opgepropt.
Zoals hieronder vermeld wordt geeft eerste klasse meer luxe en rust en kiezen reizigers voor deze tickets om een zitplaats te hebben, om rustig te kunnen zitten. Maak dan alle wagons tweede klassen zodat iedereen (of toch de meesten) kunnen gaan zitten voor een betere prijs? Er werd ook vermeld dat door de afschaffing van eerste klasse zakenmensen eerder de auto willen nemen dan de trein, dan moeten ze toch al een hele dikke nek hebben om niet gezien te worden met ‘het gewone volk’… is het uitmaken tot welke klasse je behoort niet erg passé? Ik zie trouwens bijna geen verschil tussen een wagon van eerste klasse en een wagon van tweede klasse. Laatst aangepast door Eveline.Leysen : 9th May 2012 om 09:32 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Het grote voordeel van de eerste klasse is de zekerheid van zitplaats en rust.
Het lijkt mij een goed alternatief om de eerste klasse af te schaffen. De mensen die een zitplaats willen, kunnen deze tegen een meerprijs reserveren. Daarnaast zou ik een onderscheid maken tussen gewone wagons en stiltewagons. In de gewone kan je bellen, praten en muziek beluisteren. In de stiltewagon zwijg je en kan je rustig lezen,werken of genieten van de stilte. Tijdens de spitsuren zal die rust uiteraard minder aanwezig zijn maar door reservering ben je wel zeker van je zitplaats. Het is ook een optie om in de wagons met gereserveerde plaatsen geen mensen te laten staan. Dan is het in de andere wagons wel iets drukker maar dan behouden de mensen uit de oorspronkelijke eerste klasse alle luxe en gaan er geen zitplaatsen verloren aangezien iedereen op de niet gereserveerde plaatsen mag gaan zitten. Volgens mij is dit een beter alternatief aangezien het bestaan de eerste klasse niet direct nog echt fungeert als het opdelen in klassen maar wel als de luxe om te kunnen reizen in rust. Het kunnen reserveren van plaatsen is dus wel voorbehouden voor de mensen die er wat meer geld aan willen of kunnen uitgeven maar dit mag geen probleem zijn, als de mensen een beetje hoffelijk zijn, zullen ze hun plaats wel afstaan aan iemand die deze echt nodig heeft. Ik besef dat dit niet zo vanzelfsprekend is maar door te werken met reservaties i.p.v. een eerste klasse zijn er al meerdere zitplaatsen beschikbaar voor iedereen. Om nu overal regeltjes voor op te stellen , vind ik persoonlijk belachelijk en ik hoop dat het niet nodig is. |